HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2-vägs golvare eller 2-vägs stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/12/31 :  11:28:09  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Har funderat ett tag på att antingen skaffa ett par stativare eller 2-vägs golvhögtalare i samband med flytt till större lägenhet. vad är den väsentligaste skillnaden mellan dessa två typer förutom att golvaren är en utbyggd stativare?? Då menar jag skillnad generellt och inte bland enskilda högtalare, är det renare och klarare ljud hod stativare? tänkte slå till med 2-vägs högtalare annars då man slipper köpa med stativ. En sub kommer att ersätta de lägre frekvenserna.
Några tips på 2-vägs golvare??

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/12/31 :  11:50:15  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vissa golvhögtalare går längre ner i frekvens än motsvarande stativmodeller. Exempel på detta är Avances högtalare Signature 3 MK II och Signature 7 MK II. Det är samma element men golvaren (Signature 7 MK II) går 5 Hz längre ner.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/12/31 :  13:11:04  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Oftast behäftas en utbyggd stativare med påtagligare lådresonanser. Delningsfiltret måste kompenseras och det är inte helt otänkbart att ljudet skiljer sig på fler punkter än bara avrullningsfrekvens och lådresonsanser. Kan upplevas som en helt annan högtalare trots deras kosmetiska likheter.

Edited by - Jonas N on 2002/12/31 13:11:28
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/31 :  23:06:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by MrOhm

Har funderat ett tag på att antingen skaffa ett par stativare eller 2-vägs golvhögtalare i samband med flytt till större lägenhet. vad är den väsentligaste skillnaden mellan dessa två typer förutom att golvaren är en utbyggd stativare?? Då menar jag skillnad generellt och inte bland enskilda högtalare, är det renare och klarare ljud hod stativare? tänkte slå till med 2-vägs högtalare annars då man slipper köpa med stativ. En sub kommer att ersätta de lägre frekvenserna.
Några tips på 2-vägs golvare??

Svar på fråga 1. Ja troligtvis eftersom du slipper ifrån golvresonanser och att lådan om den inte är tillräckligt stagad
spelar med och distorderar ljudet. En 2-vägshögtalare har i det stora hela fördelar av att man kam använda enklare filter i dessa konstruktioner.

Jag har för tillfället testat en subwoofer för att se om det skulle ge någon ljudmässig fördel eller bara bli en extra kostnad. Tanken var att det skulle kombineras med mina stativhögtalare ien hemmabiokonstruktion,men det gav ingenting.

I själva verket så blev ljudbilden försvårad även i hemmabiohänseende.Så det är inget som jag i varje fall skulle rekommendera. Tycker i det stora hela att subwoofers snarare försvårar ljudbilden än underlättar den. MvhKistofer

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000