HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/10/09 :  11:11:01  Show Profile Send CC a Private Message
"vad jag har upplevt så handlar det mycket om matchning mellan produkterna."

- Håller med Johan Björklund där.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/10/09 :  11:28:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Själv har jag landat på DIY RG-62 som signalisar samt DIY kopparbandkablar till högtalarna.

De har presterat "bäst" i de anläggningar jag har provat dem i.
Med "Bäst" menar jag "mest välljudande" som i njutbart. Sen hur de presterar bortom min hörsel- och njutningscentrum i hjärnan skiter jag i!



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2008/10/09 13:29:00
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/10/09 :  11:54:08  Show Profile Send CC a Private Message
"De har presterat "bäst" i de anläggningar jag har provat dem i.
Med "Bäst" menar jag "mest väljudande" som i njutbart. Sen hur de presterar bortom min hörsel- och njutningscetrum i hjärnan skiter jag i!"

- Låter ju helt suveränt! Önskar att mina gamla slitna öron hade varit nöjda med ett sådant plånboksvänligt alternativ! :-)

Fast ärligt så har jag inte testat ut kopparband fullt ut ännu... Ligger på min lista.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/10/09 :  12:02:48  Show Profile Send Jamo a Private Message
Vad är det för kopparband ni använder?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/10/09 :  13:38:39  Show Profile Send Manga X a Private Message
De jag använder är kopparband avsedda för transformatorer.
De är 30 mm breda samt 0,1 mm tjocka. Det innebär att det är 3 kvadratmillimeter koppar area i dem vilket är kalas.

Kapacitansen blir hög så gör dem så korta som möjligt. Över 5 m är nog inte att rekommendera.
De limmas/tejpas tätt tillsammans längs med hela kabeln. Platt mot platt s.a.s. de är endast separerade längst ut där min bananer sitter.
Bananerna är en tysk modell avsedd för platta kablar.
Idag skulle jag inte använda dessa SVINDYRA tyska bananer utan jag skulle klämt in kabeln i vanliga bananer istället.

Jag tycker dessa presterar väl-i-klass med de allra bästa jag har testat inkl. Audience Au-24 som är min absoluta referens på såväl högtalar- som signalkablar.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2008/10/09 17:02:36
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/09 :  18:47:34  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
PAD rakt igenom var för dovt och tyr rakt igenom blev för sterilt hos mig - en blandning skulle till o blev bra!
Shunyata har jag testat med fina resultat - en kabel man inte skall glömma - Cardas likaså...
Varför inte blanda?


Synergistic Research förespråkar just att man ska blanda deras Teslaserie för att få rätt ljudkaraktär. De menar att det inte är säkert man uppnår bäst resultat med enbart deras top-of-the-line-modell Apex. Även nätkablarna rekommenderas man att blanda då deras dyraste Hologram kan bli för mycket av det goda
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/09 :  19:38:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Synergistic Research förespråkar just att man ska blanda deras Teslaserie för att få rätt ljudkaraktär. De menar att det inte är säkert man uppnår bäst resultat med enbart deras top-of-the-line-modell Apex. Även nätkablarna rekommenderas man att blanda då deras dyraste Hologram kan bli för mycket av det goda
En sån kabeltillverkare skulle i alla fall jag akta mig för. En bättre (mera transparent) kabel är ju bättre i alla lägen enligt mig, om det på något sätt blir sämre med en sådan beror det ju i så fall på felaktigheter någonananstans i kedjan. Jag tolkar det som att deras dyraste kablar färgar på ett sätt som gör dom analytiska fastän dom själva vill få det att framstå som att dom tar fram för MYCKET information. Det värsta jag läst på länge...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:09:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
En sån kabeltillverkare skulle i alla fall jag akta mig för. En bättre (mera transparent) kabel är ju bättre i alla lägen enligt mig, om det på något sätt blir sämre med en sådan beror det ju i så fall på felaktigheter någonananstans i kedjan. Jag tolkar det som att deras dyraste kablar färgar på ett sätt som gör dom analytiska fastän dom själva vill få det att framstå som att dom tar fram för MYCKET information. Det värsta jag läst på länge...


Jag skrev att det inte är säkert att det låter bättre med Apex än exempelvis Precision Ref, i vissa system.
Jag vet de som testat Shunyata´s nätkablar där en dyrare Anaconda fungerat sämre med vissa prylar än den billigare Python....bara som ett exempel.
Dessutom, hur många har råd att äga ett system som inte har några "felaktigheter någonstans i kedjan", vilket även är subjektivt

Personligen tycker jag att Synergistic hör till de mest intressanta kabelmärkena och de har ju minst sagt fått bra recensioner;
"Some of the most transparent cable at any price. A splendid balance of detail, romantic richness, and Grand Canyon-like soundstaging that is magnified as you move upward through the line. The top-of-the-line Apex, however, is the real low-level resolution master, mining details and harmonic shadings like few wires NG has heard to date" (TAS)
Se även: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?fcabl&1171895489

Edited by - Sceptic on 2008/10/09 20:29:56
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:17:51  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Oavsett om de är bra eller ej, men såna där subjektiva rescensioner från en blaska är av noll och intet värde i praktiken, jag har lärt mig det med åren...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:26:16  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Oavsett om de är bra eller ej, men såna där subjektiva rescensioner från en blaska är av noll och intet värde i praktiken, jag har lärt mig det med åren...


Nej, alla recensioner ska tas med en skopa salt. Den andra länken är dock från en diskussion på Audiogon (liknande detta forum) om nu det känns mer trovärdigt .
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:50:31  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Grand Canyon like soundstage..........pfff, tillåt mig små lee lite.....

Daniel

Edited by - Daniel_S on 2008/10/09 20:51:55
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:11:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kablar eller inte? Lika viktiga som alla andra delar i anläggningen, utan kablar inget ljud. Detta kan alla enas om sen går allt snett. Jag brukar likna kablar med däck på en bil prestandan påverkas extremt lite men en rad parametrar ändras bla buller stoppsträcka, kurvtagning, kursstabilitet, grepp vid accelration mm. Likaså är kablarnas påverkan i stort väldigt liten ändock påverkas en rad subjektiva egenskaper som i ett spindeldiagram med endast X antal poäng att dela ut. Man kan inte få allt utan att prislappen skenar iväg, men det finns de som bestämt hävdar motsatsen, att alla neutrala kablar låter lika oavsett, bra för deras plånböcker i alla fall. Men för oss andra som tycker oss höra skilnader är det lite mer komplext.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/11 :  16:25:22  Show Profile Send marens a Private Message
Det går inte att likna kablar vid däck på en bil. Däck begränsar oftast en bils prestanda. Ju bättre däck desto bättre *prestanda oftast.

I en anläggning är det tvärtom andra saker som begränsar prestandan. Kablarna brukar vara de överlägset absolut bästa enskilda komponenterna i hela anläggningen. Alltså de bidrar med många tiopotenser mindre förvrängning än något annat i anläggningen.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/10/11 :  18:26:03  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Mer regummering till folket!

Daniel
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/10/11 :  19:52:08  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Härligt ! vilket engagemang....
Den här topic har utvecklats till en jätte diskusion som var meningen.
Jag har kommit till insikten att först borde jag ha alla komponenter i systemet optimalt dvs bästa ljudet till min maxviljan/möjligheten att investera i komponenterna. Sedan kan jag alltid mixtra med några exotiska kablar....
Det som slår mest är att min fråga har lett till så många svar, dock har ingen berört ämnet nämligen: "Nordost i jämförelse med Van der Hul ?". Jo, Nordost har nämnts men vad händer med Van der Hul ?
Inga erfarenheter, ingen känner till ???
Tack för deltagandet !!!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/10/11 :  20:20:48  Show Profile Send om.s a Private Message
bibi50


Det er kanskje ikke så mange som har testet NO vs VdH, disse utgjør imo, en relativ motsats i karateristikk til hverandre, (det lille jeg har har hørt av respektive kabler) men kanskje kan denne linken hjelpe deg noe ang spm vedr VdH

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Cable_FAQ.pdf

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2008/10/11 20:23:02
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/10/11 :  22:59:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Härligt ! vilket engagemang....

Brukar vara det i kabeltrådar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/10/11 :  23:57:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror att många (visa av erfarenhet) aktar sig för att ha för bestämda åsikter i ämnet, alltid är det någon som tar illa upp eller känner sig kränkt eller irriterad över andras dumhet eller vad det nu råkar vara man tycker i frågan. Speciellt sk X vs X är lite svåra i detta hänseende eftersom det hela är ytters subjektivt.
Det är lite som att fråga om två olika viner i samma prisklass, frågan är snarare vilka tillbehör och vilket sammanhang än vilket som är bäst.
Jag tror dessutom att vi styrs av våra andra sinnen, förutom hörseln när vi föredrar olika kablar. Förvånandsvärt mycket hifi-utrustning låter som det ser ut.
Om vi helt tar priset ur ekvationen så slipper vi ta ställning till en massa tråkigt ställningstagande.
Personligen har jag positiva erfarenheter till båda märkena men föredrar Nordost.
Varför? Jag gillar utseendet, jag gillar att dom specar alla sina kablars elektriska egenskaper, de döljer inte sin konstruktion-man ser vad man får. Och så gillar jag det rena klara snabba ljudet, den tighta basen, det ogryniga, högupplösta men samtidigt mjuka övre registret. Men det är ju jag förstås rent subjektivt mao.

Och en jämförelse då. Basen hos VDH är nog mäktigare medan NO är mer definerad och nyanserad. Mellanregister är nog rätt lika på alla kablar och registrets ytterändar som skiljer mest, i diskanten är VDH mer varm, återhållen och mjuk medans NO exelerar i luftighet och högupplösning ej att förväxlas med detaljrikedom enl mig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/12 :  15:25:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Mellanregister är nog rätt lika på alla kablar och registrets ytterändar som skiljer mest
Så har jag aldrig upplevt det! Jag har tvärtom upplevt klara variationer i mellanregistret, minns en gång när jag bytte från Nordost Red Dawn högtalarkablar till Audioquest Caldera, förbättringen av upplösning i mellanregistret var uppenbar!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/12 :  17:41:32  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag tror dessutom att vi styrs av våra andra sinnen, förutom hörseln när vi föredrar olika kablar. Förvånandsvärt mycket hifi-utrustning låter som det ser ut.


Det har du fullständigt rätt i.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/12 :  19:56:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
marens, om ditt resonemang skall stämma så måste alltså alla människor acossiera på samma sätt eftersom ljudbeskrivningar av olika kablar ofta stämmer överens mellan olika personer, är det rimligt? Inte enligt mig!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/10/12 20:27:12
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/12 :  21:24:02  Show Profile Send marens a Private Message
Fast det är ju varken eller. Dels så tycker ju folk helt olika om samma kablar och dels så är det väl inte ett dugg konstigt att det finns gemensamma ascossiationer. Precis som att vi sveskar här i sverige på många sätt har ett gemensamt sätt att se på saker och ting bara pga miljön vi växt upp i, om man jämför med de bolivianska brudarna tex.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/12 :  22:09:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Fast det är ju varken eller. Dels så tycker ju folk helt olika om samma kablar och dels så är det väl inte ett dugg konstigt att det finns gemensamma ascossiationer. Precis som att vi sveskar här i sverige på många sätt har ett gemensamt sätt att se på saker och ting bara pga miljön vi växt upp i, om man jämför med de bolivianska brudarna tex.
Jag ser inte riktigt sambandet i din beskrivning, jag upplever att när man diskuterar olika kablar så är det en klar majoritet som beskriver de olika kablarnas ljudkaraktär på liknande sätt och väldigt få som avviker, jag anser det vara betydligt mera långsökt att dessa personer har hört samma saker pga att de påverkats likadant av kablarnas yttre. I så fall skulle ju ingenting gå att korrekt bedöma när man känner till dess fysiska karaktäristik. Det finns ju emellertid de som förordar blindtest i alla lägen, jag tycker det dock är ett konstigt tänkande då man normalt i vardagslivet tar in alla ljudintryck med ögonen öppna, varför ska man helt plötsligt sluta lita på vad man hör bara för att man sitter framför en musikanläggning!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/10/12 22:13:40
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/10/13 :  06:37:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bibbi skrev
quote:
Nordost har nämnts men vad händer med Van der Hul ?

Jorå, jag har kladdat ner lite

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/10/13 :  06:39:53  Show Profile Send linnar a Private Message
Om ljudet ur en kabel skiljer sig från en annan måste
det vara fel på en av dem eller kanske båda.
Om man använder helt vanlig kabel där polerna ligger någorlunda
nära varandra och jämför med de dyra kablarna bör man inte
kunna höra någon skillnad. Om man gör det är det definitivt något
fel på kabeln som inte låter som den "rena" kablen, tycker jag.

Jag är inte motståndare till att signalen ut är olika
från kabel till kabel. Men denna lilla skillnad bör inte höras.
Vår hörselsinne är inte så finslipat helt enkelt.
Om man ändå fysiskt hör skillnaden måste det vara så liten del av ljudet
att det knappast är förnimbart. Detta bygger jag på det faktum att
frågan överhuvudtaget diskuteras. Vi disdkuterar ex.vis aldrig om
olika högtalare låter olika. Det beror på att dom låter olika och att
alla kan höra det. Det är så att säga ett odiskutabelt faktum.

Kan man höra skillnad på olika kablar utan att det är något fel på dem
då borde man också höra ljudet från damkorn som slå i golvet.
Det är ungefär den nivån vi talar om.

Ändå kvarstår faktum att en del hör skillnad. Det är här som "marens"
förklaring här ovan kommer in.

Så svaret på ursprungsfrågan...

"Hur påverkas ljudet i kombination med kablar (högtalar och interconnect) av fabrikatet Nordost i jämförelse med Van der Hul ?
Vilka andra fabrikat rekommenderas för att få en detaljerat varmt ljud (ej vasst ljud) ?"

...måste från min horrisont bli att det inte spelar någon roll vad
för kabel man använder så länge det inte är något fel på kabel.

Ovanstående är min åsikt och inget annat. Om andra hör skillnad och
vill nå sitt Nirvana med hjälp av kablar så tycker jag det är helt ok.
Men debatten måste leva på alla områden för att utveckla hobbyn.

Med glimten i ögat!


Edited by - linnar on 2008/10/13 10:15:29
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000