Author |
Topic  |
|
skaloumbakas
President A.C.A
40 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 20:10:23
|
Hi,
Probably the most favourite subject between audiophiles around the world is the on-going "fight" between analogue and digital. Since the introduction of the CD in 1981 and after some years of the digital predominance, digital seems to have hit the technological roof and analogue is making a strong come back in the last 10 years. Personally all over these years I have made my comparisons with various material and I have concluded them in a paper at http://aca.gr/rec05_skal1.htm
But some people were telling me that my old Wadia 8/15 pair was technologically outdated and so the comparison was not fair, so I decided to organize in my listening room a blind test between a top digital (whatever that means...) and my analogue gear, with lots of people invited...
See the rest of this very interesting IMHO story here:
- http://aca.gr/event08-9.htm (with lots of pictures and 10 videoclips covering the event).
I hope you enjoy it... |
Christos Skaloumbakas ____________________ Web: http://cpskal.gr My system: http://cpskal.gr/pop_skal.htm |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 20:15:46
|
Very Intresting Christos. I will definately take a look at your test.  |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 20:58:59
|
Intresting. Thank you for sharing. I have some similar experiens
Best Regards!
Anders.s |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 08:12:06
|
I prefer CD myself  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 20:52:49
|
Några snabba kommentarer till Christos Skaloumbakas ambitiöst genomförda jämförelser mellan högkvalitativ CD-återgivning och dito vinylavspelning. Medveten om att jag är oartig mot Christos skriver jag kommentarerna på svenska, av tidsskäl. Han är inte noga med terminologin. Det är inte mellan analogt och digitalt ljud striden står utan mellan CD-standarden på 16-bitar och vinylavspelning, inte t ex avlyssning från mastertejper på bandspelare.
En av hans teser är att den tekniska utveckllingen av digital ljudåtergivning (han menar nog CD) har slagit i taket medan den tekniska utvecklingen av vinylåtergivning har fortsatt. Där tror jag han har fel. Bra vinylavspelning har ändå från början varit överlägsen CD-återgivning på vissa punkter som är viktiga för inlevelsen. Men gapet har nog snarast krympt. CD-spelarna förbättrades avsevärt när ingenjörerna i slutet av 80-talet började förstå fenomenet jitter och lärde sig att nedbringa denna tidigare okända distorsionstyp. #8221;Analogue is by definition better than digital#8221; Är det verkligen så? Nu är han inne på semantik. Personligen fördrar jag LP-avspelning som jag tycker ger återgivningen mer liv. Egentligen tror jag bara det beror på att LP-avspelning ger en övertonsstruktur som öronen tycker om. CD kan mycket väl vara mer verklighetstrogen och i den meningen bättre hi-fi.
|
 |
|
skaloumbakas
President A.C.A
40 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 06:24:30
|
Years ago, I had the listening experience with the following CD's (I supose you have heard them...) and not with my current analogue set-up...
I had those records in CD's and when came in my hands the vinyl pressings, I immediately exchanged them with the vinyls...

They are 16 bit - linear cuts, as I read on the records' cover technical notes... I have an explanation why this is happening... but I would prefer to ask if any other fellow had the same experience with me with digitally remastered LPs... |
Christos Skaloumbakas ____________________ Web: http://cpskal.gr My system: http://cpskal.gr/pop_skal.htm |
 |
|
-AG-
Member

238 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 14:53:37
|
quote: En av hans teser är att den tekniska utveckllingen av digital ljudåtergivning (han menar nog CD) har slagit i taket medan den tekniska utvecklingen av vinylåtergivning har fortsatt. Där tror jag han har fel. Bra vinylavspelning har ändå från början varit överlägsen CD-återgivning på vissa punkter som är viktiga för inlevelsen. Men gapet har nog snarast krympt. CD-spelarna förbättrades avsevärt när ingenjörerna i slutet av 80-talet började förstå fenomenet jitter och lärde sig att nedbringa denna tidigare okända distorsionstyp.
Jag fick intrycket att han menade att det sedan mitten av 90-talet inte hänt speciellt mycket i utvecklingen av avkodning av CD-mediet (dvs utvecklingen av cd-spelare). I princip är jag beredd att hålla med, iaf om man ändrar mitten av 90-talet till de senaste 8-10 åren. Att avkoda en CD till analog signal är inte "rocket science" direkt. |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 15:29:11
|
Både CD-tekniken och vinyltekniken är rätt ofullkomliga. Båda teknikerna är behäftade med grava fel som dock är helt olika. Vinylavspelning råkar ge distorsionsfenomen som öronen accepterar och i vissa fall t o m föredrar framför frånvaron av dessa distorsionsfenomen. Sen har vi hela grejen runt vinylavspelning - stora, visuellt anslående konvolut och ritualen att lägga på skivan, starta skivspelaren, sänka ner tonarmen... Hela runtomkringgrejen är roligare och har också bidragit till vinylens come-back. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 17:38:14
|
@Skaloumbakas: I`m sorry, but I don`t agree with your conclusion that vinyl is inherently better than 16- bit digital. I`m not even sure if we can agree on a definition of "better". Surely, you must mean "sounds better", which again means that you prefer one above the other. I will try to link to a Norwegian listening test here:http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=16240.0 In this test we were 10 audiophiles listening to an extended program of 10 songs from 10 different albums in both analog and digital versions. The conclusions were pretty inconclusive: Analog was preferred by a minuscule margin. What has surprising was that some recordings were preferred almost unanimously in either analog or digital form. This seems to sugggest that the mastering of the recordings is more important than the recording medium. yours, tkr
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/10/03 17:41:30 |
 |
|
Goldfinger
Member

1797 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 19:03:24
|
That Gabriel/Goldfinger turntable looked very interesting i must say! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 19:52:18
|
tkr:s jämförelse och de alutatser han drar är jätteintressanta. Men varför skiljer sig resultaten från Skaloumbakas & co? Något av testen är inte så vetenskapligt som det utger sig för att vara. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 00:12:30
|
"Men varför skiljer sig resultaten från Skaloumbakas & co? Något av testen är inte så vetenskapligt som det utger sig för att vara."
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener. Hvilken test sikter du til, og hva mener du med vitenskapelig, Schulze? |
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 13:41:44
|
If i play Supertramp, Crime of the Century
Both In Orginal Master Fidelity, Mobile Fidelity Sound Lab. vinyl and CD,
Compared them with each other on a highend stereo in one hand Vinyl and in the other hand CD!
In my world there is no doubt wich format sounds best in this particulare case
I understand that it´s important to separate the diskussion from the recording and equipment, But dispyte all different teknik there is a lot of phonograms that sounds better on vinyl! So if you like audiophile musik there are lot of good examples that clerifies this,
Sorry for my bad english
Best Regards Anders.S
|
Edited by - govinda on 2008/10/04 18:35:57 |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 18:52:28
|
In my opinion vinyl is the best format available, just listen to recordings from the glorious sixties, and compare with the digital renmasters, awk!!. Vinyl has got the, atmosphere, the nerve, and awareness that digital recordings mostly lack. But i do think that digital sound can be "good enough", in many cases, when vinyl is not available. The major challenge is "the loudness war", this is what ruins music. My experience says that if a record is available on both cd and vinyl, the vinyl is treated much better, why? i don´t have a clue? If record corporations want to fight against illegal downloads, they´re trading away their biggest advantage, "soúnd quality"!
|
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/10/04 19:04:17 |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 18:59:31
|
Btw, this thread is started in English, so with respect for that, i think that all posts in this thread should be i English. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 19:47:56
|
In my humble opinion I believe that neither format can be regarded as a flatout winner. There are far too many factors to be considered in the mastering process/production of the software and later what character your turntable setup vs drive/dac beholds. If you find a topnotch production of both media and replay them on a high level system and in a treated room you will ofcourse hear differences, but not necessarily differences in terms of better and worse, but rather differences in character.
The two camps could easily be compared with moviemaking for the silverscreen and videoproduction for tv. Movies made with analogue film has a certain feel with its graininess, softness and presence while video production is more precise, vivid colours and sharpness. It is difficult to completely rule out one of them, both have pros and cons.
My own system is built up around CD. It has taken me quite a few years to be at the level I am now and thus, I will stay faithful just a little bit longer. However, had I started all over again, from scratch, then I have no doubt in my mind that my quest would be to find a good solid foundation with an analogue system for serious listening sessions and a modern digital streaming-gizmo for everyday comfort. That I believe in. |
Artphotography |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 22:38:47
|
Hej tkr! "Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener. Hvilken test sikter du til, og hva mener du med vitenskapelig, Schulze?" Jag menade att båda undersökningarna kan inte vara riktigt gjorda, att det måste vara något fel i metodiken. Skaloumbakas hade vinylen som klar vinnare, i din undersökning var vinnaren inte lika klar. Men jag har ändrat mig. Jag är övertygad om att båda testerna i rimlig mån är vetenskapliga i meningen att ni har varit seriösa, använt bra testmaterial, ställt in signalnivåerna så att de är lika och försökt eliminera felkällor. Det är väl helt enkelt så att lyssningsgrupperna är för små. Jag tycker såna här tester är intressanta. Man kan inte ställa samma krav på oss amatörer som när läkemedelföretag testar nya läkemedel. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 15:58:24
|
@Schulze: Ok, nå forstår jeg. Jeg syntes at det var interessant å foreta testen, men jeg har ingen krav om å bli tatt seriøst. Jag vil gjerne bli trodd når jeg skriver at det i mitt anlegg var nesten like mange som foretrakk digitallyden som analoglyden, men har ingen ambisjoner om å foreta den ultimate "dobbelblind ABX digital/analogtesten." Når det gjelder feilkilder, var nok den største feilkilden at det var vanskelig å stille inn lydstyrken helt likt. Det var store forskjeller i lydnivå fra opptak til opptak, og det var ikke nok å bare stille inn etter et fast skjema når man vekslet mellom analogt og digitalt. I tillegg var det snakk om preferanser. mvh |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 12:40:18
|
Ytterligare em kommentar till Christos test: "On the contrary, ANALOGUE technology (mc cartridges, heavy platters, linear arms, phono stages etc) has extremely progressed although the general feeling is different (still...)
Nja, när det gäller tunga tallrikar har han nog inte rätt i alla fall. Gamla Lenco L 75 hade en tallrik på 4 kilo och Thorens TD 124 hade i den ena versionen en tallrik som vägde 4,5. Så tunga skivtallikar funkar inte ihop med remdrift, man måste använda mellanhjulsdrift. Men då får man brum också. Utvecklingen har gått mot att man har bytt bort brum mot lite mer svaj. Det handlar naturligtvis om tillverkningskostnader också. |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 16:54:23
|
quote: Nja, när det gäller tunga tallrikar har han nog inte rätt i alla fall. Gamla Lenco L 75 hade en tallrik på 4 kilo och Thorens TD 124 hade i den ena versionen en tallrik som vägde 4,5. Så tunga skivtallikar funkar inte ihop med remdrift, man måste använda mellanhjulsdrift. Men då får man brum också. Utvecklingen har gått mot att man har bytt bort brum mot lite mer svaj. Det handlar naturligtvis om tillverkningskostnader också.
Förstår jag inte alls 
- Min skivtallrik är på 11kg och jag har remdrift (och flytande upphängning)  |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 17:38:20
|
Uppstart av en skivspelare med tung tallrik borde ge en viss töjning av remmen. När den väl har fått upp farten sker ingen töjning. Jag ser att du är lycklig nog att äga en Simon Yorke. en fantastisk skivspelare. Jag vet inte hur S Y har lyckats kombinera remdriften med en så tung tallrik - på något sätt har han löst problemet. |
 |
|
|
Topic  |
|