HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Perfekt referens?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:54:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej forumvänner. Jag har just kommit hem från en musikresa i USA, där vi bl a fått höra Billy Swan sjunga I can help, Bobbie Bare sjunga 500 Miles samt Tommie Cash bror till Johnnie Cash sjunga I Walk The Line, vilket varit rent otroligt att både få höra de som borde kunna framföra låtarna på bästa sätt samt tala med dem personligen.

När det gäller Tommie Cash så talade jag även med svärföräldrarna till honom om hur lika de tycker att Tommie är Johnnie och det var ett mycket givande samtal som visade hög professionalitet.

Varför jag skriver detta kan man ju undra och kunna tolka som att jag bara vill skryta om en fantastisk resa som jag just kommit hem från men anledningen är att vi har ju sällan möjlighet till att kunna höra hur låtarna skall framföras för att sedan ha framförandet som referens men att jag nu fantastiskt nog har väldigt goda referenser när jag skall testa olika saker här hemma.MvhKristofer

Edit: Tommie Cash var det, Johnnie är ju inte längre i livet sorgligt nog.

Edited by - whiskyman on 2008/10/03 15:44:48

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/29 :  16:34:37  Show Profile Send iroise a Private Message
Du har iaf en musikupplevelse utöver det vanliga! Hur grottade du ner dig med Swan/Bare, vanligt live uppträde eller....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:35:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det var mindre tillställningar och arrangemang på en Musikresa anordnad genom Swanson där vi bl a fick träffa stora delar av familjen Cash/ Carter och där vi fick ett privat framförande av Tommie Cash, samt vara ute på Graceland och var special bjudna på Grand All Opry och hade Charlie McCoy som guide för en dag.

Charlie är den som spelar munspel på de flesta inspelningarna från Nashville.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/10/01 08:45:21
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:43:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det var live och väldigt privata mindre tillställningar där man både fick tala med dem och de spelade de låtar som man önskade höra av dem."Little" Mickie Stevens var vi hemma hos samt även Billy Swan där de bjöd på fika.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/29 20:48:17
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/09/29 :  20:59:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kul, spelades det in nåt eller?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/29 :  21:17:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej det spelades inte in något.Men vi var inne både i Stax och Sunstudion i Memphis samt studio B i Nashville.

Jag kommer att ha bilder men jag tog dem inte med min egna kamera utan det var en Canon 400D, men eftersom det ju inte är min egen kamera så väntar jag att dessa bilder skall komma framöver och då kan ni få se en del artister både rock samt country. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/09/29 21:35:54
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/01 :  08:56:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om spelningarna var live eller inte. De var inte elektriskt förstärkta något av dem bortsett då från Grand All Opry som ju sänds ut till ett ofantligt stort antal tittare varje år.Dvs de spelade och sjöng helt akustiskt för oss.Vilket ju ger att jag inte behöver fundera på hur det egentligen borde låta när musik förstärkts elektroniskt som gäller när jag varit på de flesta konserter.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/02 :  15:45:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Idag har Björn Brandt från Hifi Consult också fått höra Bobby Bare "Five Hundred Miles" som är en av de referenser som jag numera använder och på Bladelius-elektronik tillsammans med QRS Supernova och Transparent Musicvawe Ultra kablage så upplever jag ingen färgning mot referensen som ju är live och utan någon form av elektronik emellan. Det här skulle kunna bli att jag kommer att uppleva den mesta High End som färgad.MvhKristofer
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/10/02 :  18:59:32  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det finns ett par guldkorn när det gäller "livekänsla", men dom är få, Bladelius, QRS, QLN (old days), nya DLS modellen är saker jag gärna lyssnar på, de låter som det skall, mycket annat är för polerat och tillrättalagt, hårdrock på ett par Burmeister låter inte "live" däremot lugnare musik med mycket sång på samma högtalare och nirvana närmar sig.
Man flyttar sina referenser när man jämför med levande musik, kul.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/10/02 :  20:29:36  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Det är ett mycket bra och tänkvärt inlägg. Många verkar ju tro att det finns referenser inom hårdvaran som vibrerar fram och tillbaks, liksom CD spelare, förstärkare etc. Och allt det är bull-sh*t. Den enda referens som finns är live musiken.

Och, det är inte en högtalare som är ens nära den dynamik som finns i Live musik. Så är det bara.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/03 :  15:50:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja ett av problemen med att verkligen fått höra hur musiken skall låta är ju att jag fått på fötterna när jag kritiserat,eller snarare inte tyckt att långt dyrare högtalare än Supernovorna faktiskt varit bättre, utan i själva verket låtit sämre. Detta har ju inte alltid tagits så väl emot eftersom det som kostar mer borde ju också vara och låta bättre. MvhKristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/10/03 :  16:36:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Idag har Björn Brandt från Hifi Consult också fått höra Bobby Bare "Five Hundred Miles" som är en av de referenser som jag numera använder och på Bladelius-elektronik tillsammans med QRS Supernova och Transparent Musicvawe Ultra kablage så upplever jag ingen färgning mot referensen som ju är live och utan någon form av elektronik emellan. Det här skulle kunna bli att jag kommer att uppleva den mesta High End som färgad.MvhKristofer

Om jag skall förstå detta rätt..du har nu alltså fått facit i hand tack vare din USA-resa och en bekräftelse på att just ditt Bladelius/QRS-system/Transparent-system är helt ofärgat..?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:16:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ja ett av problemen med att verkligen fått höra hur musiken skall låta är ju att jag fått på fötterna när jag kritiserat,eller snarare inte tyckt att långt dyrare högtalare än Supernovorna faktiskt varit bättre, utan i själva verket låtit sämre. Detta har ju inte alltid tagits så väl emot eftersom det som kostar mer borde ju också vara och låta bättre.
Så länge man uttrycker sig subjektivt i såna här påståenden brukar det aldrig vara några problem, det kan det däremot bli om man gör anspråk på att vara objektiv.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:22:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Vet du hur inspelningen gått till av Bobby Bare "Five Hundred Miles"?
Det är mycket sällsynt att inspelningar är felfria.

I övrigt så är vi överens om att naturliga ljud såsom röster och akustiska instrument är de enda rimliga referenser vi kan ha men man behöver kanske inte åka till USA för att höra sådana. Trevligt var det dock säkert!
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2008/10/03 :  19:27:39  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Vill minnas att Wilson använde sin fru (som är sopran) som referens när han installerade sina WAMM-system hos sina kunder för att optimera inställningen.

Man kanske ska hyra in en sopran nästa gång man är på gång att uppgradera.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/03 :  20:36:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Märk väl jag gör inte under några som helst förhållanden anspråk på att vara objektiv utan detta är helt och hållet min subjektiva uppfattning efter att både ha talat med flertalet av de artister som jag lyssnat på samt även hört dem spela för mig. mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/03 :  20:55:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men om Bobby Bare låter som jag minns att han skall låta vad torde vara problemet? Det borde väl inte spela så väldigt stor roll hur inspelningen gjorts eller är jag fel ute?mvhKristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:20:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Det borde väl inte spela så väldigt stor roll hur inspelningen gjorts eller är jag fel ute?mvhKristofer

Det borde väl spela väldigt stor roll..

Citerar MatsT:
quote:
Vet du hur inspelningen gått till av Bobby Bare "Five Hundred Miles"?
Det är mycket sällsynt att inspelningar är felfria.

Jag förstår inte hur du överhuvudtaget lyckas, eller ens kommer på tanken att jämföra en färsk akustiskt framförd version av en åldrad Bobby Bare och sedan jämföra detta med en inspelning som kanske är 30 år eller mer..och komma fram till att det låter ofärgat i din anläggning..?!?

Din USA-resa däremot låter helt fantastisk, jag är definitivt avundsjuk..

Var köper man biljetter..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:30:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej eftersom han lät likadant som när jag hörde honom i USA så drar jag dessa slutsatser. Resan finns på Swanson och heter "Stora Musikresan" samt kostar runt c:a 25 000:-: Du kan få numret till guiden som håller i denna resa om intresset fortfarande kvarstår. MvhKristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:34:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Hej eftersom han lät likadant som när jag hörde honom i USA så drar jag dessa slutsatser.

Tror jag hoppar av vidare diskussioner i denna tråd..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:46:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kollade faktiskt med honom om hur sent sedan skivan gjorts och den är inte så särskilt gammal.MvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/03 :  23:22:59  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En transparent anläggning kommer så klart bara att återge musiken transparent ifall materialet dvs inspelningen/upptagningen är det. I annat fall vore den inte transparent.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/10/04 :  15:09:54  Show Profile Send rolnor a Private Message
Är inte ljudminnet ganska kort? Kul resa i vilket fall, blir avis...

rolnor
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/04 :  20:56:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
För många år sen, innan Aleena var känd alls, jobbade vi ihop.
(Då hette hon Anna-Lena Högdahl, förresten)
Hon brukade ta fram gitarren som alltid stod på kontoret och
sjunga sin senaste låt för oss. Jag fick tårar i ögonen varje gång!
Den känslan som hon förmedlade live och akustiskt är svår att få på skiva.
Jag har hört några inspelningar med Kaipa som hon gjort på senare tid och inte låter det som på kontoret inte.
Och det beror nog inte på inspelningen eller musikanläggningen, utan på att live är live.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/10/04 :  21:58:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja live är live och i detta fallet så har jag ju använt just min liveupplevelse som norm och då upplever jag åtminstone inte vid den skiva som jag köpte av Bobby Bare någon skillnad.Sedan må det var som det vill om vissa som följer jantelagen direkt skall attackera detta. Men det är min helt subjektiva upplevelse efter att både ha hört personerna spela och talat med dem. MvhKristofer
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/04 :  23:09:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jantelagen är av ondo. Den är dansk, förekommer i en roman och har lite med livespelningar och ljudupplevelser att göra. Jag hoppas att alla anser sina ljuduplevelser vara subjektiva. Hur skulle de annars vara?

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000