HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Annan stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:31:39  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Sitter på...Hm... Roksan Caspian M-serien. Som högtalare har jag ett par Dynaudio Contour S1.4. CD-spelare är en äldre Classé CDP.3. Min undran är nu: Skulle jag tjäna något på att byta upp mig när det gäller stärkare? Har funderat en del på Primare, tror den heter 30.1. Är detta enbart slöseri med pengar, eller vad?
Jerry

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:37:53  Show Profile Send Snutten a Private Message
Caspian är en mkt bra stärkare, men jag tror att ett slutsteg skulle lyfta dina dynaudio ett par snäpp, de är helt klart trögdrivna grejer. Testa ett bra slutsteg, det kommer hända ett och annnat! Kanske ett slutsteg från Roksan där du kör caspian som försteg?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:38:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror inte du vinner något på det, Roksan och Primare spelar i ungefär samma division. Satsa isåfall lite mer $ och köp en bättre förstärkare med mycket kraft, tex Rotel eller Krell (Dynaudio gillar ju oftast strömstarka förstärkare med många watt).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:08:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det tror jag är riktigt. Roksan Caspian har ett gott rykte.
Ingen idé att byta förstärkare inom ungefär samma prisklass.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:23:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Roksan IA M series är enligt mig bättre än Primare 30.1 på de mesta.

Kan du bi-ampa dina Dynaudio?

Om Ja, skaffa ett roksan m series effektsteg och bi-ampa. Grym uppgradering enligt mig. Jag gjorde denna själv och höjde mina Totem Model 1 ytterliggare.

Din förstärkare är det sista jag skulle göra mig av med.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/06 :  20:56:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Personligen har jag nått bättre resultat med ETT anpassat slutsteg än två mindre och bi-amp, dynaudio är ju dessutom singlewirade. Även jag tror att en stark Rotel skulle fungera utmärkt. Var försiktig med krell, vissa produkter lever inte alls upp till prislappen enligt mig.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/10/06 :  21:24:36  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Av vad jag förstått hittills gör jag bäst i att behålla min Caspian. Men hur fungerar det med extra slutsteg? Behövs det i så fall inte två stycken? Och skulle verkligen Caspians egna slutsteg göra någon större nytta. Har hört en del inte allt för bra saker om just den minste Krellen. Men i ärlighetens namn, detta är bara vad jag hört!
Är tacksam för alla förslag. Det är väldigt lätt snöa in på saker som man VILL tycka om!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/10/06 :  21:52:55  Show Profile Send Anton a Private Message
Har haft kombinationen S1.4 och A30.1, det funkar rätt bra faktiskt. Högtalarna har ju rätt begränsad ljudtrycksförmåga ändå, så att trycka in flera hundra watt kanske inte per automatik blir bättre.

Men om du ändå skall till att byta så se till att få rätt mycket mer effekt. Att gå från typ 60 till 100 W märks nog bara marginellt.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/06 :  22:01:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Caspian i all ära men jag kan i princip gå i god för att den är för klen. Hade ett par 1.3 mkII (86db känslighet)en gång i tiden (föregångaren till 1.4)och drev dom med ett meridian 557 slutsteg (2x200watt) och dom behövde det!! Provade även med en Arcam Alpha 10 integrerad förstärkare som lämnade 2x100watt och vad trötta dom blev då, lät odefinierat och bumligt. Satsa på helt nya grejor, att använda förstegsdelen i Caspian blir dåligt utnyttjade pengar, köp i så fall ett separat försteg samt slutsteg.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/06 :  22:08:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Har haft kombinationen S1.4 och A30.1, det funkar rätt bra faktiskt. Högtalarna har ju rätt begränsad ljudtrycksförmåga ändå, så att trycka in flera hundra watt kanske inte per automatik blir bättre.
Iofs kanske det inte går att spela jättehögt med dom, trots detta så brukar en ökad effekt även ge positiva resultat på lägre volymer.

Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/10/07 :  11:55:06  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Ja, det är ju just det. Att få ut det mesta när man inte spelar allt för högt. Har dels begränsningar genom att jag bor i lägenhet, men det är klart, man kanske skulle byta boende!... Nej, det blir nog till att leta efter en kraftigare förstärkare, kanske beggad. Har för många år sedan ägt just en Rotelkombi. Upplevde den som lite "skramlig", men detta var länge sedan. Tar för givet de blivit betydligt bättre. Antar att inte heller Bladelius Tyr är någon höjdare att komma med?
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/10/07 :  22:39:00  Show Profile Send Joacim a Private Message
Ström och kraft är bra i all ära, men glöm inte kvalitén
Ström och kraft ger ofta bättre kontroll (avslappnat) och kanske också totalt upplevd dynamik/speed, men med sämre kvalité kan helhetsupplevelsen påverkas negativt, och det hela kan sluta med ett "missnöje"!?
Kombination tror jag mer på, dvs lyft båda aspekterna för en bättre upplevelse (då blir det nog också ett kostnadslyft också ...)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/07 :  22:56:36  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag tror nog en tyr kan funka utmärkt. Den levererar ett grymt ljud med bra kraft och ork. Har prövat den på disconivåer med en högtalare som vart stor med många element och det var inga problem. Pröva och låna hem en du kommer inte bli besviken. Annars finns alltid amplifix beggade. Spelar också mkt bra. Lämnar dock bara 2x115w men med en nätdel på 900wa och en kondensatorbank på 120 000uF så är den otroligt strömstark.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/10/08 :  10:36:24  Show Profile Send Blue a Private Message
Har personligen erfarenhet av både Roksan Caspian, Bladelius Tyr och Amplifix.

Att byta från Caspian till Amplifix skulle jag betrakta som en nedgradering i kvalitet. Tyr och Caspian är mer på samma nivå, även om Tyr ju har lite mer muskler. Någon jättelik skillnad är det dock inte frågan om i praktiken. Kom ihåg att dubbla antalet watt bara ger 3 dB skillnad i klippnivå.

Om jag var du skulle jag mer fundera på VAD det är du känner kan bli bättre i ljudet från ditt system. Kanske är det bättre att byta spelare, eller rent utav högtalare?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/10/08 :  13:18:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Behöver högtalare som inte är FÖR stora. Mitt rum är begränsat och jag hade tidigare ett par Audiovector golvhögtalare för ungefär 25000. Dessa gav dock för krafig bas i mitt relativt lilla rum, 18m2. Spelaren är en äldre Classé och jag tror inte på att byta denna. Kanske är det riktigt att skillnaderna inte blir så stora. Kanske borde jag sitta nöjd?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/08 :  13:23:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du borde testa en annan cd-spelare och förstärkare till dina högtalare. Dynaudio S1.4 är bra men kräver mycket av förstärkaren, så prova med en kraftfull (och välljudande) sådan i första hand.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/10/08 :  16:03:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Klart att det är bra högtalare. Däremot behöver dom ju inte vara det klockrena alternativet just för Jerry. Genom att om möjligt låna hem ett par andra högtalare kan du se lite åt vilken karaktär du känner dig mest hemma. Högtalare är onekligen det som påverkar ljudet allra mest i kedjan, och här kan det, enligt min mening, till skillnad från när det gäller elektroniken, finnas poänger med "sidogradering" (alltså till något annat i typ samma prisklass).

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/08 :  20:41:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Om jag var du skulle jag mer fundera på VAD det är du känner kan bli bättre i ljudet från ditt system. Kanske är det bättre att byta spelare, eller rent utav högtalare?
Tror nog dom flesta som ägt dynaudios burkar känner till att de behöver en hel del effekt för att släppa, jag tror tyvärr inte att de gör sig rättvisa med den drivning du har. De bästa demos jag hört med Dynaudio är alltid de som varit drivna med något riktigt tungt steg.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/10/08 :  22:32:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Kanske något gammalt nad-slutsteg eller hksteg? Eller en burmester integrerad?

Har aldrig hört caspian så amplifixen var mest taget ur luften då jag tycker den är bra. Men där finns massor med bättre stärkare. Hks nya stärkare kanske? 990 eller vad den heter? 2x150w 100 ampere
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/08 :  23:24:46  Show Profile Send marens a Private Message
Det är slöseri med pengar. Min erfarenhet av Contour är att de är tröga i ljudet. Det släpper inte. Det finns ingen förstäkrare som kan påverka detta. Det sitter i själva högtalarna.

Givetvis kan man gilla ljudet för det. Men man bör vara medveten om att tendensen att musiken inte kommer ut riktigt med sån lätthet ur högtalarna sitter just i högtalarna och ingen annan stans.

En förstärkare kan inte trycka ut musik genom ett par tröga högtalare. Att folk tycker det underlättar med överdrivna slutsteg (effektresurser som inte utnyttjas ändå) för att försöka kompensera för högtalare som inte släpper har nog snarare med önsketänkande att göra. Suggestioner som planteras i ljudupplevelsen av förstärkarens fysiska storlek.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/09 :  07:35:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Det finns ingen förstäkrare som kan påverka detta

Där har du fel. Jag har hört Contour (S1.4 och S3.4) släppa ljudet bra med riktigt bra (och kraftfulla) förstärkare, McIntosh och Krell har tex fixat detta (och det var inte inbillning...). Däremot är det lätt att de upplevs som just tröga i ljudet utan rätt matchning vad gäller förstärkare..

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/10/09 :  07:59:28  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag levde tidigare med contour 3.0 i 7 år, och det är ingen tvekan att den serien mår bra av en kraftig förstärkare för att släppa loss ordentligt, räkna dessutom med en inspeliningstid på åtminstone 250 timmar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/09 :  08:56:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har samma åsikt som Marens vad gäller högtalarna. Trötta.

Du skriver så här:
quote:
Ja, det är ju just det. Att få ut det mesta när man inte spelar allt för högt. Har dels begränsningar genom att jag bor i lägenhet, men det är klart, man kanske skulle byta boende!... Nej, det blir nog till att leta efter en kraftigare förstärkare, kanske beggad.

Har du testat med ett bra rörsteg? Om inte, gör gärna det. Det kan öppna nya världar för dig om du vill ha det som citeras ovan. Låna hem något på prov från din handlare. "Kraftigare" tror jag inte är svaret på ditt problem.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/10/09 :  09:44:27  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är helt klart inne på samma linje som Marens och Bernt här. Det snackas mycket om att man med biffiga slutsteg totalt skulle kunna förändra karaktären i lite mer tillbakahållna högtalare, som t.ex. Dynaudio. Men vare sig det sunda förnuftet eller fysikens lagar kan förklara hur kraft som inte används på något sätt skulle kunna påverka ljudkaraktären.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/10/09 :  10:52:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
BJ & Blue: Många (tex jag) har upplevt annorlunda i praktiken. Tillbakalutade, visst det kanske de är, men ljudet släpper bra med rätt drivning.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/10/09 :  13:12:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tror nog dom flesta som ägt dynaudios burkar känner till att de behöver en hel del effekt för att släppa, jag tror tyvärr inte att de gör sig rättvisa med den drivning du har. De bästa demos jag hört med Dynaudio är alltid de som varit drivna med något riktigt tungt steg.

Som ofta så instämmer jag med Goldfinger och även matte76 i denna fråga. De flesta Dynaudio överlag MÅSTE ha effekt, de låter tråkigt annars och ljudet släpper inte alls. Och visst håller jag ÄVEN med att tex S3.4 inte är världens mest livliga högtalare som slänger ljudet i ansiktet mer utan snarare lugna och lite tillbaka lutade i ljudet, men det blir som sagt FÖR tillbaka lutat utan rätt drivning.
Så Jerry_E, trivs du med dina Dynaudio Contour S1.4 i stort och vill ändra ljudet lite grand så bör du satsa på en annan stärkare, det är mitt råd som föredetta Dynaudio Contour S3.4 ägare.
Och jag rekomenderar inte Primare ihop med dina högtalare utan sådant som är håller till i den mer neutrala ljud fåran

Så här skrev Hifi&Musik i senaste nummret om Contour S3.4 och drivningen av dem:
Audionet-steget är inte direkt blygsamt dimensionerat, men Dunaudio var de högtalare som lyfte mest när de fick extra kraft av Musical Fidelitys monsterboostar till monoblock. (Audionet AMP2 och Musical Fidelity 550K Supercharger)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000