Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 13:20:25
|
Då en bekant tog med ett par Dynaudio Contour (kommer ej ihåg modellen) blev det mer fason på ljudet då jag ställde ner utgångsimpedansen på slutsteget jag nämnde i Marens tråd. De mår bra av lite stramare tyglar, och det är inte riktigt samma sak som högre effekt egentligen.
Men de är långt ifrån förstahandsval vad gäller högtalare för min del. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 13:58:58
|
Intressant att Jormas namn kommer upp här, om än inte direkt i tråden. Vi känner varandra sedan lång tid tillbaka och kanske kan jag föröka få hem honom för en provlyssning. Tror nog också det behövs mer kraft. Vet inte om det är rätt jämförelse, men om man jämför med en stark bilmotor så drivs ju denna bil på ett mycket lugnare sätt än om man bara har precis så det räcker. Det är väl knappast tanken att man skall gå på "full" volym. Som jag upplevt många gånger tidigare är det ett större problem att driva högtalare på låg volym, och ändå få dem blomma ut. Inga svårigheter om man drar på mycket volym. Jerry |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 14:07:15
|
Det är många som föreslår andra högtalare, men jag vet inte om någon ännu preciserat sig. Vore intressant höra vilka allternativ som ni tror kan passa dels till den förtärkare jag har, dels till mitt rum. De bör Inte vara allt för basglada, snarare fasta, torra i basen, snärtiga. För övrigt söker jag nog en så neutral hötalare som möjligt. Obs! Priset bör också vara överkomligt! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 14:24:19
|
Jag provlyssnade Caspian mycket i samband med både högtalar- och förstärkarköp för tre- fyra år sedan.
Jag tyckte mycket om Totem Model One till Caspian. Listpriset är idag 21 000 för ett par nya. Men de återkommer då och då som beg. Föredrar man golvara kan Totem Hawk vara ett alternativ. Men de kostar lite mer - 26 900. Dessutom finns Totem Staff - 16 900. Gemensamt för golvmodellerna är att de båda har rykte om sig att inte vara allt för bastunga.
Nackdelen med Totem är att de inte finns till salu på så många ställen. (Finns det någon mer än Audio Concept som säljer dem?) Länk: http://www.totemacoustic.com/se/
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/10/09 14:25:57 |
|
|
lusse
Member
317 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 16:45:21
|
Jag tycker också att begränsningen sitter i högtalarna. Men är ditt ljud ideal som dynaudio så finns det flera högtalre som passar din förstärkare bättre. Kanske en pip eller något liknande? Min filosofi är att ha en högtalre som är mer lätt driven som t.ex Audionote eller varför inte ett par Klipsch som är raka motsatsen i ljud. Varför inte bygga att par högtalare? |
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse. |
Edited by - lusse on 2008/10/09 16:46:10 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 19:42:57
|
quote: Då en bekant tog med ett par Dynaudio Contour (kommer ej ihåg modellen) blev det mer fason på ljudet då jag ställde ner utgångsimpedansen på slutsteget jag nämnde i Marens tråd. De mår bra av lite stramare tyglar, och det är inte riktigt samma sak som högre effekt egentligen.
Men de är långt ifrån förstahandsval vad gäller högtalare för min del.
Fast då pratar vi ju hög utimpedans. De allra flesta förstärkare kan betraktas ha en låg utimpedans och då påverkar det nästan ingeting om man sänker den ytterligare. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 21:14:54
|
Jo, det förstås. 0,4 ohm utimpedans mätte jag upp på den, lågt för att vara rör. Med hårt motkopplade trisseförstärkare spelar kablarnas area säkert större roll än om det är 0,01 ohm eller 0,001 ohm utimpedans. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/10/09 21:17:35 |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 21:40:33
|
Har du lyssnat på OB högt? Måste slå ett slag för Silver Iris 15" coax som förmedlar långt över dess prislapp ( kontra köpe talare ) och det är ju riktigt lätt att bygga i baffel och att modda efteråt. 96bd och med 2w räcker det för full dynamik och verklighets liknande volymer. Finns inget trögt över dessa förutom inspelningstid Jag förvåns hela tiden över dessa högtalare.
Sen är jag övertygad om det Bernt pratar om, The Fischer x -101 16wpc är en gammal rör häck från -70 tal som jag lånade hem och den sparkade liv i mina gammla Opera Audio högt på 86db, ojoj vad dom vaknade till liv. Dom blev helt plötsligt dynamiska och levande Klassade ut en 2000-tals integrerad trissa för 15k.
MvH
Daniel |
|
|
Topic |
|