HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är HiFiForum oberoende ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/08/30 :  14:44:06  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag ifrågasätter om ett forum som har annonsintäckter kan betraktas som oberoende.

- Jag vet att Euphonia-Audioforum inte tar betalt för sina "banners" av just denna orsak och frågan är nu hur det ser ut med HiFiForum och naturligtvis även andra audioforum. Ser fram mot en intressant och givande diskussion om detta som jag tycker bränsliga ämne

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/30 :  14:55:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Frågan är ju om de som står för annonsintäkterna har något inflytande.

Såvitt jag vet har de inte det i Hififorums fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:01:59  Show Profile Send nahoj a Private Message
Har inte detta vart på tapeten i en liknande tråd för inte så himla längesedan?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:03:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag kan inte på något sätt se att dom inte är oberoende ...

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:06:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
nahoj: typ denna?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58447

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:17:32  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag hade tyvärr inte sett det

- Det visar i all tydlighet i varje fall att det är skillnad på vad Euphonia och HiFiForum menar med oberoende

Det finns tidskrifter som Bound For Sound som inte har reklam för att vara helt oberoende.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:23:21  Show Profile Send JonasY a Private Message
De flesta (seriösa) tidningar/sajter löser problemet genom att separera testare och de som säljer annonser. I lilla Hififorums fall blir ju detta knappast aktuellt ... Det enklaste är väl att låta bli att läsa om man inte tycker en sida är tillräckligt oberoende för sin egen smak.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/08/30 :  15:34:00  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
nahoj: typ denna?

Yepp, tack för hjälpen med länk

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/08/30 :  18:04:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Visst är det svårt att framhäva sig som oberoende när man har reklam på sidan. Eftersom vi har samma situation på http://www.component.se så har man fått den fråga några ggr. Vi bestämde tidigt att inte vara beroende av intäckter på ett sånt sätt att måste gå med på nån kompromiss på nåt sätt. Första åren betalade vi det ur egen fick vilket tyvärr blir en del om man ska ha en bra dedikerad server.

Vi försöker hålla en buffert hela tiden för att säkra upp serverkostnaden. Överskottet går till evenemang, bekosta transporter, frakter mm och till vidarutveckling av sajten.

Vi kör så enkelt att man kan köpa annonsutrymme på sajten för vissa typer av företag och man har då absolut inget att säga till om vad som finns på sajten eller vad som publiceras. Så har det funkat hela tiden.

Sen kommer det med liknande sajter alltid att finnas olika konspirationsteorier men det kommer man aldrig ifrån helt.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/30 :  19:50:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag tror knappast att något forum eller tidning för den delen, är oberoende, oavsett om man tar betalt för reklam eller inte.

Vi lever helt enkelt i symbios och är beroende av varandra, handel och media.

Även om ett forum inte skulle ta betalt för banners, så är de trots allt en del av marknaden, ett forum som inte tar betalt och gör ett besök hos en handlare och "sågar", hur välkommen är det forumet i framtiden?

Jag har i varje fall inte sett ett dylikt exempel.

Så det kvittar om det kostar att synas eller inte, det finns inget forum eller tidning som är "oberoende".

Vi på HiFiforum har strikta regler för vad handlare får och inte får göra på de "allmänna" delforumen, men på "Hifinyheter" och på "Butikshyllan" är det fritt fram att framföra sina produkter.

Det är den uppdelning vi har för att hålla oss så "oberoende" som vi kan.

Men som sagt, gränserna kan ju alltid diskuteras.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2008/08/31 :  10:13:46  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Jag tycker HiFi-forum i allra högsta grad är ett oberoende forum. Precis som Dagens Nyheter är oberoende.

Om däremot forumet hade drivits av en HiFi-butik och där länkning till andra HiFi-butiker ej varit tillåtet, då hade det varit beroende.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/31 :  11:45:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På vilket sätt skulle vi medlemmar påverkas i våra skriverier av att Hififorum tar betalt för sina reklambanners?
Jag ser ingen skillnad på reklambanners i Euphonia och Hififorum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/31 :  12:44:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur drar EU in pengar då Eliot ??

Om sedan HF är "beroende" av sina annonser så är svaret Ja men annonsörerna har ingen "makt" o kan inte påverka forumet åt någon riktning eller så.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/31 :  14:15:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Forumet är väl det vi skriver? Jag har inte märkt av något försök att påverka vad jag skriver.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/08/31 :  15:11:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Finns det något i hififorums verksamhet och handlingar som tytt på ett ev beroendeförhållande åt något håll? Om inte, vad är då problemet och/eller varför försöka se ett problem?

Känns för mig en aning som ett exempel på att göra massa rök och sedan säga "ingen rök utan...."

Jag kanske har missat något? Men om det skulle finnas exempel på där tex kommersiella intressen skulle menligt ha påverkat fria diskussioner på forumet så är denna diskussion på plats. Det har i så fall gått mig förbi.

Hififorum är i alla högsta grad beroende av dess medlemmar som skapar den diskussion och det klimat som forumet verkar i.

Jag som enskild medlem är annars dessutom hififorumberoende sedan en tid...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:24:56  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:

Jag också!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:38:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:

Aren`t we all like that a little?

(Tyckte det lät bättre på engelska)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:49:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag utgår från att ingen är oberoende någonsin. Alla med någon form av relation får ju en koppling (beroende) som inte är neutral.
Man måste lära sig att filtrera alla uttalanden, positiva som negativa. De direkt ekonomiska relationerna mellan tex privatpersoner och handlare är ju faktiskt de som är enklast att filtrera.
Vad vet du och jag om vad "johan.björklund", "Björn-Ola", "guy gadbois", "Marina Jansson" och "Mc Square" har för kopplingar, bara för att ta de fem sista inläggen som exempel? (sorry, ni fem)
Vad tänker du om jag skriver "Cayin, EAR, Silverline och Kuzma är bäst, bara så du vet det!" ?
Vad tänker du om någon i DIY-forat skriver att "DIY är mycket bättre än köpe, så det så!" ?

Min uppfattning är att man lika gärna kan slappna av, släppa loss och släppa denna fråga.
Om man inte kan filtrera så är man till råttorna hursomhelst.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/01 :  05:33:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Klart man kan ha en sansad diskussion i ämnet då alla korten är öppna
Eliot hade ju en fundering i frågan, jag var själv 100 på att EU hade en prislapp på sina bannrar tex.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/09/01 :  07:02:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Eliot hade ju en fundering i frågan, jag var själv 100 på att EU hade en prislapp på sina bannrar tex.

Inte heller gratis banner är helt oberoende om någon form av urvalsprocess används för vilka banners som får plats.
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/09/01 :  09:50:39  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
Ifall HiFiForums "ledningsgrupp" hade stått för tyckandet eller endast släppt fram åsikter som stämde med deras egna - då hade forumet kunnat ifrågasättas.

Som det har nämnts här flera gånger så är det vi som väljer att lämna inlägg och delta i debatten som skapar innehållet.

I Malmö finns ett torg som heter "Gustav Adolfs Torg" och en korpulent kung på en häst som med en ståtlig pose försöker dölja att bördan är olidlig intar en framträdande plats på torget. På andra platser finns liknande uppställningar. Torgets verkliga innehåll skapas av människorna - inte statyn. På samma sätt skapas HiFiForums innehåll av människorna som deltar - inte av reklamintäkter och banners.

Däremot kan enskilda personers inlägg naturligtvis behöva bli föremål för granskning. Mina t.ex. eftersom jag importerar och säljer HiFi-produkter. Det verkar dock som om det finns en väldigt god disciplin när det gäller marknadsföring av produkter att det endast förekommer på därför avsedda avdelningar.

Termen "oberoende" kan bli ett tillhygge liksom t.ex. integritet och integritetskränkande. Mycket få vet vad orden betyder eller hur avsändaren uppfattar dem. Men de är väldigt fiffiga att ta till ...

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/09/01 :  09:54:39  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei
Interessant spørsmålsstilling, selv om jeg ikke helt forstår hva Eliot vil frem til.
1) Har også lest tråden som Magils linket til, hvor det går frem at overskuddet i Hififorum var på kr. 5000,-. Hvis ikke jeg regner helt feil, betyr det at Pac har ca. kr 3.- i timen for å drifte og moderere dette forumet...Hvor beroende blir man av den timesbetalingen??
2) I hvilken form er dette beroendet? Eller, sagt på en annen måte, hvor mye innflytelse får man kjøpt for årlige 5000.- kroner, som er verdien av en normalt god pickup?
3) Hvilke konsekvenser tenker man å trekke hvis man anser Hififorum for å være beroende på bannerinntekter? Betyr det at man i purismens navn søker seg til andre fora?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/01 :  11:17:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hvis ikke jeg regner helt feil, betyr det at Pac har ca. kr 3.- i timen for å drifte og moderere dette forumet...
Stammer nog.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:53:52  Show Profile Send esl a Private Message
Hade varit miljonär nästan om jag fick 3spänn i timmen för all tid man häckat här ;-)
Fast det är klart, Ringholm skall ju ha sitt också.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:59:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Fast det är klart, Ringholm skall ju ha sitt också.

Oj, du har suttit för länge!! Ringholm har slutat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:41:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, nu är det ju han Ankeborg eller vad han heter som har hand um´et

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000