HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är HiFiForum oberoende ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/04 :  22:53:06  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag tvivlar inte en sekund om att själva forumet är oberoende.
Däremot finns vissa grupper som ständigt gör reklam för samma märken. Det förekommer tiotals gånger!

Om man däremot försöker yttra om några andra alternativ, blir man nertystad på direkten.
Men det här är bara min åsikt, och det står jag för. Dessutom har jag påpekat det förut.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/04 :  23:25:19  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Detta lät ju intressant.
Det är ju jättetråkigt att inte få lov att tycka som man vill i ett forum.
Har du något exempel för jag kan inte komma ihåg något sådant tillfälle på rak arm.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/05 :  01:47:44  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Det som började som en bra fråga urartade till förmodligen den mest korkade tråden som finns på detta forum.
Kan förstå att det finns små individer som känner avundsjukan bränna för att det för andra skulle löna sig att hålla på med ett intresse. Dock kan vi nog alla enas om att de kronor som slutligen hamnar i Pac´s ficka ingalunda påverkar innehållet i forumet.

För min egen del spelar det ingen större roll om ägaren till forumet blir milijonär, det innebär enbart att jag skulle få läsa om, se på, och ev lyssna på anläggningen han köper för pengarna
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:16:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Däremot finns vissa grupper som ständigt gör reklam för samma märken. Det förekommer tiotals gånger!

quote:
Har du något exempel för jag kan inte komma ihåg något sådant tillfälle på rak arm.

Detta har mig totalt gått förbi. Visserligen har cittromanen (för att ta ett exempel) ett flertal gånger hyllat "sitt" bilmärke (gissa vilket) i offtopictrådar, men det beror nog snarare på hans glödande intresse och passion för sin bilhobby än att han har PSA-gruppens PR-stålar i ryggen för att smyga in reklam.

På samma sätt kan jag själv rannsaka mig med att ha tipsat om tex det högtalarmärke jag själv äger i "vilken högtalare?-trådar", vilket också det kommer ur åratal av provlyssningar, högtalarägande och en framväxande förtjusning över att ha "hittat rätt". Jag älskar dessutom kulturdryckerna Pommac och Champis. Rekommenderar gärna andra att dricka det, det gör mig inte heller till lobbyist eller köpt av läskedryckindustrin... Ser inte heller att jag behöver raljera över de som dricker coca-cola...

Men att det skulle förekomma nertystning för att någon tycker annat på detta forum (under senare tid iaf), det har jag inte sett exempel på....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/05 :  17:08:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det görs ständigt reklam för Rega skivspelare.
Det görs ständigt reklam för Benz pickuper.
Men det finns tiotals fler.

Man blir less att höra om samma, och samma visa gång på gång. Precis som det inte skulle existera andra märken alls!
Om man sen skulle skriva att vad tror ni om det här märket, så får man bara gliringar och svammel till svar. Ungefär som att vad fan har du att komma med?

Därför deltar jag mycket ogärna i diskussioner om apparater etc. Då får jag söka mig till bättre ställen. Dock inga svenska!
För här finns tydligen vissa som är större än Messias ..., och deras åsikter kan man inte ens få kommentera.

Och så fanns det här förut en viss ingengör som tror att han är den enda som vet hur allting ska konstrueras och låta. Konstigt nog, varför denne eminenta uppfinnare då inte gör grejer i lite större skala. Det borde inte vara svårt att sälja dem om dem är de enda sakerna som är rätt konstruerade och låter överlägset bäst i hela Universum.

Obs! Nertystning sker på det sättet att man kanske inte märker det på en gång.
Nämligen, att du får inga svar på dina åsikter. Svaren uteblir eller nonchaleras helt och hållet.

Det var orsaken att jag slutade på Euphonia = Elitisternas sista utpost i världen.
Otroliga påhopp, bara att jag vågade säga min mening!

Edited by - pick-me-up on 2008/09/05 17:23:03
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/09/05 :  18:09:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
pick-me-up, vad som händer och sker på andra forum behöver inte diskuteras här .

Men tack för dina synpunkter.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/05 :  21:06:29  Show Profile Send fripps a Private Message
Tror att detta med att hissa vissa märken var ett problem för något år sedan men jag uppfattar inte att det är så nu. Förr gick det till ungefär såhär, någon hade en produkt som dom började hissa enormt för att en tid därefter lägga ut produkten under säljes. Sen köptes en ny produkt som efter ett tag hissades rejält och sedan kunde man se den under säljes. Det var aldrig några företag som gjorde något sådant utan "vanliga" medlemmar.

Vill än en gång poängtera att jag inte uppfattar att detta förekommer längre och att det inte på något sätt lastar personerna bakom hififorum.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/09/05 :  21:39:39  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag gillar inte heller ständiga favoriserade märkespostningar. Men det
kan vara svårt eller kanske rent av omöjligt att avgöra vad som är smygreklam.

En tumregel borde vara att en som ständigt pratar gott om sin apparat
aldrig kan betraktas som reklam. Möjligtvis irriterande med en massa
postningar om samma sak. Men om en hifisäljare/tillverkare gör samma
sak då tror jag att Pac&co tutar en stund.

Om någon "nergör" någon annan för att han pratar gott om sin favogrej
är ju också det ett fall för Pac. Fungerar kanske inte klockrent alltid
men oftast.
Däremot om man diskuterar teknik kring en pryl och blir lite "ovänner"
men på ett regelmässigt sätt då skall man tillåta detta för sådan "ovänskap"
leder utvecklingen framåt och kan absolut inte betraktas som smygreklam.
Inte ens om det är självaste Sladd som deltar i en diskusion om sin "egen"
produkt.

En sak som vi ofta glömmer är att publiken man når i forumet är ytterst marginell
för ett hifi-säljande företag. Jag tror inte man lägger ner pengar och tid på
att göra reklam för att sälja mer här på forumet.

Om någon "hoppar" på en för att man säger något gott om sin pryl så måste
forumet tillåta den påhoppade att posta ett försvar för sin sak. Kan annars
kännas väldigt frustrerande för den påhoppade och kanske t.o.m orättvist.

I övrigt är det uppfriskande att diskutera forumets funktion ibland.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2008/09/05 :  21:59:31  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Euphonia = Elitisternas sista utpost i världen."

Där steg samlarvärdet på E-pins...

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/09/05 :  22:08:04  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag tycker det ser ut som vikingabåtar...

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2008/09/05 :  22:12:12  Show Profile Send lindome a Private Message
Ett Esso-märke!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/05 :  22:15:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Tack för att du gav exempel, pick-me-up.
Jag tittar nästan aldrig på vinyl-sidorna så därför har jag inte sett något.
Vi har förresten Miyabi-pick-up. Den kanske man skulle prata om, som omväxling
Någon sa att den var värd en hel massa kosing. Och den spelar bra.
Så långt sträckte sig mina pick-up kunskaper...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/06 :  01:23:32  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
quote:
Och så fanns det här förut en viss ingengör som tror att han är den enda som vet hur allting ska konstrueras och låta. Konstigt nog, varför denne eminenta uppfinnare då inte gör grejer i lite större skala. Det borde inte vara svårt att sälja dem om dem är de enda sakerna som är rätt konstruerade och låter överlägset bäst i hela Universum.

psst...
http://www.guruproaudio.com/newguru/

Va själv enormt skeptist till denne snubbe, det tills jag insåg vilken utsträckning hans kunskap faktiskt hade.
Dvs den som förmodligen vet mest om psykoaukistik i hela världen.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/06 :  08:23:19  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jo, men vad ÄR det för något?
Och för att kunna BEDÖMA det måste du vara duktigare än honom...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/09/06 08:23:42
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/09/06 :  10:26:58  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tycker det förekommit på så gott som alla andra forum jag besökt, svårt frångå mao.
Men, upplever det inte som något jätte stort problem på hififorum i de sammanhang och med den infallsvinkel som jag deltagit.

quote:
Hi Fi Consult
Och för att kunna BEDÖMA det måste du vara duktigare än honom
Kort fråga, är det din inställning

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/09/06 :  10:40:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Obs! Nertystning sker på det sättet att man kanske inte märker det på en gång.
Nämligen, att du får inga svar på dina åsikter. Svaren uteblir eller nonchaleras helt och hållet.

Eller så här, tyck som vi eller dra! Den inställningen finns tydligt på ett annat Hifi-forum.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/09/06 :  10:54:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är nog svårt att helt undvika reklam i forum och då menar jag inte köpta banners som man ju trots allt är medveten om. Att många talar sig varma för "sitt märke" har vi väl alla sett, ofta byts dessutom märket ganska ofta. Detta är väl i regel ganska uppenbart och man får lära sig att filtrera åsikerna som publiceras. Dessutom finns det numera många företag som faktiskt betalar ungdomar för att sitta och skriva positiva saker om produkter på forum. Jag tycker mig dock inte se några sådana tendenser här än som tur är men det kanske är jag som är naiv.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/09/06 :  11:37:58  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ålraijt, mina egna funderingar.

Om nu Detta forumet är oberoende eller inte har jag ingen åsikt om, egentligen, jag har i alla fall inte reflekterat över det i marknadsmässiga termer.

Jag har inget som helst problem med ett forum som inte skulle vara "objektivt" och "oberoende".
Jag tror nämligen att jag, och de flesta med mig, är tillräckligt klarsynt att bedöma vad som skrivs och tycks i vilket fall som helst.

Jag tycker dessutom att det är en alltför nervös syn här, och på många andra ställen, om att vara just objektiva och oberoende.
Det är ju bra om det är så, men varför egentligen?
Att en del har ett behov av att kunna acceptera det som skrivs här och i andra media som sanning, är ju mer upp till dessa medmänniskor, än ett problem för ex. detta forum.

Det är ju inte en ren konsumentupplysning som är verksamhetens primärmål eller?
Om jag betalade för ett medlemskap i en förening eller klubb eller vadsomhelst som deklarerade ett oberoende i form av märkesbundenhet etc. så visst, då vill jag också att det är så.

Här är det inte så, och med vissa irriterande undantag går det fint ändå,tycker jag.

Faktum är att driva ett forum och kunna leva på det vore en tämligen trevlig yrkesverksamhet.

Jag tycker att fripps är helt rätt ute när han säger
quote:
Tror att detta med att hissa vissa märken var ett problem för något år sedan men jag uppfattar inte att det är så nu. Förr gick det till ungefär såhär, någon hade en produkt som dom började hissa enormt för att en tid därefter lägga ut produkten under säljes. Sen köptes en ny produkt som efter ett tag hissades rejält och sedan kunde man se den under säljes. Det var aldrig några företag som gjorde något sådant utan "vanliga" medlemmar.

Det var rätt tröttsamt om än ganska oskyldigt.

Det finns ingen automatisk rättighet att kräva oberoende eller objektivitet från ett internetforum, däremot är det snarare en skyldighet att dra egna slutsatser om det som skrivs.(väldigt snusförnuftigt, jag vet)

Om det nu blir en slant över på reklamintäkterna så är det väl bekommet, och inte någon "medlemskassa".

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/06 :  15:41:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
"Hi Fi Consult
Och för att kunna BEDÖMA det måste du vara duktigare än honom"

Passerati:
"Kort fråga, är det din inställning "

Ja, annars är det ju fråga om tro och att vara grymt imponerad av olika orsaker som inte är direkt kopplade till kunskapsnivån, dvs vanligt nättjafs, idoldyrkan och gängtillhörighet.
Jag har ingen anledning att misstro att personen ifråga är duktig och i det specifika området skulle jag snabbt stå mig slätt. Men jag är normalintelligent och allmänt kritisk när ord som "världsbäst" dyker upp.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/06 :  21:21:10  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Hi-Fi Consult:

Det får ju inte dra iväg för OT.

Kort och gott har jag ifrågasatt allt med denne snubbe, jag trodde inte en sekund på att han hade kunskaper som andra tillverkare har.

Det tills det visade sig att han inte ens va en tillverkare och att han dessutom som ensam människa på jorden hade forskat kring örats förmåga förmågor när det kommer till musik.

Därtill lyssnade jag på en uppställning och min enda kommentar till det är fullregister utan komprimering.

Jag personligen kommer aldrig ställa någon av hans skapelser hemma, men hans kunnande är det få som har underlag för att tvivla på.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/06 :  21:42:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra, Hi Fi Consult!

(Ja, annars är det ju fråga om tro och att vara grymt imponerad av olika orsaker som inte är direkt kopplade till kunskapsnivån, dvs vanligt nättjafs, idoldyrkan och gängtillhörighet.
Jag har ingen anledning att misstro att personen ifråga är duktig och i det specifika området skulle jag snabbt stå mig slätt. Men jag är normalintelligent och allmänt kritisk när ord som "världsbäst" dyker upp.)

Undrar om denne eminenta mästare är samma som jag syftar till? En ny frälsare i hifivärlden.

Edited by - pick-me-up on 2008/09/06 21:44:11
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/06 :  21:45:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Visst är det roligt med alla duktiga och mycket kunniga människor vi har i landet! Ingen har väl tvivlat på att karln är både smart, kunnig och beläst.

Han är dock en lika formidabel marknadsförare. Något man inte skall förakta i sammanhanget.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/06 :  21:52:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta har vart uppe tidigare, vi fick en redovisning vart de kronor som kom in gick. Istället för att hålla på och älta sådant här, ställ er själv frågan. Vad har jag fått ut av mitt gratis medlemskap? i kunskap, nya vänner, träffar osv osv. Vill istället tacka dem som har ställt upp och gjort det möjligt för mig att delta, det är för mig ingen självklarhet!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/06 :  22:34:40  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag tycker definitvt att detta forum är helt oberoende av sponsorerna.
Själv gick jag ut och svartmålade Svanå för ett par dagar sedan
utan att bli modererad det minsta.
Jag fick däremot en näsbränna av Engelholm Audio
men det bryr jag mig inte det minsta om utan tänkte fortsätta
tycka som jag vill.

Waf, Waf!

Edited by - Marina Jansson on 2008/09/06 22:35:56
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/09/06 :  23:45:12  Show Profile Send linnar a Private Message
"Jag tycker definitvt att detta forum är helt oberoende av sponsorerna."

Du menar åsiktsmässigt antar jag. För ekonomiskt behövs pengarna för
att driva forumet rent tekniskt därför är forumet beroende av reklamintäckter.

Pac säger att han tagit pengar ur egen ficka. Det är inte bra. För att undvika
sådant skulle man kunna ha en "läma ett bidrag-knapp". Jag som ofta hänger på
programmeringsforum har sett sådan på så gått som alla forum och forumliknande
saiter.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000