Author |
Topic |
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 23:49:33
|
Jag hänger med på en donation till forumet när det behövs! Och ja, det var åsikter jag menade. |
Waf, Waf!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 01:10:15
|
OK! Då säger vi så här:
Ropen skalla donationsknapp åt alla!
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 13:55:34
|
(Jag hänger med på en donation till forumet när det behövs! Och ja, det var åsikter jag menade.)
Helt okej, så länge det är frivilligt. Om det skulle bli obligatoriskt, kan du räkna med att de flesta här skulle sticka fortare än avlöningen ...
På en utländsk sajt jag är med också finns det en donationsknapp. Fast jag tror att det är några förmögna medlemmar som pröjsar lite med jämna mellanrum.
|
Edited by - pick-me-up on 2008/09/07 13:58:10 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 22:41:39
|
Jag tror inte att så många skulle droppa av om det blev en mindre avgift på forumet. Nu har vi dock inte det "problemet" tack vare sponsorer och Pac. Vi medlemmar bidrar ju med själva forumsinnehållet och gör forumet till vad det är idag. Och jag gillar det! |
Waf, Waf!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 07:34:48
|
Än så länge är det bara en handfull som uttryckt önskan om en donationsknapp. Det är för lite!
Forumet är privat. Dvs det finns en person som har den formella äganderätten. Jag skulle gärna se att forumet ombildas till medlemsägt där man utser en styrelse som har möten då och då och som beslutar om olika ting där. Eftersom Pac idag äger forumet skulle han automatiskt bli första ordföranden och förblir sådan tills/om han inte vill sitta i centrum längre.
Vad skulle hända idag om Pac lägger av som det är nu?
|
Edited by - linnar on 2008/09/08 07:35:26 |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 07:59:49
|
En alternativ idé är att utöka reklambiten. Det kanske finns ett annat sätt än banners för att göra reklam på ett forum, banners kan man ju inte ha så många. Säg att man automatiskt kommer till en startsida innehållande 15 reklambilder och denna byts var 15:e sekund till 15 andra reklambilder. Sänker man samtidigt annonseringspriset så kanske 30 företag, stora som små kan annonsera och sponsra Hififorum.nu. Med så många annonsörer med likadana villkor så kan inte Hifi forum anklagas för att gynna några få.
Titta gärna på Sixmoons upplägg för små annonser.
http://www.sixmoons.com/showcase/showcase.html
Vänligen
StefanB
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 08:58:57
|
Om folk donerar slantar finns alltid risken för att dom anaser sig köpt rätten att bestämma i forumregler, modererande, tester, med mera.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 09:58:12
|
"Om folk donerar slantar finns alltid risken för att dom anaser sig köpt rätten att bestämma i forumregler, modererande, tester, med mera."
Man kan bestämma en summa som det kostar att "trycka på knappen". Kanske 100kr?
Men visst hamnar man alltid i en situation där någon kan misstänka beroendeförhållanden eller avkräva ett sådant.
Jag litar dock på det goda omdömmet från forumledningen, det fungerar ju nu.
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 16:50:57
|
Mycket bra förslag, Akkelis Audio!
(En alternativ idé är att utöka reklambiten. Det kanske finns ett annat sätt än banners för att göra reklam på ett forum, banners kan man ju inte ha så många.)
Jag har personligen absolut inget mot annonser. Oavsett i vilket form dem är. Det är enligt mig ett mycket bättre system än att tvinga tigga pengar av folk. Och då skulle man kanske få lite lönsamhet i sajten också. Alla fall så ingen behöver pröjsa ur egen ficka.
Annonser har ingenting med trovärdighet att göra. Tror man inte att en hemsida är inte oberoende, kan man skippa den. Jag tror att det skulle bli mer folk som kommer hit om det fanns lite informativa annonser.
Som det är just nu är det ett veritabelt helvete att hitta information om alla nya apparater som ändå skrivs om här på forumet.
Hade man lite annonser, skulle man hitta mycket lättare information om alla intressanta prylar som finns.
Exempel av 6moons är lysande bra! Något i den stilen skulle lyfta hififorum till oanade höjder. Sanna mina ord! |
Edited by - pick-me-up on 2008/09/08 16:58:48 |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 22:37:28
|
Oberoende forum kontra annonsintäkter.
Om vi tar Jorma som exempel, han köper an annonsplatts för ex:5000 kronor, för att forumet då inte skall vara oberoende, måste jorma få några fördelelar som inte andra har..vad skulle det i så fall vara ? förutom annonsen..
Jorma kan starta en tråd där han säger att hans kablar är bäst, men det kunde han göra ändå utan sponsor pengar..Skulle moderatorn gå in på tråden och hålla med Jorma ?
Om detta inte har hänt, på vilket sätt kan då forumet vara beroende ?
Expressen tar in annonser från Volvo samt VW, Ford osv..jag anser nog att dom inte går i dessa företags ledband...
Jag tycker det är bra om forumet får in pengar till driften, för då finns en större chans att forumet får vara kvar, inte så privatekonomiskt betungande för moderatorn...
Min åsikt är att forumet uppvisar stort oberoende..
Tycker att faran är betydligt större från fanatiker såsom exempel en del från INO som på intet sätt är "oberoende"
Lätt förvirrat inlägg |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 07:35:40
|
Jag tror inte Hififorum bryr sig om betalande annosörer i sitt sätt att styra. Man kan inte kalla fria (som inte annonserar) postare för att vara "icke oberoende", Hififorum är alltid oberoende av dessa.
Tycker också att man aldrig skall kalla en postare för fanatiker. Det kanske bara är en snubbe som tror benhårt på sin sak. Samtidigt säger man ju då också att man själv inte är någon fanatiker och det kan ju bara andra bedömma som jag tycker ma inte skall göra...
Däremot finns faktiskt en risk till en form av beroende av ett forum likt detta. (detta är strikt hypotetiskt) Om den som styr/äger forumet är kompis med några, som ex.vis åtnjuter en viss status inom sitt område, kan det finnas en risk till kamratkoruption. Det kan yppa sig på så vis att om två drabbar samman på ett sätt som börjar närma sig eller överträder det ej tillåtna på forumet så finns det en liten risk för att den som inte är kompis med ägaren/moderator osv får tillrättavisningar medan kompisen inte får det. Detta är hypotetiskt och allmänt för alla forum.
|
Edited by - linnar on 2008/10/06 10:14:19 |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2008/10/07 : 16:08:20
|
Tycker också att man aldrig skall kalla en postare för fanatiker
Nu är det skillnad på postare o postare. jag pratar om fanatiker, det finns/fanns väl en orsak till att både HiFi forum o faktisk skapat egna Ino forum, det är sådana fanatiker jag menar.
Avser inte gemene man
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 06:44:24
|
kent_n:
Jo, det är klart att om man kallar en hel grupp för fanatiker, eller ännu bättre, för nördar som ex.vis Ino-nördar så är det inte samma sak som att kalla en person för fanatiker.
Egentligen är vi alla här på forumet någon form av nörd/fanatiker i utomståendes ögon.
Men jag tycker man aldrig skall peka ut någon bestämd person för fanatiker. Då kastar man nog sten i glashus.
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 18:09:17
|
Tänk så här:
Det finns redan många medlemmar här som lägger ner oerhört mycket tid för att vi ska kunna samlas här på Sveriges bästa hififorum! Jag tycker INTE att de ska behöva betala sen allting ur egen plånbok! Det är så fel, som det nånsin kan vara.
Jag tror att man lätt kunde få även lite lönsamhet på forumet om man tillät annonser. För det finns redan nu många företag som annonserar helt gratis. Jag tror att de skulle gärna ställa upp och betala en liten nätt summa för att kunna göra reklam för sina produkter officiellt.
Och jag tror absolut inte, att det har någonting att göra med trovärdighet och sådana saker. Däremot är jag oerhört skeptisk mot vartenda företag som vill sälja prylar men är inte beredd att betala för marknadsföringen!
Låt alla blommor blomma.
|
Edited by - pick-me-up on 2008/10/08 18:11:22 |
|
|
Topic |
|