HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Helt grön på klassiskt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/09/24 :  15:26:04  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Jag har alltid haft ett litet intresse för klassisk musik, men tyckt att det varit lite krångligt att sätta sig in i. Det verkar ju finnas en del bottennapp när det gäller inspelningar och dirigenter och av de stora verken finns det ju ca. 1 miljard olika versioner känns det som. Jag är inte så mycket för att köpa såna där boxar med olika kompositörers samlade verk och liknande, utan jag letar hellre upp de riktiga godbitarna själv med bästa möjliga inspelning och framförande.

Men var tusan börjar man? Hur vet man vad man ska köpa?

Tell me why I had to be a powerslave.

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/24 :  15:48:44  Show Profile Send Jamo a Private Message
Ett tips som jag lämnat i en liknande tråd kan vara att kolla med ortens bibliotek om de har en bok som heter Klassisk musik för dummies av en författare som heter David Pogue. I den boken finns skivtips från de lättaste lätta till rätt avancerat. Boken är väldigt lättläst och trevlig och ger en lättfattlig överblick över den västerländska konstmusiken. Sen har ju bibblan också CD-skivor till utlåning, bra början innan man binder kapital. Naxos har ju en fantastisk sortering till budgetpris, skulle någon inspelning råka vara halvbra, så är det ingen stor förlust.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/09/24 :  17:01:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
www.allmusic.com har en del också

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/24 :  17:26:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köper billiga skivor från Naxos för att testa vad jag gillar. Hittar man något så kan man börja fundera på om det finns bättre inspelningar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/24 :  18:29:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag lyssnar en hel del på radion´s P2 där man kan hitta en massa musik. Jag är själv lite trött på dom vanliga klassikerna som Bach, Mozart och Beethoven. Om man lyssnar på programmet "Alltid på en söndag" som går på morgon i P2 kan man hitta lite udda äldre musik. Bra musik komponerades också under 1800-talet och en bit in i 1900-talet som ex.v Dvorak, Mahler, Ravel, Stravinsky och ett stycke som jag just kommit i kontakt med som är skriven av en kompositor född 1957. Han heter El-Khoury och stycket är skrivet In memory of the victims of 9/11- New York Tears and Hope. Dir. Daniel Harding, skivmärke Naxos 8.570134.

Edited by - gcs on 2008/09/24 18:30:22
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/26 :  21:01:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den ska jag kolla upp!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/09/27 :  09:29:21  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Alla dessa tips är bra, men i mina ögon är det överlägsna alternativet biblioteket (om du bor där det finns bibliotek med CD-skivor). Då kan du prova musik från olika kompositörer och se vad du tycker om. Kanske tom personelen kan komma med något tips.

Själv gillar jag t.ex. Tchaikovsky för intensiteten i musiken.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:17:37  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Klassiskt kan vara så otroligt mycket. Jag har spelat violin en stor del av min ungdom och har lärt känna mycket klassiskt genom det men är alls ingen connaisseur. Försök att lyssna på lite olika barock-skivor. Det är den tidens jazz och dansmusik. Grymt svängigt för det mesta. Vivaldis "De fyra årstiderna" med t.ex. The English Consert (en mycket känd barock-orkester från just England) på skivbolaget Harmonia Mundi är bra. De spelar med tidstypiska instrument och arrangemang.

/stefan
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:28:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Läs! Musikens Värld ett lexicon du hittar på loppis antikvariat för någon hundring är mycket braaa. Lexiconet är mycket smart upplagt, läs om tonsättare du lyssnar på, deras historia betydande verk m.m.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:01:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Outer heaven - På grannforumet Euphonia Audioforums Musikforum finns en hel del tips på klassiska utgåvor.

Det har blivit rätt mycket material under åren så det är väldigt många trådar med inriktning på att vaska fram bra inspelningar. Du får söka dig fram med hjälp av "search"-funktionen för att hitta det du söker med rimlig insats.

Länk: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showforum=3

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/10/01 19:06:01
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/03 :  14:36:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, jag är nästan lika grön som du, men har gjort följande iakttagelse; Jag gillar inte bombastisk musik, vare sig den är av gammalt eller nytt datum. Jag har därför svårt för symfonier och sånt, nästan oavsett upphovsman. Däremot har jag upptäckt att jag gillar stråkkvartetter och barockmusik. Favoriter är Corelli, Händel och vår egen Johann Helmich Romann.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/03 :  16:53:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För mig är det tvärtom. Jag tror att det är filmmusik som format min musiksmak när det gäller klassisk musik.
Det bästa är nog att börja lyssna förutsättningslöst och se vart det bär hän. Då är Naxos utbud relativt överkomligt. Bibliotek och radio är naturligtvis också en bra källa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:40:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag köper nog lika mycket "klassisk" musik som modern när jag är ute på vinyljakt det enda jag hoppar över är operor som jag tyvärr inte är lika glad för.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:58:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag är också främst symfoniker i min klassiska musiksmak, men märker att allt mer kammarmusik smyger sig in i hyllan.

En aspekt på det här med klassisk musik är att samma verk ken ge så olika intryck i olika inspelningar. Det tycker jag är en av de stora behållningarna med klassisk musik, att finna nya - eller gamla - inspelningar av sina favoritverk som är bättre eller bara annorlunda än något man hört tidigare.

Beethovens symfonier till exempel. Jag hade väldigt svårt för dem tills för ett par år sedan. Tyckte de var svulstiga och pretantiösa ljudgrötar. Då kom en serie med inspelingar som var annorlunda. Mjukare, känsligare och mer inriktade på att föra fram de olika stämmorna. Efter det har jag en helt annan inställning till Beethoven. Tipset om de nya inspelningarna fick jag från en recension i Svenska Dagbladet. Skrev för övrigt om den 9:e symfonien i Veckans skiva: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56435 (av någon anledning som jag inte har en aning om är slutet på själva recensionen i först inlägget avhugget)

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/10/03 22:03:04
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/10/04 :  00:55:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Just nu lyssnar jag på Händel. Mycket fiolgnissel, men väldigt trevligt.
Carl Philip Emanuel Bach är ett annat förslag på lättlyssnad klassisk musik.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/04 :  12:04:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hörde just på radions P2 i programmet CD-revyn en utvärdering av olika inspelningar av Händel´s Water music. Den inspelningen som ansågs vara bäst var Jordi Savall. Den ska jag nu skaffa hem för den som jag har är från tidigt 60-tal och med original instrument.
Trådskaparen ville ha exempel på bra musik inspelad med stråkkvartett. Mitt förslag som jag just kom på är Bach: Goldbergvariationer med Zilliacus/Persson/Raitinen inspelad på Caprice. Lyssna också gärna på den härliga inspelningen med Jordi Savall: La Folia skivmärke Alia Vox. Savall spelar femtioelva olika variationer på temat och instrumentet är viola da gamba. Jag rekommenderar verkligen den skivan.

Edited by - gcs on 2008/10/04 12:08:37
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/10/04 :  17:51:47  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Här är ett till tips, en serie med 1900-talets stora pianister ... Kan vara ett bra sätt att lära känna såväl pianomusik (både för enskilt piano, kammarmusik och konserter) som pianister ...

Lyssnade precis på den här
...

Om du går in på http://www.amazon.com/Sviatoslav-Richter-1/dp/B00000DI3F/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1223134579&sr=1-6 ser man fler ur serien lite nedåt i bilden ...

Johan
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/13 :  12:53:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Johan!

Jag är ingen expert på klassisk musik, men har för mig att Sviatoslav Teofilovich Richter är en av de allra bästa pianister som nånsin har funnits och rankas alla fall bland de tre största genom moderna tiderna.
Hans tolkning av Well Tempered Klavier finns på 2-CD på de stora nätaffärer och enligt många är den den allra bästa tolkning av verket. Vet dock inte om det gäller just den här utgåvan.

Kan du rekommendera särskilt några av dem CD som finns på ginza eller cdon? Har läst att på hans Liszt-plattor är ljudet lite bättre än på de övriga. Stämmer detta enligt dig?



Edited by - pick-me-up on 2008/10/13 12:55:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000