Author |
Topic |
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 01:23:16
|
Jag kan inte glömma spelglädjen som dessa utstrålade. Ni som hört dom och liknande högtalare, finns det fler modeller (märke?) som har liknande egenskaper? Det verkar lite svårt att hitta någon som vill sälja just Berkeley nämligen... Jag är ute efter en högtalare som kan spela även dåliga inspelningar på ett njutningsbart sätt. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
HNK
Member
278 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 03:57:18
|
jag söker desamma, problemet för mig är dock priset. de för helst inte överstiga 6000.... lite svårt då kanske eller? har ett par proac kloner nu, so iof. gör sitt jobb riktigt bra men.. som du säger den där utstrålningen och spelglädjen känns inte som dom har den till 100 procent. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 07:59:02
|
Det finns ju fler Tannoymodeller, även begagnat. Kanske du ska gå med i "Tannoy owners of Sweden" som finns under klubbstugorna. Kontakta Micke Y så kanske han släpper in dig som wannabe! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/09/21 07:59:28 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 10:38:30
|
Det finns nu minst två begagnade alternativ i Sverige (och ännu fler utomlands) där man kan köpa samma spelglädje och njutbara musikförmedlare .
ett par 15 tummare som ser ut att behöva lite service men är billiga och sedan ett par 12 tummare i låda som nog bara är att koppla in. Båda ligger inom din budget
Även element som ganska risiga ut går att ganska enkelt fixa som nya. En ny kon och en rengörning så är vi på banan igen. Jag känner sådana som nog fixar det åt dig här i Stockholm för en billg penning och PAC kan ha någon i Göteborgsområdet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 10:45:32
|
Glömde
Det är ju ganska cool också att ha högtalare som både Black Sabbath - Paranoid och Flera av Beatles skivorna använde i studion
Dessa Arden cabs med monitor gold.
IO system
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 12:36:52
|
quote: Arden Cabs högtalarna är nog inte till salu direkt va?
Knappast
Ja, det är de 12 orna jag tänkte på. Lite faner eller en ny låda och du får en av de bästa högtalarna som finns enligt mig
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 15:40:51
|
quote: Lite faner eller en ny låda och du får en av de bästa högtalarna som finns enligt mig
Så pass alltså. Man kanske skulle slå till då. Är dom värda det priset? Kanske får räkna med att kona om dom? |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 15:57:49
|
Cheviot är ännu lite mer spelglada än Berkley imho så om du inte skall bonka på med Disco volymer alternativt har ett något mindre rum så funkar de säkert kanonbra.
Man får dock ge dem en del kärlek för att de skall spela ordentligt. Det är gamla saker som man får se över. - Det kan ha dragit in damm i magnetgapen på diskanten och/eller så släpper momentet på mässingsskruvarna som håller driverns membran. - Gummikanterna på basen är inte "evighetsmaskiner"
Jag håller på med ett reportage om renoveringen på mina Berkley. Det kanske är dags att lägga ut det nu? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 17:53:00
|
Jag håller med PAC att det kan komma in damm och att vissa skruvar behöver dras åt vilket det berättades om i det här repotaget.
Tryck här
Så med lite kärlek och omsorg så kan man få väldigt mycket liv i de här gamla elementen.
Jag kanske skall påpeka att det finns nya varianter för dom som inte tycker om att meka själva.
Micke
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 17:53:33
|
quote: Jag kan inte glömma spelglädjen som dessa utstrålade. Ni som hört dom och liknande högtalare, finns det fler modeller (märke?) som har liknande egenskaper? Det verkar lite svårt att hitta någon som vill sälja just Berkeley nämligen... Jag är ute efter en högtalare som kan spela även dåliga inspelningar på ett njutningsbart sätt.
WLM |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 18:56:21
|
Hm, stämmer det verkligen Johan? Jag trodde WLM var mer en högtalare som förmedlar det som kommer in på ett sanningsenligt sätt. Kan du njuta av dåliga inspelningar tex?
Det jag gillar med Tannoy'erna är att dom lägger till spelglädje men att dom kanske inte tar fram minsta lilla detalj, döljer lite grann, inte har helt rak frekvenskurva och därmed kan man spela allt njutningsfullt.
MickeY: Finns det några nya som har samma spelglädje som monitor gold elementen? Nackdelen är att dom kostar därefter? |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 19:45:13
|
Det måste du avgöra själv genom att lyssna på dom. Jag kan i alla fall säga att ganska måste har tyckt de vara värda priset och köpt nya under det här året.
Micke |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 22:39:32
|
Mjo, men lite av forumets charm är att fråga andra om deras åsikt. |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 22:46:06
|
quote: Hm, stämmer det verkligen Johan? Jag trodde WLM var mer en högtalare som förmedlar det som kommer in på ett sanningsenligt sätt. Kan du njuta av dåliga inspelningar tex?
Absolut ! Det var en av anledningarna till att jag valde WLM plus den höga känsligheten då. Men det kostar ju ett par kr |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 23:20:45
|
Intressant! Jag kommer hem till dig med Johnossi skivan då. |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
|
|
Topic |
|