HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på balanserad kabel för högst en tusing.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/19 :  06:28:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hej!

Jag behöver inhandla en balanserad kabel för högst en tusing, gärna mindre.

De skall ha Xlr kontakter och vara ca 0.75m - 1 m långa.

Jag vet inte riktigt vad för kablar som är bra.

Elektroniken är följande: Harmony design Dac med försteg till ett par Electrocompaniet monoblock. Och högtalarna är Inteliigent Sound IS8 pro mk1.

Jag har en budget på en tusing.

Ni som har liknande kombination/ setup vad rekomderar ni?

Mvh

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/19 :  06:47:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du kan löda, köp mickkabel o kontakter

*edit*
Förtydling - min erfarenhet är att balanserade kablar inte har så stor påverkan på ljudet som icke balanserade.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/09/19 06:53:44
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:21:19  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
johan.björklund har klart en poäng i det han säger!
Vissa märken o kablar ger mer skillnad än andra märken

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:22:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har ett par mogami-kablar som är 130 cm. med furutech xlr i sändaränden och neutrik i mottagaränden.
Blir dina för en femhundring ink frakt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/19 :  07:31:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Eftersom jag tror att mycket hänger på kontakten, så skulle jag rekommendera dessa med riktigt rejäla såna. Kör själv 6st såna här mellan filter och slutsteg. Och med det priset så kändes det inte värd mödan att löda själv.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67336

Annars finns ju lösa rejäla kontaktdon från just Neutrik också

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67249

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67248

Nu kanske inte Kjell&Co känns så väldigt Hifi-igt, men Neutrik är Neutrik.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/19 :  09:41:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag löder själv mina kablar men har börjat mer och mera köpa färdigt. Hur tror ni man gör i en bättre studio? Jag tror mig veta att man köper färdigt eller löder själv om det är akut.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/19 :  09:59:57  Show Profile Send Vox a Private Message
Gå till en butik som säljer musikinstrument och köp en balanserad kabel för en hundralapp.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2008/09/19 :  10:44:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
http://www.bluejeanscable.com/

Dom här elektriskt sunda kablar till mycket vettiga priser.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/19 :  11:26:33  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så kablar ska man inte spendera så mycket pengar på då?

En kabel för en hundring skiljer sig inte så mycket från en som kostar en tusing?

jag menar nu när man har så fina grejer i övrigt

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/19 :  11:49:14  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
En kabel för en hundring skiljer sig inte så mycket från en som kostar en tusing?
jag menar nu när man har så fina grejer i övrigt

Fina grejer har man också när man producerar den musik som vi gillar att lyssna på. Men det är knappast någon studio som köper kablar för flera tusen spänn per styck. Numera så använder man dessutom kablar av telefontyp (CAT)vid överföring av digitala signaler mellan högtalarna.

Edited by - gcs on 2008/09/19 11:49:47
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/09/19 :  12:37:18  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Men det är knappast någon studio som köper kablar för flera tusen spänn per styck.

Säker på detta? Har för mig jag sett bilder från flera större studios som har kört massaor med dyrkabel.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/09/19 :  12:43:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Musikbörsen och Jam har xlr kablage till vettigt pris.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/19 :  13:42:13  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Säker på detta?
Jag är ganska säker på detta. Jag känner bara till Telarc som brukar skriva fabrikatet på kablaget. Det handlar nog om sponsring från en eller några tillverkare. I Sverige är det bara BIS som brukar tala om vad man använder för inspelningsutrustning för att på så vis höja statusen på inspelningen. Runt 1970 var det populärt att i vårt land göra två-mikrofoninspelningar vilket man gärna ville tala om och att man också använde sig av en speciellt ombyggd och trimmad Revox. Proprius var det svenska skivmärket som släppte flera sådana inspelningar.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:01:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Ärligt talat.

Är en kabel från Kjell och CO för 100kr likvärdig med en kabel som kostar 1000kr?

Det vore allt bra. Men är skillnaden så liten?

Det vore jätteskönt om det var så.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:28:09  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Är en kabel från Kjell och CO för 100kr likvärdig med en kabel som kostar 1000kr?

Det kan vara så, men oftast får du vad du betalar för, men det finns alltid undantag.
Om du inte själv provar kommer du att fortsätta att leva i ovisshet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:28:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte att skillnaden om det nu finns någon skillnad så är den väldigt väldigt liten. Jag tycker att du ska köpa en balanserad lödd kabel från Kjelle och lyssna själv. Tycker du att det låter bra då har du ju sparat en massa pengar som du istället kan göra annat roligt med. Men man ska inte heller glömma bort att det finns mycket "status" i dyrkablar.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:34:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst är det skillnad för det mesta, men det kräver en viss nivå på elektronik/högtalare för att det ska kännas motiverat att betala mer. Och testa alltid innan du köper .
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/19 :  22:23:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Inte för att billigt behöver vara dåligt men jag ställer mig tveksam till kablar som säljs på tex kjell o dyl ställen för några hundra kronor. Vad har en sådan kabel för egentligt värde när påslaget från återförsäljare och butik dragits bort? Bara hyggligt vettiga XLR-kontakter kostar ju i regel ett par hundra per styck. Köp något beggat av tex Silk eller Audioquest, på högupplösta system är det klart hörbara skillnader kablar emellan.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/09/19 22:24:21
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2008/09/20 :  00:01:33  Show Profile Send TNT a Private Message
Elfa:
55-466-01   Skärmad 2 Meter ledare PTFE 91.70 183.40
42-328-64   3-Pol sladdhane svart guld 49.00 Styck 98.00
42-326-66   3-Pol sladdhona svart guld 58.60 Styck 117.20

under 500 pix och blir skitbra!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/20 :  00:28:27  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Angående kablar har jag inget "skräp" själv, men det handlar nog om en hel del psykologi. I senaste numret av den finska motsvarigheten till HiFi &Musik, så kan man spendera 200.000 + kr på Nordost kablar utan att höra nån skillnad om man är "pessimistiskt" inställd. Jag vet att även om man är "pessimistiskt" inställd känner man skillnad mellan en Golf och en BMW 7-serie!

Även om jag har lite dyrare kabel oc ofta faller inom min egen kritik, så kunde kanske Cambridge audio XLR vara nåt. Har själv ett par av dessa, och för prisrt kan man lägga dom på hyllan och vänta på behov....

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/09/20 :  01:20:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Än så länge är det ingen som för mig har kunnat bevisa någon speciell skillnad. Det kan bli skillnad om man har mycket långa kablar, men då menar jag flera hundra meter. Jag använder själv relativt korta (1-10m) och ganska billiga kablar från Ikegami och Gotham som som jag naturligtvis har jämfört med olika "no name" köpekablar. Samma sak med högtalar kabel där jag nu använder en-kardelig EKK som fungerar utmärkt. Jag har inte heller märkt någon skillnad mellan olika XLR kontakter förutom att dom kan vara olika lätt hanterbara vid lödning. Naturligtvis kan det vara bättre med något dyrare kablar som håller bättre om man kommer att hantera dom lite mera vårdslöst som t.ex i en PA rigg. För något år sedan mätte jag digitalt jitter i olika kablar och med olika längder. Det var vanlig mikrofonkabel, Spdif och Tos. Det gick inte mät mässigt att få fram någon som helst skillnad mellan de olika typerna.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/20 :  11:14:38  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Inte för att tråden skall gå och bli en klassisk kabeldiskussion men mina erfarenheter är i alla fall följande: Då det för det mesta rör sig om förhållandevis mindre avvikelser i återgivningen kablar i mellan så är det av högsta vikt att det är ordning på både system och rum, i ett frekvenslinjärt högupplöst system i ett "tyst" rum utan några maskerande akustiska effekter blir det en helt annan femma att jämföra kablar. Nu ser ju tyvärr inte verkligheten ut så alla gånger och ofta finns problem (maskeringar) i systemen tillräckligt stora för att kabelskillnader skall bli mycket svåra eller rent av omöjliga att detektera. En annan aspekt är att våran förmåga att urskilja speciella egenskaper i en ljudåtergivning också varierar, det gäller att veta var i återgivningen man skall söka och framförallt hur skillnader kan låta, samt att dra de rätta slutsatserna av vad man hör. Om man däremot inte jagar det sista och har en allmänt avmätt syn på kablar redan från början och inte har ork/lust att göra ordentliga utvärderingar så förstår jag de som säger att det är oviktigt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/09/20 17:26:17
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/20 :  12:12:06  Show Profile Send educk a Private Message
jag kör med signalcable de har inte så högt pris å har bra kontakter, ser bra ut med.

http://signalcable.com/

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/20 :  21:43:03  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Självklart är det stor skillnad på kablar, ofta får du vad du betalar för! Stor skillnad är det men för att hitta just ditt ljudideal så gäller det att lyssna sig fram. Att du hör skillnad på en kabel för 100 :- och en kabel för 1000 :- vågar jag satsa mitt liv på. Jag gjorde ett test på kablar som kostar 1600 och andra som kosta 5995, klar skillnad (både för oss o kunder)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/20 :  21:57:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag gjorde ett test på kablar som kostar 1600 och andra som kosta 5995, klar skillnad (både för oss o kunder)

Visst, jag har just identifierat en odiskutabel betydande skillnad! Den är inte mindre än 4395 SEK...

Med tanke på hur det brukar låta i dessa diskussioner så tycker jag inte att det verkar som om du är särskilt rädd om ditt liv.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/20 :  22:34:08  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:

Näää!
Men plussa på lite så är mayro inte långt ifrån.http://signalcable.com/silverresolutionxlr.html

I was talking to myself!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000