HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bäst kylning av LM4780
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:28:25  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Om man har ett block som är 100x60x20 som är antingen av aluminium eller av koppar, vilket kyler bäst?
Bör man borra genomgående hål genom blocket för att få bättre kylning?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:38:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Koppar kyler bättre än aluminium.
Är det bara ett block så kan det vara lite dåligt med kylförmågan. Det bör ha flänsar då det är kontaktyta mot luften som är det intressanta och inte massan.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:54:48  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag läser en kurs i termodynamik just nu!
Så jag har frågat föreläsaren om kylning av trissor!
Han svarade ungefär såhär:

I tabellsamlingen finner jag:
*Aluminium: värmekonduktivitet: 204W/m°C
*Koppar: värmekonduktivitet 398 W/m°C
OT: Järn har bara 73 W/m°C... Dålig...

Aluminium är alltså den bästa ledaren, men: båda är mycket bra!

Om man ser kylningen som en process ser det ut såhär: LM4780 blir varm och måste överföra sin värme till kylfänsen, annars blir den ju stekhet!

Denna överföring är mycket viktig! Gör du ingen bra överföring mellan chip och kylfläns så hjäper det inte om sedan kylflänsen är stor och fin!

Värmekonduktiviteten är hur bra värmen leds inom kylflänsen alltså.
Både alu och koppar ä mycket bra! Skillnaden mellan dem är inte så stor som det kan verka på siffran!

Det viktigaste med kylflänsen är att den avlerder värmen ifrån kylflänsen till luften! En stor area är alltså bra! Därför räfflar man ju kylflänsar...

Koppar är dyrt!. Du får nog minst 4 ggr mer aluminium per krona.
Alltså skulle 4ggr mer kylfläns kunna exponeras mot luften för samma pris! Detta skulle bli den överlägset bästa kylaren!

Förutsatt att det är passiv kylning vi pratar! Utan flält...

Olle Norell
Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:56:05  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Ok, då kör jag på koppar då. Men om jag så att säga perforerar kopparn med hål så blir det ju mer kontaktyta mot luften, men det kanske inte räcker till?
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/15 :  11:59:37  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Supersnygg (enligt mig) montering av en LM3886:



Håller med lovan om att vanliga räfflade kylflänsar är bättre! Räfflorna ska helst gå vertikalt med! Varm luft stiger du vet, och man skapar ett litet litet luftflöde, som hjälper till lite

Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:03:00  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
quote:
Ok, då kör jag på koppar då. Men om jag så att säga perforerar kopparn med hål så blir det ju mer kontaktyta mot luften, men det kanske inte räcker till?

Läste du mitt inlägg ordentligt?

Du kan få bra mycket mer alu för samma pris = mer area mot luften = svalare

Men är man stenrik kör man kanske koppar

Hur rik är du?

Olle Norell
Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:15:37  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Tackar för snabba svar. Ja jag får lite att tänka på nu. :) Både koppar och aluminum har jag här på jobbet som jag kan ta av lite av.
Men det bästa är väl att köpa färdiga kylflänsar, så slipper jag en massa bearbetning. ;) Men hur små kylflänsar kan man ha? Gainclonen är inte tänkt att driva några bjässar direkt, utan mindre högtalare.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:15:54  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att borra icke genomgående hål gå inte så stor nytta. Visserligen ökar du ytan som angränsar mot luften, men det blir väldigt svårt för luften att få ett flöde mot ytan.
Därför bör man ha flänsar så att den varma luften som stiger längs flänsens yta ger ett naturligt luftflöde.
Färgen på ytan mot luften är också viktig. En svarteloxerad yta ger mycket bättre värmeöverföring än en metallren.
Fast för DIY så är det enklast att bara ta till lite overkill än att fixa med småproblemen.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:31:40  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
I teorin borde du kunna fräsa "räfflorna" på kylflänsen med en liten pinfräns. Kör i en cnc så blir alla mått perfekta...

Men: Du får grymt stora materialspill... Sen blir räfflorna lite stora kanske om man fräser. Jag vet inte...
Vanliga kylflänsprofiler tror jag pressas ut på något sätt...

Olle Norell
Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/09/15 :  12:50:36  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Skulle en sådan här från Kjell&Co räcka till att kyla? Även om man skulle fräsa bort ca 30-40 mm på längden?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90367&path=
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/15 :  13:33:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
I denna tråd höll jag oxå på med samma funderingar....dvs. om en fläns räcker beror helt på hur mycket effekt du tänkt plocka ut och den beror på matning och belastning. Men det går att räkna på.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=63036&whichpage=2

Kan nämna att nu när jag kört mitt bygge i ett halvår så har jag aldrig haft problem med värme, även om den blir varm.

edit; Jag tror inte ovanstående är så himla lyckad dvs. enkelt räknat --> 1,85 grader per watt och så plockar du ut 2x25W = 50 W, då kommer flänsen bli 25+1,85*50 = 117,5 grader varm. Svettigt!


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/09/15 13:39:30
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/09/15 :  21:35:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Conrad.se säljer lite större kylflänsar, men det kostar ett par hudra förstås... Och det vill man ju inte!

Det är ju roligare att diy:a med grejer ifrån jobbet

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000