Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 22:23:46
|
År 2002-2003 skrotade jag ALLT i stereoväg! Det började med att förstärkaren brann upp. Frugan hade gnällt några år att hifigrejerna tar upp för mycket plats. Jag slängde ALLT, totalt ALLT. Skivsamlingen såldes på nätet.
Jag slängde skivspelare, en massa elektronik som jag samlat på mig från 60-talet. Baslådan, en 400 liters TL slags brutalt sömder och åkte till tippen. Sidosystemet likaså.
Tack och lov så glömde jag av ett mörkt hörn i huset. När jag efter ett år letade om det fanns något kvar hittade jag mina testbasar, ett par Gamma 12 tummare. Även ett pat Isophon DKT11 låg där och lite mätinstrument mmm. Mina referenshögtalare B&W DM4 hittade jag också.
Känns tomt.... Slänger en blick ibland bortåt i rummet där mina grejer en gång stått.... De äldsta sakerna var från slutet av 60-talet. TL'en byggde jag 1975 har jag för mig. Stereon köpte jag 1973.
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 23:03:52
|
Vem Puck är?
Vår supergoa hifinörd-dotter som blivit berömd för sina DIY-bullar. |
Waf, Waf!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 23:42:12
|
quote: Hade varit kul att ha kvar åtminstånde delar av den här anläggningen som "partystereo"
Den där stereon hade jag gärna haft som "ordinarie" stereo då den ser ut att kunna flytta luft. (bas)
Angående pryttlar som man gjort sig av med och som man helst skulle vilja ha kvar så är listan hyfsatt lång, men så är det när man vill testa nytt/annat och har ont om pengar = måste sälja för att få råd med nytt. Men för att nämna något så skulle jag gärna ha behållt McCormack DNA1 steget.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 08:32:19
|
Vincent SV-233, inte för att den lät fantastiskt utan för att den var grymt vacker o titta på.
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 10:34:53
|
Edison Triod. |
Rör... |
|
|
maal
Member
803 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 12:38:58
|
Jag kastade en gammal fin rör-radio för några år sedan. Den funkade ju inte... |
DIY och rör. |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 21:14:58
|
Jag sålde mina Martin Logan Aerius i med Arcam kombo för bara 15000 för ett antal år sedan. En riktigt dålig affär och ingenting har visat sig lika bra sedan jag bytte ner mig. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 20:27:46
|
Har "lånat ut" (på livstid??!!) mina Alòn Phalanx till min bror som har dom i sin studio, det som känns bra är att han verkligen uppskattar dom, men jag kunde ha använt dom som HighEnd-monitorer i mitt datarum.... |
rolnor |
|
|
Reparatören
fd. Johnnyopel
187 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 21:50:20
|
Mitt Nakamichi PA7E är en sak jag aldrig skulle ha sålt. F*n vad jag saknar det steget |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 22:39:58
|
Min Chevelle -69, Den gick som ett skållat troll. Vanlig besiktigad gat bil 1700kg och hade en spec på 0-100km på 2.8sek klockat på klistrad bana med 10" slicks. Mmmmmmmm......
Daniel |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 22:40:35
|
Med Small Block 327:a |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 23:04:47
|
Tider kvartsmilen? Slutfart? Åkte du gas eller kompressor? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 23:26:27
|
12.50 som bäst utan gas 174km/h, körde aldrig gas då det hade betydit tider under 11.99sek och att jag måste monterat bur ( inte samma regler nu dock, nu gäller 10.99sek för bur ) och jag ville ha en strickly gatbil. Den gick som en Stock bil, grym ur hålet sen fans det inte så mycket mer Åkte med en 16tusenkronors 8" TCI konverter 3.73 spole i 12-bultaren och 26"10"15" MickeyThompson ET Drags. Motorn byggda jag själv på en stomme jag fått av MuscleCars i södertälje, Edelbrook RPM toppar till snyggade av mig. 1.6 silver vippor ( rull ) 292 tot dur .480" lyft 510" lyft tot med 1.6 vippor ihop med Crane variable duration lyftare. 11-1 TRW burkar toppdeckat och alla jobb gjorda. 28gr tändning på 700rpm och allt inne ( 38 gr ) vid 2600rpm. mm.mm.... Den gick sjukt bra för så lite CUI
PA. Kompressor o Gas är fusk i gatbilar .DS
Daniel |
Edited by - Daniel_S on 2008/09/12 23:27:36 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 23:49:13
|
Ja med 12.50sek och 174km/h antar jag att 60fots tiderna såg riktigt fina ut. Har själv byggt en del volvomotorer både atmosfäriska samt turbo laddade. Har en hel del trevliga prylar liggande som skall användas till en Volvo 164 (B30 motor). Bla en turbo som ger luft till ca 600hp skall användas. Sitter utan garage för närvarande men förhopningsvis inte länge till... När vi ändå är inne på ämnet skickar jag en länk på en polares Volvo 142 som han tävlar med. Höga tior med B20 på kvartsmilen.
http://www.youtube.com/watch?v=fqzDCkZh7fM |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 00:09:01
|
Snacka med grabbarna Adèn som laddar 3kg i sin Competition Volvo Tror dom åkte 6.7nåt i sundsvall.
1.7 i 60 fot hade jag, tror dock min Chevelle vägde mer än den där volvon, Tänkte köra Super Street 10.90 index i ett Vega Chassie och Chevelle motorn. Hade varit skoj
Kul med motorer......
Daneil |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 12:12:39
|
Jag hittade den på You tube, grym maskin. Turbomaskinerna idag är ju något helt annat än då man själv började för 10-15 år sedan, bla har ju dagens turboaggregat en helt annan verkningsgrad och tillåter betydligt högre laddtryck + användandet av programerbara tändkurvor och sprut. Ämnet är outtömligt men det är väl bäst att återgå till topic för husfridens skull.. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 12:25:55
|
Börjar det inte bli OT här? Men OK Jag vill bara berätta om ett fordon jag INTE saknar. Det var en Jaguar XS-75 jag tog över från England. Vilken problembil! Det fanns inte ett fel som inte existerade på den bilen. TOM bensintanken rostade det hål i. Den var härlig att köra, men frågan är om det var värt det. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/14 : 08:28:49
|
Goldfinger och Erik: Jag håller med, back to Topic!
MvH
Daniel |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 09:58:35
|
Jag vill i detta sammanhang nämna skivspelaren Well Tempered Classic vilken jag för många år sedan bytte till mig från nuvarande ägaren av Audio Concept här i Stockholm. Den var mycket mycket bra!! I mina öron helt överlägsen alla tidigare skivspelare som Linnar,Pinkar,Systemdekar mm som passerat mitt lyssningsrum. I ett anfall av hjärnsläpp sålde jag denna speldosa. Jag ångrade mig efter en tid och erbjöd mig att köpa tillbaka den men fick nobben. Människor kan vara grymma ibland. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Jonasihm
Member
385 Posts |
Posted - 2008/09/23 : 15:46:04
|
saknar mina Vienna Haydn grand stativare, de var både vackra och välljudande, samt opera cdn |
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
Edited by - Jonasihm on 2008/09/23 15:47:06 |
|
|
Munge
Member
268 Posts |
Posted - 2008/09/23 : 19:19:25
|
Edison Triod här också. |
|
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 22:15:26
|
En custom-shop tillverkad Gibson Chet Atkins country gentleman från 1987. |
Ta det lungt. |
|
|
Topic |
|