HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tipas på rörförstärkare i den lägre prisklassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2008/09/10 :  13:22:17  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Funderar på att köpa mig en rörförsärkare. Effekten behöver inte vara så stor men den skall ha möjlighet att ta emot skivspelare och cd. Gärna med fria och synliga rör
Vad har ni för förslag och erfarenheter?

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2008/09/10 :  14:30:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns gott om dom i alla möjliga prisklasser. Edison/Audion är svenska och sedan finns det ju mängder av kineser. Alla finns både nya och begagnade.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:24:03  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Jag kanske skall vara lite tydligare i min fråga.
Förstärkaren får gärna vara begagnad. RIA samt en bra ingång för cd. Synliga rör (enbart för att jag tycker att det ser trevligt ut). Priset skall vara lågt, dvs för mig 4000 eller lägre. Kan man få något bra för det priset? Bättre med bra ljud änn högt ;). Edison 60 tror jag själv kan vara intressant.

Vad har ni för tips och erfarenheter? Är det någon förstärkare som jag skall akta mig för?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:32:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Synliga rör är töntigt...annars är Croft Micro OK. Du kan ju alltid skära upp locket och lägga i plexi så får du sån där thai-åka-båt-kolla-ner-på-revet-känsla...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/09/10 18:33:24
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:45:19  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Kan tippsa om att Edison 60 spelar sjukt bra för pengen om den är rätt ihop satt det vill säga, har sett dessa för mellan 3500-5500:- på blocket. Har själv en så lite partisk är man väl men tror dom flesta som kommit i kontakt med dessa kan instämma att den levererar mycket välljud för pengen.
Skulle det vara nått strul med en Edison så fixar Erik A till den för en löjligt liten peng, trevlig gubbe att ha att göra med oxå!

MvH

Daniel
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/10 :  22:02:17  Show Profile Send edison a Private Message
Edison 60:
Både bra ljud t vettigt pris OCH synliga rör...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/09/10 22:02:32
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/09/11 :  07:22:15  Show Profile Send jonsson a Private Message
edison 60 skall ju förövrigt återlanseras! dock inte riktigt än vad jag kunde förstå, men ändå!

kan kanske vara värt å vänta lite på:-)

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2008/09/11 :  08:30:52  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Låter intressant med en Eison 60.
Vad jag har förstått så verkar det som att en hel del av förstärkarna har blivit ombyggda. Vilka ombyggnader är att föredra? Förklara gärna enkelt, annars förstår jag inte ;)

Har läst lite om Edison och det är en del som jag inte förstår och inte funnit någon förklaring till. Därför undrar jag vad Push-Pull och Single-Ended är för något?
Vad är det för något som görs med nätdelen?

Finns det någon bra hemsida som förklarar lite om Edison 60. Gärna med fakta och ombyggnader?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/11 :  11:37:10  Show Profile Send edison a Private Message
Mer om Eriks nya projekt / nya Edison 60 här:
http://www.hesselvallaudio.se/

Det var rackarns...kul! ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/11 :  12:51:14  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Du kan gå in på Audion:s hemsida och läsa om Edison 60 lite.
Push Pull och PSE ( Parallel Single End ) är det du menar va?

Man triod kopplar EL34:orna om par parallelt per kanal och kopplar även om utgångstransformatorerna och får då PSE. ( kopplar man bort splitterrören eller använder man dessa till annat, nån?? ) Tror man filtrerar nätdelen lite extra också med mer lytar m.m då förstärkaren blir väldigt känslig. Allt detta kommer nån av alla gurus här på forumet att förklara bättre för dig än mig för dom kan det som rinnande vatten, i`m just a rookie

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/11 :  12:59:07  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
I Push Pull ser ena röret bara positiv musikvåg och andra negativ och hjälper varandra, ena röret trycker o det andra drar i elementet, i SE sköts detta av ett o samma rör, dock 2 i PSE.

Daniel
Go to Top of Page

Grison
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/09/13 :  00:27:01  Show Profile Send Grison a Private Message
Det såldes någon Palcom rörförstärkare på Conrad för ett par år sedan, har för mig att den kostade 4000 då, ingen aning om den finns kvar eller hur den lät. Lade bara märke till det låga priset.

Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII.
Rogue Audio Tempest II Magnum
ShengYa CD-S10
Philips CD104
H/K TD392
QLN 604 MKII
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/09/13 :  01:20:49  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Minuet EL-34 från http://www.sacthailand.com/
den är riktigt bra synd om den är slutsåld för det spelar mycket bra trots att det var/är en singel end förstärkare effekten uppmätt till 3,5 watt av en mycket kunnig konstruktör av rör pryttlar som är på gång att konstruera en riktig drömförstärkare hemsidan börjar på "He" sen får ni lista ut resten kära forum medlemmar.

Minuet:en kostade samma pengar som de digitala tramset som var så himla poppis för något år sedan som numera verkar vara glömmt!

För det skrivs inget om tramset numera och jag återkommer om vad "skiten hette"!!
När jag kommer på namnet!

Var det T-amp?

Nä tacka vet ja rör de kan man lita på.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2008/09/13 06:27:12
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/13 :  09:02:57  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Palcom var väl föregångaren ( likvärdig iaf ) till Dynavox VR-70E-2 som finns idag för 4900:- Båda PP och 30W.

Njaa, vänta på nått bättre du. Dyker säkert upp nån beggad vettig historia snart.

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2008/09/25 :  13:07:48  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Jag bumpar in fråga.

Finns det andra vettiga rörstärkare, med RIAA, till vettiga priser förutom Edison (som inte har RIAA)? Begagnat är helt ok. Kom med förslag och erfarenheter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000