Author |
Topic |
|
Ludde
Member
279 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:29:25
|
Vi kommer snart att börja bygga en 2vägs högtalare och tänkte ta lite råd av er. En fråga nummer ett, val av känslighet vid valet av element? Jag ser att diskanter ofta har en högre känslighet än bas/mellan register och det finns säkert en jätte bra lösning på det :)
Sen för att få den riktigt kontrollerade basen, hur ska vi tänka då?
MVH Joakim |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:42:18
|
quote: Jag ser att diskanter ofta har en högre känslighet än bas/mellan register och det finns säkert en jätte bra lösning på det
Antingen så kan man dämpa diskanten eller så kör man med fler bas/mellanregister element.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:45:10
|
Vilken typ av låda tänker ni bygga till basen? |
|
|
Ludde
Member
279 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:51:09
|
Det lutar åt en sluten låda, men basreflex kan vara av intresse. Målet med bygget är att få till en tajt kontrollerad bas, och en tydlig diskant. Hur dämpar man? |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:51:38
|
Ludde, ta dig tid att läsa på: http://www.drkrupp.se/hifi/
Denna hemsida är den bästa och mest lättförståeliga jag vet för "nybörjaren" |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Ludde
Member
279 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 21:58:46
|
Jepp, har kollat på den hemsidan en hel del faktist :) bra och lätt förstådd! Men hur man tex dämpar en signal har jag inte hittat, och sen på den sidan står det att man skall ha en diskant på tex 90db så ska basen ha en känslighet på 93db stämmer detta? |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 22:37:50
|
Grundregel: Man undviker att dämpa ett baselement, mao så är det bättre att dämpa mellaregister och diskant. I en passiv filterkonstruktion så utföres dämpning med effekttåliga motstånd i serie med elementens spolar. I ett aktivt filter så är det bara att ställa önskad nivå med en potentimeter. En parameter att se upp med är att baselementens känslighet ofta är uppmätta vid lägre toner än mellan-/diskant-elemente. Står en del om detta i Drkrupp.se. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Ludde
Member
279 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 22:50:46
|
Okej,, då börjar jag få lite koll på den biten :) Gällande basen bas/mellanregister vad ska vi tänka på vid valet? |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2008/09/09 : 11:09:00
|
Basen dämpas mer eller mindre på hur man bygger filtret också. Exempelvis en större spole med klenare tråd dämpar mer än mindre spole med grövre tråd.
Diskanten kan dämpas lite med endast ett serie motstånd men det påverkar de anra komponenterna i filtret pga att impedansen höjs, måste man dämpa mycket så bör man även kompletera med ett motstånd parallelt för att få ner impedansen till den nivå filtret är beräknat till.
Bara lite enkla tumregler... |
|
|
|
Topic |
|