HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM603 S3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:03:36  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har nyss varit och köpt ett par B&W DM603 S3. Det är för tidigt att säga hur dom låter, det tar ett tag att spela in dom. Men redan nu låter det underbart, vilket jag fastslog redan vid provlyssningen. Med tanke på att jag har haft ett par JWS tidigare så är det kanske inte så konstigt. Ljudet är väldigt avslappnat och oansträngt med mjuka konturer, detaljer i musiken kommer fram väldigt lätt. Jag var lite rädd för att mellanregistret skulle vara alltför framträdande, med tanke på min kombination av NAD C350 och Cd'n NAD C521i. Kan säga att mina farhågor kom på skam, ljudet (hittils) är väldigt balanserat över hela registret, allt från bas till diskant.

Valet stod mellan Dali 6006 och dessa och jag kan säga att B&W slog Dalin på fingrarna i det mesta. Inget fel på Dali, den är ljusår bättre än mina JWS, men B&W har det där lilla extra. Så nu har min NAD C350 något ordentligt att driva, vilket är trevligt.
Jag återkommer nog om nån månad igen när högtalarna är ordentligt inspelade, först då kan jag ge en noggrannare beskrivning.

Jag är nöjd!

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

zeal
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/12/31 :  01:32:28  Show Profile Send zeal a Private Message
Hej,

Kan bara säga "mycket nöje!". Jag köpte mina DM603 S3 för ungefär ett halvår sedan och jag är mycket nöjd, jag tyckte att ljudet förändrades en hel del till det bättre efter lite inspelande men jag led inte direkt under denna tiden. Själv driver jag dem just nu med en NAD T741, även om jag funderar på att sälja denna och köpa en 2-kanals. Blir då förmodligen en NAD eller den så rosade H/K 670. Dock är jag nog i stort behov av en ny CD-spelare, just nu använder jag min gamla DVD-spelare (Samsung 611). Har inte vågat låna hem något bättre och provlyssna eftersom jag egentligen har "viktigare" saker jag behöver pengarna till. :(

Hur som helst tror jag du kommer få många trevliga timmar i soffan framför stereon. Btw, kör du bi-wire eller single-wire till högtalarna? Funderar på att skaffa lite bättre högtalarkabel och då kanske man skall skaffa bi-wire, eller så lägger man de extra pengarna på en dyrare kabel. Klurigt värre.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/31 :  18:35:30  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag kan förvisso inte uttala mig om S3-versionen utan jag har DM603 och de låter definitivt bättre med bi-wire. Testa och låna hem kabel och se vilket som passar bäst.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/01 :  21:56:43  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har inte bi-wirat än, jag väntar tills högtalarna är ordentligt inspelade. Då har man hunnit lyssna in sig på ljudkaraktären och kan förhoppningsvis höra skillnaden tydligare. Spänningen är olidlig

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:42:18  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hejsan!
Själv har jag ett par Dm604 S3 som jag driver med en NAD C370, och jag är också mkt nöjd med denna kombon, har lyssnat en del på 603:orna också, och det är ingen jätteskillnad, förutom att de större går ngt lägre i den djupaste basen.
De känns dessutom väldigt avslappnade att lyssna på med den större förstärken, jag har till detta en Nad C541i cd spelare, och den kan jag varmt rekommendera för de flesta, en bättre cd spelare till det priset är svårhittat!
Ganska trevligt med HDCD filtret, även om det ska erkännas att jag inte har så många HDCD skivor!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/30 :  08:57:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har fått intrycket att B&W av någon anledning inte står så högt i kurs här på forumet. När jag lyssnade på diverse högtalare på hifiklubben för några år sedan tyckte i alla fall jag att B&W generellt var avsevärt bättre än de andra högtalarna (Dali, Paradigm o.s.v.).
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:47:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Jag har fått intrycket att B&W av någon anledning inte står så högt i kurs här på forumet. När jag lyssnade på diverse högtalare på hifiklubben för några år sedan tyckte i alla fall jag att B&W generellt var avsevärt bättre än de andra högtalarna (Dali, Paradigm o.s.v.).



Någon speciell modell som skulle kunna passa ihop med S.A.T Amplifix ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:15:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Någon speciell modell som skulle kunna passa ihop med S.A.T Amplifix ??"

Ingen aning. Som sagt, det var ett par år sedan jag lyssnade någorlunda seriöst på B&W. Om SAT Amplifix vet jag nästan ingenting och jag har aldrig hört den.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:00:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Kul att ni är nöjda med era högtalare. Jag har bara lyssnat på 603 S3 i butik och tyckte att det var ett friskt och detaljrikt ljud. Sedan läste jag dock i recensioner att man kritiserade dom för lite överdriven bas, "stumhet" i mellanregistret och dom var dåliga när man spelade på låg volym så jag lyssnade aldrig mer på dom. Men det kanske man skulle ha gjort? Upplever ni några såna problem?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2003/01/31 :  13:26:44  Show Profile Send linq a Private Message
I det test jag läste i H&M för några nummer sedan så vart B&W 603 S3 utsedd till högtalaren med mest audiofila egenskaper i prisklassen. Äger själv ett par 604 S3 och är väldigt nöjd, det man kan säga är väl att de är väldigt tungdrivna. Kanske är det därför man så ofta får olika uppfattningar om B&W-högtalare.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:36:40  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag är tillbaka igen med en uppföljning på mitt första inlägg och nu dubbelt så långt!.
Har nu lyssnat på högtalarna i >400 timmar och de är nu väldigt trevliga att lyssna på. Med mina grejor låter högtalarna mycket distinkt, basen är fast och kontrollerad men ändå "saftig". Diskanten har lossnat rejält, den är inte så väldigt detaljerad, men den passar perfekt i högtalarens helhet. Diskanten är även den kontrollerad och är inte vass eller spretig. Mellanregistret sitter där det ska, ger elgitarrer riktig punch och krispighet.

Dock kan jag säga att man bör undvika att ha dammskydden monterade på högtalarna, dessa påverkar ljudet pga att de under tyget är gjorda av plast och består av små hål som hindrar ljudet en aning. Jag tyckte att diskanten var för platt och högtalarna lite för tråkiga när skydden satt på. Av med fronterna så fixade vi det problemet! Som dag och natt!

Jag lyssnar mycket på rock och hederlig 80-tals hårdrock, melodiös metal och sånt. Dock spelar jag inte högt eftersom jag bor i lägenhet. När det gäller ljudkvalite vid lägre nivåer så har jag inga invändningar, ljudet är ju inte lika kraftfullt som vid normal lyssning, men högtalarna låter fortfarande väldigt balanserade. Är det så att man fattas lite bas då drar man igång tonkontrollerna så ordnar det sig.

Helhetsintrycket är att högtalaren ger mersmak, man vill gärna dra på lite mer bara för att höra hur explosivt allt kan låta. Det låter väldigt bra vid lite högre volymer, inte alls amsträngt och ljudet är mycket kraftfullt utan att gröta ihop sig. Men även vid normala ljudnivåer är högtalarna imponerande, man kan sitta och lyssna på en ganska kallt inspelad skiva och så helt plötsligt kommer det in en lågfrekvent puka eller liknande och det bara mullrar till i djupbasen, var kom den ifrån!? Den finns där, men inspelningen måste kunna leverera den. Är inspelningen på skivan dålig, ja då lägger inte högtalaren fingrarna emmellan och vice versa.

Sådär, det var min avhandling. Jag är väldigt nöjd med mina B&W och jag har snart lyssnat igenom hela min CD-samling på nytt. Nu ska jag shoppa en massa skivor och njuta i fulla drag!

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000