HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorsimulerad akustikoptimering: uppföljning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:14:12  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nu har jag gjort min första datorsimulerade högtalarplacering. När Q-damperfötterna kom för ett par veckor sedan har jag provat med några olika placeringar. Nu var det dags att se vad Cara säger.
Först får man lägga in rummet i ett CAD program. Vilket inte var helt lätt eftersom jag har ett rum som på bakväggen öppnar sig mot ett valv. Så jag fick egentligen lägga in två rum med golv-, vägg- och takmaterial samt mattor, gardiner, bokhyllor och möbler. Det är litet preliminärt än men jag har lagt in allt viktigt.
Efter detta provkörde jag med en högtalare jag inte har, Revel F30, eftersom det inte fanns någon standardmodell för min. Resultatet vara att jag borde sitta och lyssna en liten bit in i valvet!
Alltså, jag fick skapa en högtalarmodell för Revel M20 och lyckligtvis har jag sparat på alla tester och teknisk dokumentation. Rätt många egenskaper om högtlaren man måste lägga in.
Sen var det dags att köra. Eftersom jag lagt in ett komplicerat rum tog det rätt lång tid att beräkna, 20 minuter. Dock en förenklad beräkning som bara tar med första och andra reflektionen. Skall köra med fler reflektioner senare.
I alla fall poppade ett resultat ut och jag kunde konstatera att min tidigare lyssnarpositionen och den ena högtalarens placering var "rätt" (inom en marginal av ca 1 dm). Den andra högtalaren stod dock tre dm för långt från sidoväggen och litet för nära bakväggen. Högtlalarna hamnade på olika avstånd från både bak och sidovägg. Jag antar att det beror på hur de står i förhållande till den ganska stora valvöppningen som inte är symmetrisk utan ligger mycket närmare ena sidoväggen.
Flyttade högtalaren efter resultatet. Jo, det blev bättre. Djupbasen kom fram bättre och återgivning blev mindre skrikig, även om det behöver dämpas litet i lägre mellanregistret. Men det får bli nästa steg.


Edited by - Anders47 on 2003/01/31 20:55:20

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:23:10  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Hanterar programmet inverkan av möbler och sådant också?
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:30:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Visst, det hanterar inverkan av olika material i golv, väggar, tak, fönster, möbler och var det står placerade. Man kan också se absorptionskoefficinterna för olka material vid olika frekvenser, så jag antar att de lagt in dessa kurvor och använder dem vid beräkningen.
Det finns ett antal standardmöbler inlagda som täcker upp det mesta men om jag fattade det rätt kan man också skapa egna objekt.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/28 :  22:37:04  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kanske skulle sagt också att mer information finns på www.cara.de (också på engelska) där man kan beställa programmet online. I så fall rekommenderar jag att också köpa demonstrationsvideon eftersom det kan vara ganska besvärligt att sätta sig in i programmet genom trial-and-error och hjälptexten.
Jag tror aldrig jag har sett ett program med så smalt användingsområde som är så bra och billigt. Skulle lika väl kunna vara prissatt till 7000 kr (kostar 45 Euro).
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:32:21  Show Profile Send KC a Private Message
Kul att läsa vad resultatet blev. Jag har inte kört med mina nuvarande högtalare, men mina ProAc kunde den inte placera riktigt "rätt". Jag saknar en parameter i programmet som bestämmer minavstånd mellan högtalarna. Den envisades nämligen att placera högtalarna typ 1 meter från varandra.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/01/29 :  10:44:02  Show Profile Send markku a Private Message
Jag känner till endast Cara 1.0 version och undrar om det inte längre är möjligt att definera området, där lyssningstol och högtalarna kan/får/bör befinna sig? Och vidare; om högtalarna skall peka rätt framåt eller om dom kan peka mot lyssnaren?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/29 :  11:33:06  Show Profile Send KC a Private Message
Joda, markku, det går att definiera. Problemet uppstår när de båda hägtalarområdena är så stora att deras vänster respektive högersida hamnar nära varandra. Säg att du har en lång vägg, och att du kan tänka dig att placera högtalarna vart som helst längs den väggen. Vad man kan göra är att köra två eller fler separata körningar, och se till att det finns ett minavstånd mellan regionerna. Sedan får man manuellt jämföra de separat beräknade positionerna med varandra. Det skulle var så mycket smidigare att bara ha en enkel parameter som bestämmer minavståndet mellan högtalarna (och varför inte maxavstånd när man ändå håller på).
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:30:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag lade in områden för lyssningsplats och högtalare, men med rätt stort svängrum för programmet att röra sig inom och flytta positioner. Annars är det inte så mycket vits, om man inte ger programmet möjlighet att presentera den optimala lösningen.
Om man vill ha ett miniavstånd mellan högtalarna är det väl bara att se till att svängrutorna man lägger kring högtalarna har ett avstånd på t.ex. en meter mellan sig.
I alla fall tycks Cara och jag trivas bra ihop och vi var direkt eniga om att jag redan hamnat rätt med lyssningsposition och den ena högtalaren. Att den andra högtalaren skulle stå på ett annat avstånd från bak och sidovägg än den andra hade jag nog inte kommit på själv. Ytterligare lyssning i går kväll övertygade mig om att detta var att föredra. Men man kan låsa dem till konstant avstånd mot åtminsone bakvägg om man vill.
Programmet är väl mer tänkt att ge bra grundpositioner, som man sedan kan fintrimma genom att flytta litet.
En förutsättning är att man gör ett bra grundarbete och lägger in allt väsentligt om rummets och högtalarnas egenskaper. Jag tror att det är mycket lätt att hamna fel om man inte går igenom demonstrationsvideon.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:23:56  Show Profile Send KC a Private Message
Nja, det är tyvärr inte riktigt så enkelt. Här nedan är ett exempel:


-------------------------------------------------------------------------------------
|                                                                                    |
|                                                                                    |
|     ............................. .      .................................         |
|     . x                           .      . x                             .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     .                            C.      .C                              .         |
|     .                y            .      .               y               .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     .                           z .      .                         z     .         |
|     .                             .      .                               .         |
|     ............................. .      ............................... .         |
|                                                                                    |


Streckade linjerna är väggarna, prickarna är svängrutorna, som du kallar dem, och x, y och z är exempel på tänkbara placeringar. I princip var som helt längs väggen, men med ett visst minimum och kanske maximum avstånd mellan dem. Med regionerna som i detta exempel vill Cara placera högtalarna vid C, inte alls vad jag tänkte mig. Om jag gör rutorna mindre, eller flyttar isär dem, så kan inte z placeringen bli av...och den kanske är den bästa.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:36:05  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag har också samma problem som KC. Det borde inte vara så svårt att lägga in vilka vinklar mellan högtalarna man kan tänka sig, tex 40-50 grader, samt max- och minavstånd till högtalarna.
I övrigt funkar Cara utmärkt tycker jag.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:36:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här var ju litet knepigt. Men jag tror att om man från början lägger in för mycket begränsningar så kan man missa den optimala lösningen. VAd jag förstår måste programmet fritt kunna flytta högtalare och lyssnarposition för att kunna hitta denna. Fast det kan bli långa körningstider om man lägger in väldigt stora rutor. Om högtalaren placeras i kanten på rutan kan detta indikera att man lagt in för stor begränsning och då bör man nog öka ytan åt detta hållet.
Sedan kan det naturligtvis vara något som inte går att flytta hur mycket som helst som lyssnarposition, och då får man efter hand lägga in mer restriktioner.
Jag tror allså att man behöver göra flera körningar och trixa litet för att få fram bäst lösning.
Högtalarplaceringen C ser dock konstig ut om man har lagt in den som vanlig högtalare (main speaker) och jag begriper inte riktigt detta. Mina högtalare placerades ganska långt ut mot sidorna, mer än jag själv trodde var bra.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/31 :  21:07:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Efter litet trixande fick jag fram detta resultat om akustiken i mitt lyssningsrum:

The reverberation times in this room are well-balanced over the
whole audible frequency range. There is nothing special about this situation, it is considered ideal. (säger Cara)

För att komma dit lade jag in två LF90 hörnabsorbenter från Svanå Miljöteknik (Helmholtz absorbenter för bas) samt en del väggabsorbenter från Absoflex. Lade in detta i simuleringen, men inget finns fysiskt i rummet ännu.
Absoflexen är billiga men jag vågar knappt tänka på priset för LF90 som väger 24 kg.
Jag fick godkänt men reverberationstiden låg på något ställa nära, men dock under gränsvärdet. Medelvärdet ligger på ca 0.4. Undrar vad som behövs för optimal akustik? Kan man fortfarande bo kvar i rummet eller skaffa en studio?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000