HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dra ny (egen fas) nätkabel **KLART**
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/06 :  13:50:26  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag har för avsikt att dra en ny kabel direkt ifrån el-centralen och har då en del frågor som jag önskar få svar på?
Har läst att en egen kabel till elektroniken skulle förbättra ljudet avsevärt? Isf känns det som en relativ billig uppgradering?

Ska man ändå ha hem en elektriker så vill man göra det ordentligt och med bra kablar på en gång.
Har en Supra 3x2,5mm2 som jag tänkte använda, är den OK?
Tar man ut från en propp eller tar man ut från alla tre?
Kabeln kommer att ligga utanpå men i en plastlist, är det OK?
Vägguttaget ska den ha plats för flera kontakter eller bara en och sedan ha en grendosa?
Vilken kabel ska man ha ifrån uttaget till grendosa (Supra) isf? Likadan?
Kablar ifrån grendosa till elektroniken, likadan?
Det är en del grejor som ska kopplas in, hur vet man att spänningen räcker till vid t ex hög volym?

Apparater som ska ha ström är följande:
CD, förförstärkare, 2*monoblock, vinylspelare, 2*RIAA, TV, digitalbox.
Är det någon/några av dessa som man inte bör koppla in på samma uttag?

Snälla, ni med elektriska kunskaper och erfarenheter hjälp en novis!

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2008/11/10 19:15:51

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/09/06 :  13:58:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Rannagarden drog sin egen dedikerade ölflex-kabel till anläggningen för ett tag sedan,han lär kunna ge dig all information du behöver.

Lycka till.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/09/06 :  15:51:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag kan bara något mer än du men gissar att det du tänker göra inte är OK. Ledningar på väggar måste vara av en speciell typ. Har du sett Kuloledningar? Elektrikern vet säkert vad som är lämpligt ur teknisk synpunkt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/06 :  16:45:07  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Rannagarden drog sin egen dedikerade ölflex-kabel till anläggningen för ett tag sedan,han lär kunna ge dig all information du behöver.

Tack för tipset, ölflex? Olika sorters öl? får PM:a honom och få en förklaring.

quote:
Jag kan bara något mer än du men gissar att det du tänker göra inte är OK. Ledningar på väggar måste vara av en speciell typ. Har du sett Kuloledningar? Elektrikern vet säkert vad som är lämpligt ur teknisk synpunkt.

Kan det vara sant? läser om att personer drar olika ledningar lite hipp som happ. Kanske bara tokigt hifi-folk Klart att det ska vara godkänt, får ta reda på mer fakta.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/09/06 :  19:14:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Fast förlagda ledningar utanpå väggar måste ha skärm som är skyddsjordad. Ganska kul att olja på tyska är öl.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/09 :  00:38:32  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jag har en bra länk om du vill läsa lite om det här:
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
Här finns alla möjliga kablar, men även en bra beskrivning av hur man bäst gör en "mains cable".

Lycka till
Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  17:18:29  Show Profile Send byZan a Private Message
Elektriker beställd, kommer så fort han kan? Inom 1-2 veckor!

Det blir en skärmad (vanlig men godkänd) kabel, 3x2,5m2, uppspikad på väggen, fult men förhoppningsvis bättre?

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:01:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du skulle ju kunna använda 4x2,5m2 och ett sån här

dela upp uttaget så har du 2 faser i samma uttag

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:11:44  Show Profile Send byZan a Private Message
Mikael_1979, Öh- du menar att jag ska ta två faser i anspråk från proppskåpet?
Allt i en och samma kabel, godkänt eller?

Tänkte bara ha ett uttag på väggen och sedan en supra grendosa, ska ha plats för ca 6-7 apparater.
Är detta en sämre lösning än ditt förslag?

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:19:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du kan ha upp till 3 faser i samma kabel men det är viktigt att det framgår i centralen =)
och jag skulle föreslå att list används =) snyggast tycker jag ..

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  19:40:19  Show Profile Send byZan a Private Message
OK, 1 uttag eller fyra, tål att tänka på alltså.
Tack så mycket för informationen, är tacksam för alla tips

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/20 :  22:02:10  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Supra suger i mina öron

I was talking to myself!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/20 :  22:28:22  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Supra suger i mina öron

Hur menar du då? Förklara är du bussig.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/21 :  11:10:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
OK, 1 uttag eller fyra, tål att tänka på alltså.

Inget att tänka på då du skall ha så få kopplingspunkter som möjligt. Det bästa är att mata från elcentralen direkt in i apparaterna, men det är inte så praktiskt.
Mitt förslag är att du sätter upp så många uttag som du behöver och skippar fördelningsdosa med sladd på.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/09/21 :  12:32:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
3st 4v uttag på en 3-fasgrupp?? räcker ju och blir över hehe

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2008/09/21 :  13:38:40  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Man får göra enklare elarbeten hemma om man har kunskap om el.
Det är viktigt att kolla vad försäkrings bolaget säger.
Vid en olycka så kollas det vem som gjort installationen
och har man gjort en intallation utan att ha behörighet
så blir det problem.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/21 :  16:02:30  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
3st 4v uttag på en 3-fasgrupp?? räcker ju och blir över hehe

Kan nog inte avvara en hel grupp men kanske två faser.

quote:

Elektriker beställd, törs inget annat, om inte för min anläggnings skull iaf

Har jag tolkat er rätt om jag tar bort grendosan (supra) och kopplar in anläggningen direkt på ett alt. två vägguttag så är det, det optimala?

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/23 :  17:39:27  Show Profile Send byZan a Private Message
Det dök upp en annan idé

Om man bara sätter upp ett uttag, så kanske man ska ha en strömrenare typ exactpower eller liknande och koppla in all elektronik på?
Någon som vet eller tycker något om idén?

//byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/29 :  23:05:49  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Strömrenare för lågström respektive högström fungerar på rejält olika sätt.
Personligen så anser jag att apparater för låg ström för ha tillräckliga filter och nätbuffertar för att motstå alla rimliga störningar på nätet. Om de saknar dessa komponenter som de borde ha så kan man förståss uppnå en förbättring med strömrenare etc.
För höga strömmar så blir det ruskigt dyrt och effetkkrävande att göra något som ger rimlig effekt, så där anser jag att det är raka rör som gäller (dvs skippa alla filter/strömrenare).

Bästa stället att placera strömrenar brukar dock vara vid källan som smutsar ner strömmen. T.ex. är kyl/frys vanliga bovar, och då skall strömrenaren kopplas in vid kyl/frys och inte vid HiFi-anläggnignen.

Olika fas till slutsteg och resten låter som en bra idé.
Jag skulle låta sätta upp flera uttag per fas, t.ex 1st 4-uttag per fas, eller minst 1st 2uttag per fas om du tänkter fälla in dem i väggen.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/30 :  17:13:54  Show Profile Send byZan a Private Message
Elektrikern har lovat komma denna vecka?
Det blir ett utanpå liggande vägguttag, 2 eller 4 uttag får vi se när han kommer.
När det gäller proppskåpet så börjar jag med en fas, det är vad jag kan avvara i detta läge, utan att behöva dra om en massa kablar.

Ska i första hand koppla in 2*monoblock, förförstärkare och cd i vägguttaget om det blir ett 4:a vid en 2:a så blir det monoblocken. Kan kanske pröva att koppla in allt till grendosan för att höra om det blir någon skillnad.

Tack alla för era synpunkter o tips, återkommer med resultatet.

//byZan

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/01 :  07:35:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Passa på och sätt in en "hifisäkring" när du ändå håller på. Hos mig blev det ett lyft av ljudet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/01 :  17:10:57  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Passa på och sätt in en "hifisäkring" när du ändå håller på. Hos mig blev det ett lyft av ljudet.

Vad är det

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/01 :  17:40:29  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vad är det?

Här kan du läsa mer om "hifisäkringar".
http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=23&iAd=172

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/10/01 :  22:44:04  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
När det gäller proppskåpet så börjar jag med en fas, det är vad jag kan avvara i detta läge, utan att behöva dra om en massa kablar.

Ok, man får sätta gränsen någonstans. Fundera på om du skall be elektrikern dra en kabel med en ledare till ifall du vill ha två faser i framtiden. Kostnadsskillnaden blir mycket liten och ifall du vill ha två faser i framtiden så har du sparat massor av jobb (och det är ju det som kostar).
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2008/10/02 :  18:56:04  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
vill bara reda ut några missförstånd . har inget med hajfaj att göra bar elsäkerhet.

quote:
Fast förlagda ledningar utanpå väggar måste ha skärm som är skyddsjordad

Inte alls ett måste. Men helt ok. Föreslår EKLK 5G2,5.

quote:
Du kan ha upp till 3 faser i samma kabel men det är viktigt att det framgår i centralen

OCH VID DOSOR

den skall dessutom föregås att ett (vid 3faser) 3poligt skydd (läs säkring) som bryter samtidigt. Går att kringgå om man har jordfelsbrytare för hela gruppen (eller centralen)

I bostäder får man INTE dra in 400V (2 eller fler faser) till ett "vanligt" vägguttag- inte ens gå igenom uttaget. Däremot är det tillåtet dår lekman inte pillar med det elektriska....

Kringgås enkelt genom att man sätter en dosa innan vägguttagen och har två (eller fler) separata uttag. DOSAN SKALL MÄRKAS!!

quote:

Dock ej nyistallationer i det fasta nätet. Byta BEFINTLIGT vägguttag eller strömbrytare MOT EN LIKVÄRDIG..

Och absolut inte dra VP-rör eller slang för att någon annan skall dra kablarna.

"Majjisster Bezzerwisser Mezzerschmidt"

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/10/03 :  08:20:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Dra ut 3-fas är ju klart farligare så det verkar rimligt att det ska vara lite svårare och mer rigoröst än simpel enfas.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/10/03 08:21:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000