HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slutsteg som tappar ena kanalen ibland...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/13 :  12:51:59  Show Profile Send OcA a Private Message
Har två Mackie-steg som har ett hyss för sig.

Båda två har ett bekymmer med att de tappar ena kanalen med jämna mellanrum.

Det ena funkar att köra bryggat utan att tappa ljudet, men det andra steget tappar både vänstra kanalen och allt ljud när det är bryggat.

Startar man sedan om stegen så brukar de hoppa igång igen.

Protection-lampan lyser inte när ljudet försvinner och lasten är i sig inte särskillt bökig. Har provat med en mängd olika högtalare och de uppvisar samma symptom oavsett vad jag kopplar till dem.

Någon som har en kvalificerad gissning på vad det kan vara och hur mycket det kan kosta?
Vore bra att veta ungefär vad det är innan man lämnar in dem och får hosta upp dyra pengar om det är något allvarligt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/13 :  14:46:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Värmeproblem?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/13 :  15:01:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det låter som om Du skulle ha fel någonstans på ingångskortet.
Kolla så att bryggswitchen är korrekt lödd och att kablarna efter switchen ut till effektkorten sitter på ordentligt, brukar sitta på stiftlister, kan hänga snett.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/13 :  15:48:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Värmeproblem bör det inte vara då stegen är fläktkylda och står öppet. De är dessutom svala att ta på och har indikeringar för när de går för varmt...

Ska öppna locken och kolla så allt sitter ordentligt. Kan det vara något så enkelt som oxid på kontakterna? Lite 5x56 kanske kan hjälpa och sedan "jucka" kontakerna fram och tillbaka, om jag inte hittar något som sitter löst menar jag...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/13 :  15:57:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nja, ursäkta att jag uttryckt mig otyligt det jag menade var att det kan vara problem som uppstår på grund av att stegen blir varmare, i förhållande till kalla och avslagna. inte nödvändigtvis att de blir överhettade.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/14 :  08:31:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Aha! Då är jag med... Så kan det ju också vara givetvis.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000