HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dra ny (egen fas) nätkabel **KLART**
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/03 :  18:25:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Bygger ju helt nytt jag, så jag bad elektrikern att dra en egen matarledning från centralen till hifi'n på egen säkring. Samtidigt bad jag honom dra rör i vägg och tak för högtalarkabel, så slipper man se dem...

Fakturan kom igår och han har inte tagit nåt extra för det jobbet... Frågade då min kära husleverantör om varför och fick reda på att elektrikern var en riktigt hifi-nisse och fullkomligt avgudade att jag tänkt till angående hifi'n...

Körde "vanlig" säkring och kabel för detta jobbet... Har ingen övertro på finkablar till ström eller guldsäkringar i skåpet... Vad gäller ström vill jag gärna tro att det inte spelar nån större roll med tanke på hur långt strömmen färdats innan den ska in i apparaten... Men jag har ett öppet sinne och har inget emot att testa nätkablar av olika slag.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/10/05 :  15:13:48  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Gammelnalle: Och absolut inte dra VP-rör eller slang för att någon annan skall dra kablarna.

Va? Varför skulle inte t.ex. en snickare kunna sätta upp VP-rör. Jag har förstått att det är vanligt att man gör så, för då vill man kunna göra klart med isolering, gipsskivor, målning etc innan elektrikern kommer. Jag antar att snickarna inte har el-behörighet, men det har jag inte kollat (inte mitt bygge).
På vilket sätt skulle det kunna vara farligt (ur ett elsäkerhetsperspektiv) att någon utan behörighet lägger tomma rör?

quote:
OcA: Fakturan kom igår och han har inte tagit nåt extra för det jobbet... Frågade då min kära husleverantör om varför och fick reda på att elektrikern var en riktigt hifi-nisse och fullkomligt avgudade att jag tänkt till angående hifi'n...

Härligt!!! Fram för fler elektriker med HiFi-intresse!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/05 :  16:49:39  Show Profile Send OcA a Private Message
I mitt hus har snickarna dragit alla VP-rör för elen. Anledningen är just den som slitvarg skriver...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:01:31  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Hur skall en person kunna ta ansvar för vad någon annan gjort och sedan SPIKAT IGEN.... Man vet inte ens om det är Godkändt matriel som användts: och rätt förlagt. Det finns normer för HUR man får förlägga och vad man inte få göra.
Det finns tex VP-slag som har dragits tillbaka för försäljning pga att de inte höll måttet. .. Du kan säkert själv tänka ut vad som skulle kunna hända....

Jag vet att det förfarandet (att snickarna gör jobbet) är vanligt förekommande... men fortfarande förbjudet!!!

http://www.elsak.se/allmanhet/vanligafragor/vanligaallmantomel/vilkaelarbetenjagfarutforasjalv.5.60a759a611147b1cd6180003590.html

Det är även förbjudet att köra för fort på våra vägar...men rätt vanligt att folk kör för fort... och att det är hastigehten som dödar..

(även om vissa menar: It's not the farth that kills, it's the smell" )

majjistern

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/05 :  19:44:43  Show Profile Send byZan a Private Message
Ingen elektriker i antågande, mycket just nu är svaret
quote:
Fakturan kom igår och han har inte tagit nåt extra för det jobbet... Frågade då min kära husleverantör om varför och fick reda på att elektrikern var en riktigt hifi-nisse och fullkomligt avgudade att jag tänkt till angående hifi'n...

Håller med silvervarg

Oj så mycket saker att ta hänsyn till! Säkert ska det va!

Jag tänker be elektrikern göra hela installationen med en utanpå liggande kabel. Sen får man hoppas på att hans hifi-intresse är på stort, innan fakturan kommer

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:28:46  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Gammelnalle: Hur skall en person kunna ta ansvar för vad någon annan gjort och sedan SPIKAT IGEN.... Man vet inte ens om det är Godkändt matriel som användts: och rätt förlagt. Det finns normer för HUR man får förlägga och vad man inte få göra.
Det finns tex VP-slag som har dragits tillbaka för försäljning pga att de inte höll måttet. .. Du kan säkert själv tänka ut vad som skulle kunna hända....

Jag vet att det förfarandet (att snickarna gör jobbet) är vanligt förekommande... men fortfarande förbjudet!!!

Ok, jag förstår tanken med att man skall göra allt för att kunna ta fullt ansvar. Även att man skriver så i föreskrifter.
Men...
I praktiken så är det oftast inte rimligt.
Först antar vi ett gammalt hus. För att göra något så behöver man egentligen kolla att allt är rätt gjort. Det skulle innebära att man bland annat måste riva alla gipsskivor i hela kåken för att kunna kontrollera att rör. Det säger sig självt att det är orimligt. Här kan man alltså maximalt nå i närheten av den säkerhet som man får om någon annan har lagt rören.

Och så fallet med nybygge. Alla som har haft med hantverkare att göra vet att tidsplaner ofta spricker (mer regel än undantag) och så kan det lätt komma akuta saker som måste prioriteras före. Det gör att det kan bli veckovis med förseningar innan hantverkaren kan komma.
Antag nu att elektrikern skall komma och sätta upp tomrören. Snickarna skall ha gjort klart alla väggstommar etc för att sedan avbryta sitt arbete så att elektrikern kan göra sitt. När elektrikern är klar kan snickaren komma tillbaks och fortsätta och när snickaren är klar får elektrikern komma igen för att dra elen.
Det innebär alltså två extra växlingar av folk vilket troligen fördröjer bygget med 2-4 veckor.

I det läget skall alltså snickaren tala om för kunden att det kan ta upp emot en månad extra att få huset klart för att han inte får spika upp tomma platsrör.
Då bör man ha väldigt goda argument till kunden, annars lär man inte bli anlitad igen.

En snabb titt på www.elsak.se enligt länken ovan tar upp massor med vanliga frågor och vad man får göra och inte göra.
Angående uppsättning av rör för eldragning står det inte en rad. Det står säkert något om det om man läser allt material som en elektriker skall utbildas i, men det är i alla fall en god indikation på att det inte anses vara en viktig fråga.
Som alltid vid byggen är det en god idé att foto allt. Dvs efter varje moment så tar man en serie foton så att allt är dokumenterat.
Dessa foton kan man förståss visa för elektrikern.

För utanpåliggande kabel är det till och med förekommande att privatpersoner själv drar och spikar upp kablar och dosor. Eventuellt även gör en del av kopplingsarbetet. Sedan tar man dit en elektriker som granskar hela arbetet och gör de inkopplingar som är kvar etc.
Vinsten är att man inte behöver betala så många timmar av elektrikerns tid.
Det är dock inte ovanligt att elektrikerna avböjer denna typ av jobb eftersom de får ganska låg förtjänst på dem.
Jag förstår dem. Om man har mycket jobb så tar man förståss helst dem där man tjänar bäst med pengar.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/05 :  21:50:15  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Det är dock inte ovanligt att elektrikerna avböjer denna typ av jobb eftersom de får ganska låg förtjänst på dem.
Jag förstår dem. Om man har mycket jobb så tar man förståss helst dem där man tjänar bäst med pengar.

Eller, om han/hon är hifi-intresserad kanske?

Jag vill bara ha ett ordentlig elinstallation gjord och hoppas att den ska bidra till ett bättre ljud.
Måtte han komma snart! För betalt får han.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:40:39  Show Profile Send byZan a Private Message
F*n, ingen installation den här veckan heller

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2008/10/11 :  22:42:08  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Handlar inte bara om VAR/HUR man tjänar mest pengar. Jag (är egen företagare , allmän behörighet) har ofta fått frågan om att "stå" för behörigheten ELLER koppla in typ "Biltema" (av kunden köpt) uttag och strömbrytare.
Ja, jag VÄGRAR stå för behörigheten om någon annan varit inne och pulat... det tar för lång tid att VERKLIGEN kolla allt. (Bland annat Isolation> 500V - kontinuitet > 200mA Utlösningsvillkor för JFB)

TRO MIG: Det blir dyrare !!!

Men jag kopplar GÄRNA in typ biltemas skit.. det tar MINST dubbelt så lång tid än "riktiga" (ELJO ELKO etc) brytare, vägguttag och att skala deras kabler.

Take your choise.....

jag upprepar EXPERIMENTERA INTE MED JORDNING!!!

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/11 :  22:52:25  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:

TRO MIG: Det blir dyrare !!!

Vet inte om du missförstått mig eller jag dig?

Jag vill bara klargöra att han som kommer hit (någongång) ska få göra hela arbetet och med godkänt mtrl.
Betalar gärna för ett gott och säkert utfört arbete.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/11 :  23:49:27  Show Profile Send Vox a Private Message
För övrigt finns det inga krav på vp-rör i Sverige längre. Det är tillåtet att lägga kabeln direkt i väggen och t.o.m. mura in kablarna om någon vill det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/10/12 :  11:46:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
För övrigt finns det inga krav på vp-rör i Sverige längre. Det är tillåtet att lägga kabeln direkt i väggen och t.o.m. mura in kablarna om någon vill det.

Hoppas verkligen att ingen är så snål och lat! Lycka till, säger jag bara, den dagen dom försöker hitta igenom med en dragfjäder där igen.

Men löst förlagd i väggar, så måste det väl vara typ EKK, EKLK eller kulo? Eller får man dra vanlig FK löst också?

Såg en bild från en fabrik i Ryssland, där dom gjutit in 70m cat5 nätverkskabel i betonggolvet!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/12 :  16:11:29  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Eller får man dra vanlig FK löst också?

Du får lägga FK löst i väggar om du så vill.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/10/12 :  17:15:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Du får lägga FK löst i väggar om du så vill.

Det skulle jag iaf ifrågasätta (det låter ju farligt)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/12 :  20:17:45  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det skulle jag iaf ifrågasätta (det låter ju farligt)

Du hittar troligen ingen svensk elektriker som vill lägga den fritt i väggen, men enligt gällande EU-direktiv är det tillåtet.

Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/12 :  20:59:51  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
att förlägga FK löst i vägg e inte tillåtet,,, att förlägga kabel typ EKK EKLK är tillåtet, men vissa krav ställs ,typ att det skall vara spikskydd på reglar som kabeln går igenom,,
// Daniel
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/12 :  21:05:53  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
quote:

DET bästa jag läst på länge,, bra VOX
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/10/13 :  07:24:43  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
att förlägga FK löst i vägg e inte tillåtet,,, att förlägga kabel typ EKK EKLK är tillåtet, men vissa krav ställs ,typ att det skall vara spikskydd på reglar som kabeln går igenom

Är du uppdaterad på gällande EU-regler?

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/10/13 :  13:30:25  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Dra VP för en snickare är inget problem, dock anslutning av kabel osv.
Rören kan man knappast misslyckas med.
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/13 :  17:26:02  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
jodå visst e jag det,,
när det gäller grundisolerade kabel typ FK gäller följande
att grundisolerade ledare gäller att kanalen
har kapslingsklass IP4X eller IPXXD
endast kan öppnas med hjälp av verktyg.
inte fritt i vägg då,,,
gällande kabel
Enligt 522.8.1.7 får en kabel som är dolt förlagd i en byggnadsdel, men inte fastsatt, följa kortast möjliga väg. En kabel som är förlagd så förutsätts dock ha dragavlastningar i båda ändar. Kabeln kan dessutom behöva skyddas mot genomspikning där den passerar reglar eller motsvarande

eller är säkerhetsföreskriftena väldigt nyligen uppdaterade,,,??
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/10 :  19:14:51  Show Profile Send byZan a Private Message
Nu är kabeln dragen. Det blev såhär:

En utanpåliggande skärmad 3x2,5 kabel. Dragen från en egen fas till 3x2 uttag, väggmonterade som sitter alldeles bakom elektroniken. Det blev ganska snyggt (kan leva med det iaf). Grendosan borttagen alltså.

Om det blev någon förändring av ljudet kanske ni undrar?
Hm, vet inte om jag är mannen som kan förklara den ev. skillnaden på ett bra och fackmannamässigt sätt? Nä, det får bli på mitt sätt med en del klyschor och hur jag (läs: mina öron och hjärta) uppfattat den ev förändringen.

Tycker mig höra en annan karaktär i ljudet, kanske lite mer.......
äh, vete f*n hur jag ska uttrycka det.
Grendosan filtrerade nog en del och är glad att jag tog bort den, tror jag. Tycker också att jag får skruva upp volymen lite mer för att få samma ljudtryck som förut? Men ljudet (iaf basen) är kanske mer distinkt? Vid lägre volym så låter det kanske renare mer detaljerat? Förstår ni? Om inte, fråga någon annan

Sammanfattning:
Trodde iaf att det skulle ha större effekt på ljudet än det jag upplevt hitintills. Mina ? är ditsatta för att ni som vill/kan, kanske kan förklara på ett mer tekniskt sätt?
Känns bra iaf att jag gjort detta och att jag vet att inget ljud filtreras bort från inspelningarna.

Tack alla ni som har kommit med tips och säkerhets tänk. Det hjälpte mig i mitt val om hur det blev till sist.
Elektrikern var mycket proffsig och tillika hifi intresserad. Så han ville ha feedback och tog vettigt betalt.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/11/11 :  14:41:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Skillnaden som jag i alla fall förväntar mig är inte att få ett mer detaljerat ljud, utan att bli av med störningar. Kanske isolera från störningar är ett bättre uttryck.
Dvs du skall nu inte kunna märka när kyl/frys slår av/på, likaså tvättmaskin etc.
Anläggnignen skall inte heller påverkas av switchade nätagregat som datorer och mycket modern elektronik.
Inte heller dimmrar till belysning bör längre låverka din HiFi-anläggning.

Så förbättringen bör ligga i att anläggningen nu alltid låter bra, istället för bara när andra störande källor är avslagna.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/14 :  08:53:56  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Så förbättringen bör ligga i att anläggningen nu alltid låter bra, istället för bara när andra störande källor är avslagna.

silvervarg: så är det! Nu när jag lyssnat ett tag så är det som du beskrev. Det jag först själv skrev var nog mer en trolig psykologisk villfarelse Skönt att det finns kompisar här på forumet som kan och ser saker ifrån en annan sida och som kan beskriva det i bra ord.
Om någon skulle fråga mig om skillnaden vid ett liknande kabeltweak, så skulle jag säga, det blev bättre hos hos mig iallafall och sedan bifoga din text

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000