Author |
Topic  |
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 18:14:38
|
Uttalas det Ko-bränna eller ***bränna   PS Censuren fungerar förresten om ni undrat.
|
Edited by - Brosk on 2002/12/28 18:16:34 |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/12/28 : 20:48:01
|
TestaTestaTestaTestaTestaTesta Mer testaMer testaMer testaMer testa
Just nu är det en ledning för Audionet tättföljd av Musikal Fidelity Krellen halkar tyvärr lite efter. Men ingen av spelarna kommer ens i närheten av den djupbas Audioneten kan prestera. Med skivan Timbre berättade om Renaud Garcia-Fons och låten Chokr så är det storslam för Audionet. Men med en del annan musik är det inte lika lätt
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2002/12/28 20:49:29 |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 00:30:16
|
Sitter det polvända lytar på utgångarna månne.  |
 |
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 00:40:35
|
Det finnes en brukt dCS Delius hos www.hoium.no til 35000 nkr. ny pris. 70 000 nkr. Delius er den beste jeg har noensinne har hört. Det er "farlig" å teste den ut, ingen ting kan matche den utenom dCS sin storebror ELGAR + |
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 00:42:56
|
quote: Originally posted by dole
Just nu är det en ledning för Audionet tättföljd av Musikal Fidelity Krellen halkar tyvärr lite efter.
Äh... Jag vet vilken som e bäst Dole!!!   
|
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 00:59:58
|
Hur testar du ? Är det FE test eller är det ett sedvanligt blindtest ? Är alla utnivåer på spelarna individuellt injusterade < + - 0,5dB Eller är det rentav hmmm... "subjektivt" som I.Ö. skulle ha sagt.  |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 01:14:47
|
"Är alla utnivåer på spelarna individuellt injusterade < + - 0,5dB"
Ska helst vara ännu noggrannare, kollar man inte utnivåerna (som kan skilja en hel del) är det väldigt lätt hänt att den spelare som spelar högst vinner.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Benji
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 02:07:05
|
Hello! När man bedömer vilken som spelar "bäst", lyssnar man då efter vilken som är mest trasparent eller vilken som passar bäst i personligt tycke/smak? Man kan ju säga att man lyssnar med "hjärnan eller hjärtat". Men vilket vinner? utan hjärnan kan man inte leva, inte utan hjärta heller |
"The unexamined life is not worth living."--Socrates |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 02:20:55
|
Fråga dole: det är han som bestämmer allt kring sitt eget test.
-Hörru du dole, hur lyssnar du egentligen. Vad lyssnar du efter? |
Hifiarkeologen |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 11:58:38
|
quote: Jag har för mig att jag hade en del åsikter om detta i ett tidigare hårt debatterat inlägg. Och detta är väl själva kärnpunkten, och jag undrar samma som du, varför byta för bytandets skull?
Vi kanske inte ska fortsätta att debattera det här i denna tråd. Men visst är det något som man måste fundera på. Det är en inställningssak. Sitter man och lyssnar för kritiskt så förtar det en hel del av lyssningsglädjen. Och man kommer lätt in i utbytessvängen som kan komma att kosta mycket pengar utan att lyssningsglädjen ökar,eftersom man fortsätter att leta efter fel. |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:05:04
|
Hmmm under normala omständigheter brukar jag använda mig av en db mätare. Men nu kunde jag inte låna den, så det för bli lite "rita gissa spring" på på nivåerna. Men jag har ganska god koll på hur det är. Körman en fe test är det enormt svårt men om man lever med grejorna en stund och lyssnar på musiken så är det lättare, eller rättare sagt mycket lättare. Och då på musik man är mycket väl bekant med. Jag har testat hårdrock, jazz, JmJab`s skivor, pop, plus mycket mer. Nu har Musik Fidelityn börjat komma till sin rätt, den var helt ny i karton så den var inte inspelad.(den har ståt på dygnet runt i en dryg vecka) Otroligt "soundstage" den har inte samma svärta i botten som AudioNet:en men annars är den ruskigt bra.
Men ett stort men den är ännu kinkigare på skivor en Audionet:en. Och det var därför jag skulle byta Audionet, men den här är en katastrof i jäförelse. Det kinkigaste jag har haft hemma. Så den ska på reparation, och sedan ska den hit igen.
Krell:en den spelar allt man stoppar i den i skiv väg. Men tyvärr är den inte i samma ljudklass som de andra spelarna. Här måste man nog upp ett par pinnhåll i modeller för att Krell ska komma till sin rätt. Åter kommer igen med mera info. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 10:51:55
|
quote: Originally posted by mag
"Är alla utnivåer på spelarna individuellt injusterade < + - 0,5dB"
Ska helst vara ännu noggrannare, kollar man inte utnivåerna (som kan skilja en hel del) är det väldigt lätt hänt att den spelare som spelar högst vinner.
Jag minns på rec.audio.high-end någon med erfarenhet i lyssningstester skrev, hurdan 0,5dB skillnad inte upplevs att spela högre, men andra positiva reaktioner bland lyssnare kommer fram. M.a.o. allra helst ned till +/-0,1 dB! Mycket enkelt med enkel el-mätare kopplad till högtalarkabel. Decibelmätare är inte den jag ville använda...
Jag hittade texten och saxar den hit:
quote:
Has anyone run a DBT with A and B being the same device, but with slightly different levels? It would be interesting to know how much of a level mismatch was necessary in order for the subject to identify the difference. After determing this number, it should be possible to run a confidence check by reversing the positions so that A and B swap gains.
I have, on a number of occasions, informally with several dozen people. If the level differences were on the order of 0.5 dB, my recollection is that people selected the louder position nearly 100% of the time and described it being "better," using a variety of the common adjectives such as "more detailed" "better imaging" "more depth", "more impact," etc.
My recollection of one thing is VERY clear: not a single person ever said once that one is louder than the other. It often took a difference as much as 1.5 to 2 dB to elicit the response that one is louder or softer than the other.
Dick Pierce Professional Audio Development
|
Edited by - markku on 2002/12/31 11:58:31 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 11:41:48
|
dole: Har du provat meridian 588? Den borde iaf inte vara kinkig att läsa vissa skivor då den använder en cdrom läsare och läser skivan flera gånger. Balanserat ut har den också, vilket ju passar dina grejer. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 13:13:11
|
Tack markku det var intressant och även ganska troligt om man tänker efter :)
"men om man lever med grejorna en stund och lyssnar på musiken så är det lättare, eller rättare sagt mycket lättare. Och då på musik man är mycket väl bekant med."
alla sätt är bra utom dom dåliga :), den test modellen är väl kanske dock den bästa. Lyssna på olika produkter under längre tid och sen välja den man trivs bäst med.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:50:35
|
quote: Originally posted by brumel
Fråga dole: det är han som bestämmer allt kring sitt eget test.
-Hörru du dole, hur lyssnar du egentligen. Vad lyssnar du efter?
Det är inte så lätt att sätta ord på. Men 3d, detaljrikedom, musikalitet, känsla, stampataktenfaktor plus mycket mer |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 17:21:09
|
HEj dole! Jag hoppas att du kom ihåg att köra VIP med bra analogkablar!!! Om du inte gjorde det har du missat en av finesserna med VIP nämligen att använda den inbyggda Dacen som är bra mycket bättre än Map som i sin tur är vassare än ART.Annars har du bara använt den som transport!!och det vore väl synd,att du senare kommer att kunna köra VIP digitalt när scramblingskotet är klart kommer att bli en höjdare!!Det innebär att du då kommer åt Audionets bästa Dac. Jag har en VIP sedan några månader och trots att jag "bara" använder AZ Wow så är skillnaden väldigt stor med ett bra mycket bättre ljud från VIP med inbyggda Dacen Mvh JMlab |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:05:42
|
quote: Originally posted by JMlab
HEj dole! Jag hoppas att du kom ihåg att köra VIP med bra analogkablar!!! Om du inte gjorde det har du missat en av finesserna med VIP nämligen att använda den inbyggda Dacen som är bra mycket bättre än Map som i sin tur är vassare än ART.Annars har du bara använt den som transport!!och det vore väl synd,att du senare kommer att kunna köra VIP digitalt när scramblingskotet är klart kommer att bli en höjdare!!Det innebär att du då kommer åt Audionets bästa Dac. Jag har en VIP sedan några månader och trots att jag "bara" använder AZ Wow så är skillnaden väldigt stor med ett bra mycket bättre ljud från VIP med inbyggda Dacen Mvh JMlab
Jag körde VIP:en med oballade Transparent ultra kablar enbart som cd, och då var den inte bättre en ART:en + att det märks på layouten att den framförallt är en Dvd. Men bra lät den men inte 26000.- bättre. |
 |
|
Topic  |
|