Author |
Topic  |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 13:27:01
|
Det skulle vara intressant med litet åsikter om hörlurslyssning kontra 'vanlig' lyssning via högtalare. Vilka tycker ni är fördelarna med att lyssna via lurar ? Jag tycker att det är intressant att man får en komprimering av dynamiken och på så vis antagligen kan lyssna med litet högre volym och därmed höra svagare partier bättre. Andra saker är ju att det åtm. med mina lurar låter luftigare med högtalare och att man får en bredare stereobild.
Martin |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:07:23
|
När jag lyssnar på musik gör jag det nästan alltid via lurarna. Har ett par Sennheiser HD 600 med separat förstärkare. Jag tycker man får ett så otroligt detaljerat och luftigt ljud som jag aldrig hört med ett par "vanliga" högtalare. Att man slipper rummets akustik kan nog vara orsaken. Att dynamiken skulle vara begränsad håller jag inte med om, snarare tvärtom. Och jag gillar den där extrema kanalseparationen man får med lurar. Vissa använder filter för att få ljudbilden en bit framför sig istället, försöker skapa samma ljudbild som ett par vanliga högtalare ger. Personligen tycker jag att dessa förstör musiken mer än vad dem gör nytta... Den enda nackdelen som jag kommer på är att man inte får den där fysiska basen. MartinN: vad använder du för lurar/förstärkare?
|
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:37:39
|
För tillfället har jag bara ett par ganska dåliga Sennheiser 535 men har funderat på at skaffa Stax 202 eller 303. Ett annat alternativ kunde vara MF X-can och kanske Grado 225.
Martin |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 15:27:03
|
I mitt rum upplever jag lite luckor i de nedre registerna, olika beroende på var jag befinner mig i rummet. Det problemet slipper jag med hörlurarna! :) Sen spelar hörlurarna hörbart ner till 10 Hz och det klarar inte mina högtalare. Fast känner man för att ösa på nån rock eller techno så vill man ju känna basen i kroppen, och då blir det högtalarna. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 15:59:01
|
Det finns två stora fördelar med hörlurar. Dom är mobila och samtidigt oberoende av omgivande akustik. Man vet vad man har så att säga. Vid jämförelser mellan t.ex. olika signalkällor, olika signalkablar och olika format är lurar väldigt effektiva. Man blir ofta häpen över hur stora skillnader det faktiskt kan vara... |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 21:34:48
|
En ytterligare fördel med hörlurar är att de är mycket mindre störande för omgivningen än högtalare. En hörlursanläggning är också betydligt billigare än ett högtalarsystem av motsvarande kvalitet. De främsta nackdelarna är att basen inte får samma kropp som med ett par bra högtalare och att ljudbilden (rumsåtergivningen) kan bli litet artificiell. Men om man jämför med högtalare som kostar lika mycket som lurarna, så är det frågan om inte också basen hos hörlurarna är att föredra. Vad gäller ljudbilden får man också skyffla in rätt mycket pengar innan man får en bra rumsåtergivning med högtalare. Att använda högtalarförstärkare rekommenderas, i alla fall om man har ett par bra lurar och en bra källa att koppla förstärkaren till. Om man har en billig CD är det kanske bäst att satsa på att uppgradera denna i första steget och sedan köpa en hörlursförstärkare (jag tänker här på CD för två-tre tusen fast det är svårt att säga var gränsen går). Om man inte har hörlursförstärkare kan det vara viktigt att hitta ett par lättdrivna hörlurar.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 21:48:52
|
Just så, man får mycket mer välljud per krona. En del hörlurssystem kan dessutom verkligen prestera djup bas. Nästan så att man undrar hur det kan vara möjligt, även om kraften inte når ända ned till magtrakten... Socialt sett är det ju roligare med högtalare men eftersom hifi är en egotrippad hobby , så finns det en marknad även för lurar. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 22:05:42
|
Jag är oxå en lurfreak å lyssnar i stort sett alltid (min flickvän delar inte min musiksmak!), men tyvärr ger de minimal rörelsefrihet! En kombo med en bra fristajlCDspelare å lättdrivna lurar kan vara ett alternativ till stationär anläggning å trådlösa lurar, tycker jag!
Nu i lurarna: Queens of the stone age | "Songs for the deaf" |
sound pollution |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:02:36
|
En kul grej att testa: Jag satt med mina Sennheiser lurar och tänkte hur det skulle låta med lite mer bas, så över med bilen till polaren och låna hans sub. Kanska skoj faktiskt att lyssna på lurar med subben extremt lågt skuren. Värt ett test kanske, även om det inte är så "rätt" så va det skoj. =D /John |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:33:37
|
Jag lyssnar mest i hörlurar. Man hör allt mycket tydligare. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 21:59:19
|
"...så över med bilen till polaren och låna hans sub. Kanska skoj faktiskt att lyssna på lurar med subben extremt lågt skuren."
En del monterar "bass exciters" i favvofåtöljen!
Fö, finns det nån schysst batt driven lurstärkare med bastonkontroll? |
sound pollution |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 22:07:24
|
Har också provat sub plus lurar... Väldigt kul faktiskt men ett himla jobb med nivåerna om man använder separat hörlursförstärkare. Stressigt och ett oupphörligt spring. Man kanske skulle sitta direkt på subwoofern... 
|
 |
|
nalle
Member

686 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 03:21:48
|
En nackdel kan vara att man spelar för högt och pajar hörseln, vilket jag gjort. Detta gör att jag inte kan lyssna i lurar numera, tinnitus är inte skoj  Detta åstakoms dock med dåliga freestyle-lurar. Jag tror dock att risken minskar betydligt med bra lurar. Men var försiktiga. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 07:17:32
|
Ett mycket viktigt inlägg. Stax varnar för just detta i sina manualer. Den låga distorsionsnivån gör att man lätt spelar högre än vad som är hälsosamt. |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 11:10:45
|
Tackar för de förra varningarna. Beklagar att det är skadligt att lyssna med lurar, för ljudet verkar vara njutbart. Kollade upp endel artiklar på nätet om hörlurslyssning och PS (personal stereo). En artikel kunde påvisa förändringar hos personer som lyssnar mycket och högt med PS. Som konsensus antog man att det är farligast att utsätta sig för hög volym (>85dB) långa tider. Mest riskabelt verkade lyssnandet i almänna kommunikations- medel och på andra platser där man har en hög bullernivå och därför frestas att höja volymen. Till gruppen med högst risk räknades redan personer som lyssnade över 6h/vecka.
Jag har ända sen barndomen haft litet nedsatt hörsel på de högsta tonerna så jag tror att jag kommer att preferera högtalarlyssnande där man lättare känner ljudnivån. Grannarna får nog tolerera mig i fortsättningen.
Martin |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 11:49:34
|
Problemet är egentligen lättlöst. Man bestämmer sig för en maxnivå på volymkontrollen under normala lyssningsförhållanden och sedan håller man sig till det. Mest en fråga om självkontroll... |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 15:14:18
|
Det är ganska lätt att bli "ljudblind"! |
 |
|
candyraver
Semesterfirare
35 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 18:33:41
|
man kan inte ha på en cykelhjälm om man använder lurar ju?!? jo kanske sånna små små små småååå högtalare som man sätter IN in örat...
=) |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:32:02
|
Det är en fråga om kontroll och medvetenhet. Det är mycket lättare att bemöda sig om att inte utsätta sig för för högt ljud om man är medveten om att det kan vara skadligt. OBS dock att inte all tinnitus kan skyllas på exponering för ljud, det finns en massa andra anledningar. Men om man får besvär med öronen direkt efter lyssning är det uppenbart att ljudnivån varit för hög. Om man inte får direkta besvär med öronen men har svårare att uppfatta svaga ljud direkt efter att man tagit av hörlurarna är detta också en varningssignal. Tänk också på att tiden man utsätter sig för höga ljudnivåer är lika viktig som nivån i sig. Det är inte bra att höra många timmar i sträck. Det kan vara lagom att höra en skiva och ta en paus om man vill höra en till. Man frestas då inte på samma sätt av att dra upp volymen efterhand. Enligt Apotekets broschyr om Tinnitus (gratis på Apoteket) är gränsvärdet 85dB under åtta timmar per dag. Då ingår buller under transporter och arbete. Som jämförelser tas upp Normalt samtal 60dB Intensiv biltrafik på stadsgata 80dB Mekanisk verkstad 90dB Rockkonserter kan gå upp till 120 - 130 dB, en exponering som innebär direkt risk för skada. Man bör då använda hörselproppar.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 20:34:51
|
Det finns en beskrivning av bullerdämpande hörlurar i en annan tråd som jag nu "uppat". |
 |
|
|
Topic  |
|