HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av bybees quantum purifiers ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2002/12/27 :  11:20:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har försökt att få lite råd och erfarenheter angående bybees produkter
förut, men det blev bara tjafs och snack om voodo eller ej.
Så nu är jag nyfiken på dom som verkligen har provat deras grejor
(jag är mest nyfiken på att modda högtalare med bybees).
Mvh Räven

ombud för Intelligent Sound

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:21:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du frågar efter lyssningserfarenheter så lär du inte få mycket respons.
Men om du däremot frågar efter åsikter........
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:25:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Skicka ett pm till Jorma här på forumet så får du säkert reda på det du vill veta har för mej att han importerar dessa saker.
lycka till
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:06:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Skicka ett pm till Jorma här på forumet så får du säkert reda på det du vill veta har för mej att han importerar dessa saker.
lycka till



Det stämmer att jag importerar dom.
Och dom har gjort bra ifrån sig i dom högtalare som dom är testade i hitills. Först provade jag dom i mina Sonus Faber Electa Amator 2.
Högtalarna lyfte ordentligt i ljudkvalitet. Och dom såldes för ett tag sedan med Bybee,sarna i.
Sedan Var det Mårten Design som testade dom först på mellanregister och diskantelement.
Det blev så lycket att dom testades på baselementen också.
Och dom standardmonteras i Coltrane idag
Nästa ut var CH som monterade dom i sina Revel Ultima Studio på mellanregister och diskantelement. Han hade tänkt att montera på resten av elementen också, men hann sälja högtalarna innan detta blev gjort. Han har köpt fler Bybee,s till sina kommande högtalare.
Senast var det ett par Thiel 3.6 som blev Bybeefierade.
Först på diskant och mellanregisterelement.
Ägaren av Thielarna ringde några dagar senare och beställde till baselementen också med orden:
Jag som hade funderingar på att byta högtalare. Nu kommer jag att behålla dom. En kompis till honom var med och lyssnade när Bybee,sarna åkte in i Thielarna, och köpte till sina hembyggda högtalare med Thiel&Partnerselement.
"Det var det bästa tweak som jag har hört hitills" sa han.
Och den killen har testat det mesta som finns på marknaden.
Och fler är på gång att montera in Bybee,s som dom köpt av mig.
Så dom får väl berätta själva om erfarenheterna med Bybee Quantum Purifier,s när dom har fått in dom i burkarna och fått spelat in det hela. Fullständig inspelning av Bybee,s tar ett par hundra timmar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:09:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Är Bybee nåt slags kabelbit med någon form av passiv komponent?
Jag har för mig att det stod nånting om dom i HF. Att det var någon tillämpning av kvantmekanik.
Är jag helt ute o cyklar nu?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:22:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma


... Högtalarna lyfte ordentligt i ljudkvalitet ...



Jorma,

Hur skulle DU på ett mer detaljerat sätt vilja beskriva det lyft i ljudkvalitét som du upplever Vore intressant att höra en mer nyanserad beskrivning om VAD som blir bättre, utifrån dina egna erfarenheter


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:21:07  Show Profile Send Brosk a Private Message
Vad är det för tingestar ni pratar om? Kan ngn förklara?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:33:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Är Bybee nåt slags kabelbit med någon form av passiv komponent?
Jag har för mig att det stod nånting om dom i HF. Att det var någon tillämpning av kvantmekanik.
Är jag helt ute o cyklar nu?



Dom var en kabelbit med en låda innehållande dessa Quantum Purifiers för ett par år sedan. Tillverkningen lades ned då.
Och idag är det dessa Purifiers som satt i lådan som det handlar om.
Priset då var 500 dollar för den billigaste varianten. Det var den till nätkablar. Och 600 dollar för RCAvarianten.
1200 dollar för XLRvarianten.
Och 600 eller 1200 dollar för två olika varianter av högtalarkabelvarianten.
USApriset är idag ca. 85 dollar per purifier.
Men det är enheter utan kabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:36:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by Jorma


... Högtalarna lyfte ordentligt i ljudkvalitet ...



Jorma,

Hur skulle DU på ett mer detaljerat sätt vilja beskriva det lyft i ljudkvalitét som du upplever Vore intressant att höra en mer nyanserad beskrivning om VAD som blir bättre, utifrån dina egna erfarenheter




Kortfattat:
Högre upplösning med bättre dynamik men samtidigt ett lugnare ljud.
Här är en recension från en internettidning:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1202/bybee.htm

Och jag kan inte annat än att hålla med recensenten.
Jag läste först om Bybee,s på ett amerikanskt internetforum, på deras tweak och tillbehörsforum, där Bybee,s diskuterades.
Det var ett antal som hade provat, bla. moderatorn Steve Bruchonzky.
Dom som hade köpt och provat dom var mycket positiva, men i antal inlägg var dom i underläge mot det negetiva gänget som inte ens hade sett dom. Det var förutfattade meningar. Det var rena sågningar.
Det var "vetenskapliga" utläggningar om det negativa.
Men bland alla dessa fanns dom som var positiva.
Det var samtliga som hade testat dom som var positiva till dom.
Så jag fick köpa hem ett mindre antal (12 st) för utvärdering från Jack Bybee. Och det har varit lika positivt här bland alla som har testat. Enda risken är att dom inte går att få fram i tillräcklig mängd i framtiden om det blir för många som vill ha dom.
Jack Bybee är 75 år och har det gott ställt. Han har inte släppt till någon annan hur dom tillverkas, såvitt jag vet. Och han massproducerar dom inte.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2002/12/28 11:09:30
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:36:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Så gamla Jack sitter på patentet och hela idén men ingen annan vet va det är för nåt. Men tydligen var dom sända till något lab för analys. Skall bli intressant o se vad dom kommer fram till.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/28 :  17:24:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Så gamla Jack sitter på patentet och hela idén men ingen annan vet va det är för nåt. Men tydligen var dom sända till något lab för analys. Skall bli intressant o se vad dom kommer fram till.

mvh Johan



Det finns inget patent såvitt jag vet. Det är prylar som är framtagna för 30 år sedan i militärforskning. Och en forskningsavdelning på Chalmers har köpt Bybee,s av mig för att forska på. Så vi får se vad dom kommer fram till. Jag har alltså inte beställt forskningen av dom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/28 :  22:15:35  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Dessa tingestar verkar intressanta om jag inte byter mina Sonus Faber Electa Amator mot dito Cremona golvvarianten så skulle det vara kul att prova dessa.Hur kopplar man in dom i högtalaren? och hur många behöver man per högtalare till för ex.vis Electa Amator2
Mvh
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:25:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Låter klart intressant. Det sker ingen nivåändring eller så mot den komponent som dom används till? Hur är det med impedans och sådant? Händer det nåt?


//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  01:44:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Dessa tingestar verkar intressanta om jag inte byter mina Sonus Faber Electa Amator mot dito Cremona golvvarianten så skulle det vara kul att prova dessa.Hur kopplar man in dom i högtalaren? och hur många behöver man per högtalare till för ex.vis Electa Amator2
Mvh



2 st/högtalare. En liten på diskanten och en stor på baselementet.
Dom kopplas in direkt på elementens lödöra på plussidan i serie med
med kabeln.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  01:51:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Låter klart intressant. Det sker ingen nivåändring eller så mot den komponent som dom används till? Hur är det med impedans och sådant? Händer det nåt?





Impedansen är mycket låg, och påverkar inte nivån hörbart.
Resistansen ligger under 0,1 ohm.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:15:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det måste väl vara någon form av filter?
I så fall har det väl betydelse om dom sitter på plus eller minus?
Hifinews & Rcords sålde för ett par år sedan ett filter som skulle sitta vid högtalarutgångens plussida på förstärkaren och hindra högfrekventa störningar att leta sig in i förstärkaren.
Jorma, har du prövat att placera dom vid förstärkaren?
Man kan ju också tänka sig att dom hindrar spolarna i högtalarna att störa varandra.
Fast vad vet jag, vad vet jag. Skulle vara kul att testa i allafall.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:49:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det måste väl vara någon form av filter?
I så fall har det väl betydelse om dom sitter på plus eller minus?
Hifinews & Rcords sålde för ett par år sedan ett filter som skulle sitta vid högtalarutgångens plussida på förstärkaren och hindra högfrekventa störningar att leta sig in i förstärkaren.
Jorma, har du prövat att placera dom vid förstärkaren?
Man kan ju också tänka sig att dom hindrar spolarna i högtalarna att störa varandra.
Fast vad vet jag, vad vet jag. Skulle vara kul att testa i allafall.



Ja. det är ett slags filter, men Jack Bybee föredrar att kalla dom för Purifiers istället. Dom påverkar inte signalen som är mätbar med vanliga elmätinstrument. Dom rensar bort något som kallas för kvantbrus (kvant = quantum). Och det verkar inte finnas någon mätmetod för detta idag. Och inte heller någon enhet som man skulle kalla detta för om det skulle vísa sig att Chalmers kan ta fram en mätmetod. Och dom påverkar även en likströmsmatning. Det är just likströmsmatning till passiv sonarutrustning på atomubåtar som dom togs fram till.
Vid testerna med Coltranehögtalarna kopplades dom först in på delningsfiltrets utgångar. Coltraneprototyperna hhade delningsfiltren liggande på golvet bakom högtalarna så det var lättast att komma åt där. Det var bara en bit högklassig kopplingstråd mellan Bybee,sarn och högtalarelementen. När dom senare flyttades till elementen, enl. Jack Bybee,s rekomendation, så blev det en klart hörbar skillnad till det bättre. Och dom påverkar även högtalarutgångaen på förstärkaren.
Och signaldelarna. Och strömförsörjningen.
Och dom filtrera så vitt jag vet inte bort mätbara högfrekventa störningar. Om störningarna finns med i sígnalen, så kommer dem med.
Men det är störningar med kvantbruset reucerat som slinker igenom, om det nu kan göra någon skillnad

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/29 :  12:58:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr, kan man inte montera dom utanför högtalarna ihop med blinkande lysdioder,så får det vara.
Mitt motto är ju: Syns det så hörs det. Det är skrytfaktorn jag är ute efter.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:41:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Tyvärr, kan man inte montera dom utanför högtalarna ihop med blinkande lysdioder,så får det vara.
Mitt motto är ju: Syns det så hörs det. Det är skrytfaktorn jag är ute efter.





Lysdoderna och lite annat glitter kan jag fixa till, om det är så att du vill att det ska synas. Varför inte en panel med lysande text i valfri färg. Med ett hölje som lyser när man blixtfotograferar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000