HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserat eller obalanserat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MikeT
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:19:30  Show Profile Send MikeT a Private Message
Funderar på att köpa Thules stärkare + CD. Dessa båda kan fås i balanserad version. Nybörjare som jag är har ingen riktigt kunnat förklara skillnaden för mig eller det viktigaste - låter det bättre med balanserat? Någon som kan ge mig råd?

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:51:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Tjena Mike!
Balanserade anslutningar brukar användas för att minimera förluster vid långa kabeldragningar.
Signalen bevaras genom att en spegelbild sänds tillbaka till försteget/cd:n. Den postiva och den negativa signalen delas upp i två halvor. Det är möjligt att jag bara svamlar men i så fall får jag snabbt en åthutning av någon expert på detta eminenta forum.
Och nu till din fråga:
Om det låter bättre är helt personligt.
Personligen gillar jag inte Thule men det kanske beror på att dom brukar demas obalancerat. Låna hem med bal kabel.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:05:21  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jag kör med aktiva studiomonitorer, och där kan man välja balanserat eller inte. Kunde lätt höra ett irriterande brus ifrån ljudkortet med obalanserade kablar, så jag bytte till balanserade (och kortare) kablar. De förra var 7m, de balanserade var 3m. Vet ej om det var längden eller kanske kvaliten fast bättre blev det. Jag arbetar framför datorn så det finns gott om elektriska störningar, vilka kan påverka signalöverföringen. Förklaringen ovan stämmer hyfsat. I princip "subtraherar" man bort störningen i signalen. (MYCKET förenklat).

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

MikeT
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:33:27  Show Profile Send MikeT a Private Message
[quote]Originally posted by d_kay

Jag kör med aktiva studiomonitorer, och där kan man välja balanserat eller inte. Kunde lätt höra ett irriterande brus ifrån ljudkortet med obalanserade kablar, så jag bytte till balanserade (och kortare) kablar. De förra var 7m, de balanserade var 3m. Vet ej om det var längden eller kanske kvaliten fast bättre blev det. Jag arbetar framför datorn så det finns gott om elektriska störningar, vilka kan påverka signalöverföringen. Förklaringen ovan stämmer hyfsat. I princip "subtraherar" man bort störningen i signalen. (MYCKET förenklat).
[tack både Johan och d_kay
efersom det "bara" skiljer ett par tusen i skillnad till obalanserade så förmodar jag ni tycker man ska satsa på balanserade!?]
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:38:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Satsa på balanserad överföring av signalen är den riktigt gjord är den att föredra pga utsläckning av signalen sk.common mode.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:49:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Lyssna, lyssna, lyssna!!

Jag gillar inte alls Thule men har märkt att dom och många andra trivs bäst balanserat. Egentligen så skall balanserat vara det som gör susen när kablaget blir för långt som tex när du spelar live på scen. Tydligen så finns det vissa ljudförbättringar å la hifi att göra också.

Dock så låter tex Linns värstingar bättre oballat än ballat så det är ingen absolut sanning så LYSSNA.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MikeT
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:59:41  Show Profile Send MikeT a Private Message
Tydligen många som inte gillar Thule. Jag gillar "mjukt" och "musikaliskt" ljud som jag tycker jag får från Thule. Vad är det ni inte gillar? Bättreförslag om man nu som jag är nybörjare och ute efter mjukt ljud?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:06:13  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by MikeT

Tydligen många som inte gillar Thule. Jag gillar "mjukt" och "musikaliskt" ljud som jag tycker jag får från Thule. Vad är det ni inte gillar? Bättreförslag om man nu som jag är nybörjare och ute efter mjukt ljud?




Hej MickeT

Vi är flera här på forumet som gillar Thule så det så!
Du är inte heller "nybörjare" om du satsar så hårt som på en Thule 150B!
Så köp dina Thular och njut av musiken!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

MikeT
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:14:15  Show Profile Send MikeT a Private Message
Tack Kenth,
du stärker mig i mitt val! I go for Thule!

Micke
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:19:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är inte Thule balanserat i själva förstärkar delen med ?
Hade hemma 2 Accurus monoblock för en massa år sen , det var balanserat hela vägen. Så man var tvungen att köra med ett "riktigt" balanserat försteg annars så rök det ur maskinerna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:25:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Just Thule tycker jag passar bäst när den drivs ballat. Ljudet blir mycket lugnare. Eftersom Thule (de nya) brukar ha ett klart ljud så är det inga problem med en ljus kland om du använder PAD elementa
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:49:23  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by MikeT

Tack Kenth,
du stärker mig i mitt val! I go for Thule!

Micke



Hej igen MikeT!

kolla i ditt "private message" du har ett mail från mig!
Obs! du måste logga in först!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000