HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av elektro/magneto-stater sökes...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/04 :  21:13:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Drivning är nog inget problem rent effektmässigt, men det ska ju funka klangmässigt också.

Enda nackdelen med Purity är att de inte är riktigt lika snygga som ML större modeller, men den smällen får man väl ta...

Lyssna ska jag absolut göra i vilket fall och de där extra 5k kanske inte känns så fel att slänga upp i slutändan.

Bäst vore ju att kunna låna hem alla modeller en vecka och prova i sin egen miljö, men det blir nog tyvärr rätt omöjligt, så lite chansning blir det i slutändan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2008/09/04 :  21:21:58  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har bara haft bra intryck av ML
Men ML är ganska rums och elektronik känsligt
RUM: Dom kräver en ganska stor plats, helst (eller gärna lite mer)ska man ha 1-1/2 meter till bakväggen, samt 1/2 till 1 meter från sidoväggen, eftersom ljudet från panelerna ska studsa mot just väggarna. Har till o med för mig att det står i manualen.
Elektronic: Vissa ML, vet inte hur det är med dagens, har en tendens att dippa mer ända ner till 1 ohm, vilket som ni kanske förstår kräver lite från förstärkarn. Får man dessa parametrar bra, så är det
Har lyssnat på ML kopplade till Audio Research, McIntosh, ljuvligt varje gång. Så var det kanske NADen som inte orkade att "dra" den??
Mina 50 ören på saken.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/04 :  21:57:52  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD 218 ska vara rejält strömstark vad jag läst, men om den pallr 1 ohm och under med bra uttag vet jag däremot inte.

ML dippar ju oftast i högsta diskanten, vilket ju iaf är lite bättre än att dippa 1 ohm och neråt i lågbasen.

Men orkar inte stärkaren att driva 1 ohm så blir det ju inte mycket till diskant hur man äön vänder på det. Kanske därför det lät så illa som det gjorde.

I mitt nya rum kommer jag ha ganska gott om plats att joxa runt med högtalarna, så jag är inte orolig för utrymmet. Detta gäller ju samtliga av de kandidater jag tittar på då ingen av dem trivs nära bak- och sidoväggar.

Ska bli spännande att höra och ge sig ut på lite turné i höst!

Jag har iaf väldigt svårt att lyssna på "vanliga" högtalare nu när jag lyssnat igenom hela Finals sortiment. Allt annat låter krympt, burkigt, platt, färgat och vasst.

Panelerna spelar så fruktansvärt ledigt, stort, snabbt och luftigt, nästan självklart, att det är omöjligt att inte gilla ljudet.

Det jag dock gillar med paneler som går under 100hz är den hypersnabba och artikulerade basen som är fullkomligt omöjlig att få med en vanlig högtalarkon (iaf för "normala" pengar).

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/08 :  20:49:14  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
OcA;
Har du kollat in Analysis Audio?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/08 :  22:24:50  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Purity spela på Malmö mässan för nåt år sen.Tyckte det var mycket bra om inte det bästa.Rummet var säkert 100 kvadrat.Imponerande!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  10:28:04  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
vad spela dom på nu senast?

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  13:35:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Analysis var liiiite för dyra för min plånbok... Lilla modellen ligger på 70k paret...

Tack för tipset dock!

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  14:22:31  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
OcA;
Jodå, jag vet vad prislappen säger. Allting är ju relativt :)

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  14:43:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Visst är det så!

Håller mig till min budget, annars blir man bara sugen om man lyssnar på något som är för dyrt för plånboken...

Kul att höra lite mer om ML mindre modeller! Låter ju rätt imponerande att de fyllde ut det stora rummet...

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  14:56:35  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jag undrar fortfarande vilken modell som användes i senaste mässan i malmö...

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:04:33  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jag förstår ditt dilemma OcA!
Exempel på ett bra system;

Final Sound 300i eller ännu hellre 400i plus S220
300i ihop med S220 -> under 29 000 :- (under 39 000 :- med två S220)
400i ihop med S220 -> under 40 000 :- (under 50 000 :- med två S220)

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:13:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Har ju som sagt fastnat rätt hårt för Final både ljud och designmässigt... Dessutom gillar jag deras subbar skarpt. Är något musikaliskt sväng och rytm som jag inte har hittat hos nån annan sub jag lyssnat på. De kanske inte går djupast i basen, men de lirar musik som få andra!

Valet står väl mellan 300 och 400 panelen vad gäller Final, men exakt hur man upplever skillnaden mellan dem har jag svårt att avgöra då Lefflers inte lagerhåller 300...

Om jag bara får tänka fritt så går ju 400 djupare i basen än 300, men i övrigt borde de låta likvärdigt? 400 bör kanske ha en något större ljudbild, men annars är ju sektionerna för mellanregister och diskant lika stora i panelerna? Det är väl bara basdelen som skiljer dem åt, eller har jag fattat tokigt nu? 400 är ju "endast" 7cm bredare än 300 och det borde väl ha med området från 90hz och neråt att göra? Annars ju måtten på panelerna lika...

Enligt Lefflers är det inte nån större skillnad rent ljudmässigt på 150 och 300 panelen och det kan jag inte riktigt få ihop... 300 är ju runt halvmetern längre än 150 och det borde ju påverka ljudet avsevärt?

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:30:53  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
OcA;
För det första så är det som du säger, att 300i är något större än 150i, närmare bestämt 1.25 meter hög mot 0,782 meter. Dessutom går 300i djupare i basen än 150i, närmare bestämt 95 hz jämfört med 130 hz. Hur du upplever skillnad ljudmässigt låter jag vara osagt då det är individuellt men personligen tror jag du kommer höra skillnad, helt klart.

400i går ännu djupare, 65 hz, ganska mycket bättre än 130 hz - Allt beroende på vad man söker självklart

Här är en test på 400i -> http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/final-sound-400i-speakers-2-2006-part-1.html

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:51:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för inputen!

Sedan är ju stativen till 150i riktigt gräsliga, men det är ju en högst personlig åsikt...

Lutar åt att det blir 300i trots allt... Jag känner inte att det är värt 10k extra för de sista hertzen... Lägger hellre pengarna på en sub till i så fall, eller ett par bakhögtalare typ 150i eller 90i.

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:14:35  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
tycker jag du gör helt rätt i !
Lycka till, jag är säker på att du blir helnöjd

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:22:31  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Det är nog smart att använda sub och panel från samma tillverkare.Några jag känner gillar inte ens "panelbas" under typ 35 hz.Mina går inte så lågt

I was talking to myself!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  19:01:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Panelbas är ju rätt olik den basen man är van vid... Krävs nog rätt lång tillvänjningstid för örat innan man börjar "fatta galoppen"...

Men jag håller med, när det ska liras hårdrock och film vill man gärna ha lite mer ouuumph i basen än vad endast en panel ger. Dessutom tror jag att det är enklast att få till ljudet om man använder Finals egna basar.
Har lyssnat på 400i med en Velodyne sub och det lät inte alls lika spelglatt och ystert som med Finals egna.

Någon som har pejl på vad det kostar extra att få Final Sound i svart pianolack? Skulle matcha TV'n jäkligt bra...

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/09 :  19:57:57  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message

Jag vet inte personligen men har fått ganska bra kontakt med Tobias på audioprohile, kan fråga honom om du vill hur möjligheterna är?

PS... De har paketpriser med på Final Sound... DS

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:11:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, gör gärna det! Vore intressant att veta!

Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:50:47  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Jag har lyssnat på elektrostater 2 ggr i egenskap av intresserad begagnatköpare. Båda gångerna har jag blivit besviken. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka olika märken det var men det kanske kan göra detsamma. Båda gångerna upplevde jag ljudet oerhört ledigt och obesvärat som någon tidigare skrev. Dock saknades bas i bägge fallen.

Det problemet löstes (i bägge fallen) genom att en subbas kopplades till. Jag lyssnade hemma hos säljarna i bägge fallen.

Varför blev jag då besviken?

Jo, båda gångerna slog det blå gnistor i panelerna. Konstigt nog var det samma platta som spelades båda gångerna (Roffe Wikström, Live 2005). Hos den ena säljaren slog det gnistor även med andra plattor. Jag spelade då inte ens så högt som jag skulle vilja spelat.

Jag vet inte hur man kan förklara detta men sådana högtalare kan jag i alla fall inte leva med. På Roffe Wikström-plattan hörs det även att publiken pysslar med matporslin i tystare partier. Det är ju en liveinspelning. Detta pyssel hördes knappt i elektrostaterna. Det ansåg jag också var till deras nackdel.

Om inte någon annan haft samma erfarenheter skulle jag bli förvånad. Jag har som sagt givit elektrostater två chanser och i bägge fallen blev det gnistregn. Var dom dammiga tro eller vad kunde det varit? Någon som kan kommentera detta?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2008/09/09 22:04:34
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:35:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Verkar som att nåt var paj i de där panelerna... Alternativt att stärkaren var på tok för klen för att driva panelerna och därför lät det kasst samt att diskantinfo föll bort (inte många stärkare kan spela fullt blås ner till 1 ohm som de flesta elektrostater ligger på i övre diskanten).

Jag har ju gjort en omvänd resa från att ha varit elektrostat-skeptiker till att blivit frälst. Men då har jag endast lyssnat på Finals högtalare som ju är lite speciella jämfört med vanliga elektrostater iom deras inverter-teknik.

Finns att läsa om själva tekniken på Finals hemsida, jag gör den inte rättvisa med egen text tyvärr!

Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:43:34  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Det ena paret var relativt nytt medan det andra var gammalt. När jag läste mera noga i din tråd tycker jag mig minnas att det nyare av paren kom från Magneplanar.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie

624 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:47:24  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Fick just reda på att de äldre var av märket Audiostatic.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/09/10 :  06:49:05  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
OcA;
Troligen får jag svar efter Arken då de ska dit. Ska träffa Tobias efter helgen o prata mer samt att lyssna på lite Mark & Daniel högtalare. Förhoppningsvis även Duevel

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/10 :  08:11:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Eddie -> Verkar skumt att det skulle snå gnistor om ett par Maggies? Men, men allt är väl möjligt...

Jag tror nog att problemet de gångerna låg i på tok för klen/felmatchad förstärkare, helt tokig uppställning i rummet, alternativt något som varit trasigt i panelerna. Det SKA inte slå gnistor om panelerna och de ska absolut inte ha dålig upplösning, så som du beskriver att det var.

Jag har iaf inte sett det fenomenet på de paneler jag lyssnat på.

JAM -> Låter kanon! Väntar med spänning!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000