HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi i lägenhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/09/09 :  17:50:57  Show Profile Send Digger a Private Message
Har sedan mitt nuvarande Hifi-intresse bott i hus och med allt vad det innebär nu funderingar (bestämt) på att flytta till lägenhet.

Det är inte utan en hel del ångest faktiskt.

Skulle gärna vilja veta om era erfarenheter i största allmänhet, såsom spela högt, går det överhuvudtaget.
Störmoment såsom grannar osv. Finns det bättre lägenheter än andra, rent konstruktionsmässigt, för och nackdelar.
Hoppas med detta på många svar

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:00:42  Show Profile Send byZan a Private Message
Du får nog räkna med mindre volym eller goda grannar, hoppas på det sistnämnda.
Lycka till i nya lägenheten.

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:07:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har bott både i hus som lägenhet med betongväggar.
Kan helt klart säga att hus är att föredra rent ljudmässigt.
Att man kan få känsliga grannar är ju inte så roligt heller...

mvh
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:08:33  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag bor själv i lägenhet och har flyttat runt lite ;-)
Grannar skall man ta hänsyn till. Det kan bli hur jobbigt som helst om det går fel från början....Innan du drar på och testar så känn in dina grannar lite. Kanske de också är hembio/musikälskare etc. Har du tur så är det inga problem;-) Det är mitt råd.
Angående lägenhetstyper så beror det oftatst på när det är byggt. Äldre flerfamiljshus typ fram till 50-tal har oftast bjälklag i gorlv och tak. Det är ganska lyhört tyvärr. Man hör när grannarna går i taket, dammsuger eller har fest etc. Fördelen är att det ofta låter bättre i lite äldre hus. Basen blir inte instängd och studsar runt som i betonghus. Betonhusen är ofta mindre lyhörda - speciellt om de är byggda 80-tal och framåt. Äldre betong som miljonprogrammet kan ha en del "hyss" för sig då ljud flera lägenheter bort kan höras etc.
Lycka till och vad skall du flytta till.
/Shaft
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/09 :  18:48:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
skall flytta snart igen...återigen hyreslägenhet. jag satte ut mina högtalare till försäljning det går inte ha golvhögtalare i lägenhet och behålla grannsämjan. det får bli stativhögtalare för min del.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/09/09 :  19:15:31  Show Profile Send everwake a Private Message
det tristade med lägenhet är ju att man inte kan poppa när man vill, efter 22 ska det vara tyst osv...

tycker (märkligt)nog att 60-70 tals betongbunker är de bästa lägenheterna, 50-tals kåkar är fruktansvärt lyhörda, och hus byggda på senare tid är märkligt nog väldigt lyhörda de också, en 80-tals lya har jag aldrig bott i.

värst måste förövrigt en helt nyproducerad hyreskåk (klar i år) vara, var man tyst kunde man höra grannarna prata tillräckligt bra för att förstå vad dem sa...tydligen var det lättbetong?? i väggarna mellan lägenheterna utan isolering...

har dock vant mig vid att använda lägre volym när jag lyssnar, och stänger av subben när jag ska lyssna sent på kvällen, bor i betongbunker.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/09/09 :  19:50:17  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
jag satte ut mina högtalare till försäljning det går inte ha golvhögtalare i lägenhet

Är det inte så att man måste spela lite högre på stativare för att få lite mer tryck? Åh andra sidan så kanske basen inte fortplantar sig ner i golvet lika mycket?
Är jag ute och cyklar nu, eller?

OT? ursäkta isf.

))byZan((

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:14:23  Show Profile Send bearwik a Private Message
Lär känna dina grannar och om möjligt spela högt på dagtid, det funkar hos mig. Övrig tid hörlurar...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:19:46  Show Profile Send iroise a Private Message
Här går det alldeles utmärkt att spela mycket högt på ett par golvare qrs-neptunus och de flyttar ordentligt med luft! Att jag kan göra det beror bla på god grannsämja och att jag sköter mig i övrigt i huset.
Jag har fö bott i många lägenheter genom åren och aldrig haft några speciella problem med grannar. Där asimov skall bo där har jag också bott och där hade jag ett grannpar som, när de förstod att det var jag som spelade, berättade att de först hade varit i källaren och kollat värmepannan, sedan hade de förstått att det antagligen var en långtradare som stod på tomgång i kvarteret. Dessa bjöd jag in på kaffe o visade skivor och stereo. Vi gjorde också upp regler för när jag kunde spela vrålhögt och detta funkade sedan utmärkt.
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:37:09  Show Profile Send Digger a Private Message
Det såg mörkt ut ett tag där....
Tur att vi får lite positiva upplevelser oxå.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:37:51  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Hur högt lyssnar ni egenteligen????

Bor i betong bunker och lyssnar när jag vill på tillfredställande volym, sänker dock efter 22 av mänskliga skäl men i ett bra reglerat rum behövs det inga överdrivna volymer för en bra upplevelse. Verkar mer som att om man vill banka disco så får man problen med grannar.
Akustikkreglera ditt rum o spela lägre med bibehållen dynamik, transienter och full upplevelse, det är nog mitt heteste råd och det funkar kanon bra. Måste man spela högt för att det ska låta bra måste man nog titta över sitt system lite.

Oj då, lite farbror barbro där... inga genvägar.....

Min syn på saken dock.

Lycka till.

MvH

Daniel
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:59:24  Show Profile Send educk a Private Message
måste å måste min anläggning låter bra på låga volymer. men ibland kan de vara kul att dra på .

allt handlar om att ha tur! när jag flyttade in i denna lägenheten sade hyresvärden att det var så bra iolerat så de ska inte vara några problem. men men efter några nätter hörde man grannen ovanför damsuga klockan 1 på natten till en onsdag.

än så länge har bara just den grannen varit å klagat på mig. jag spelar aldrig högt efter klockan 23 andra regler i norge. men krämar aldrig på så sent på vardagar känns onödigt.

kan tillägga att när grannen klaga klockan 1 på natten satt jag å lyssnade på lägsta volym så jag var rätt oförstående när denna kom men höll god min ändå.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:01:45  Show Profile Send iroise a Private Message
Snacka o lär känna din granne, det kan hjälpa och visst är det kul att spela skithögt ibland, det var ännu roligare när jag var ung på koncerter och en av anledningarna att jag hamnade i detta var just öset. Idag är det inte så ofta men det händer som sagt. Samma gäller bil min polare har en del V8:or och visst är det skitkul att köra fort o hårt ibland. Hans bilar är förresten som en bra stereo bra både i låg o hög fart.Så rock on om du nu får!

Edited by - iroise on 2008/09/09 23:02:24
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:13:08  Show Profile Send tian a Private Message
Bor själv i hyresrätt, 80-tals byggd (betong) spelar lite som jag vill, mest när det vankas fest :)
Har ej fått några klagomål än, fast jag har en ganska fin uppsättning speciellt när det gäller att spela starkt :)
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:23:17  Show Profile Send Digger a Private Message
Jag är inte ute efter Disco-dunk, men det är kul att kräma på ibland som sagt, och basen kan vandra långt även på ganska beskedliga ljudnivåer.
Akustikreglering har jag till viss del idag, och prylarna är det inget större fel på.
Kul att många delar med sig av sina erfarenheter, hoppas på fler.
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:37:28  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
iroise: "Där asimov skall bo där har jag också bott och där hade jag ett grannpar som, när de förstod att det var jag som spelade, berättade att de först hade varit i källaren och kollat värmepannan, sedan hade de förstått att det antagligen var en långtradare som stod på tomgång i kvarteret."

Jag har varit med om det samma i stort sätt. Tanten ovanför undrade om jag hade hört dom höga smällarna som kommer ibland, hon sa att hon trodde att kåken skulle rasa. Hon hade även kontaktat fastighetsskötaren och han sa att det kunde vara en vattenpump i källaren som väsnades, hon tyckte det var konstigt att jag inte hört något eftersom jag bor mellan henne och källaren. Jag försökte förklare för henne att ljuden nog kom från när jag tittade på film, men det trodde hon inte på.
Jag får nog bjuda in henne på en filmvisning, hon har nog aldrig upplevt något annat än vanligt TV ljud.

Jag gillar realistiskt ljud (ett skott skall låta som ett skott och inte som en fis) när jag ser på film men jag stänger av subben och sänker ljudet om jag tittar sent på kvällen.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/09 :  23:57:13  Show Profile Send edison a Private Message
Jag har golvare i lgh; visst, spelar jag högt hörs det ju till övriga men EN sak går rätt så enklet att fixa:
Ha mjuka fötter på högtalarna så bankar inte basen rätt ner i golvet och ut i husets stomme.

Körde förut med squashbollar under, kanske blir det såna igen men nu är det en typ gummi-apparatfötter fr Classe i sjön och de verkar klara uppdraget (nästan lika) bra.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/09/10 01:42:48
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/10 :  01:32:50  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
quote:
Jag gillar realistiskt ljud (ett skott skall låta som ett skott och inte som en fis) när jag ser på film men jag stänger av subben och sänker ljudet om jag tittar sent på kvällen

Inte värst många typer av vapen genererar bas när dom avlossas IRL , men jag förstår vad du menar.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/10 :  05:44:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Huset i Trelleborg var från 40 talet har jag för mig o där var det kanon att spela. Även om jag drog på REJÄLT så hörde grannen knappt att jag lirade. Det var en mix av kluasongväggar, tegel, betong och trä.
Rent akustiskt så var det också väldigt positivt o när jag letade boende i våras så letade jag efter lite äldre hus

Lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2008/09/10 :  13:21:25  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Bor i en betong lägenhet från 60 talet. Känns dock som att det är ganska bra dämpat. Ganska väl isolerat mellan våra egna rum i alla fall. Kör på så högt jag vill men efter 22 spelar jag oftast inte såvida det inte är helg och fest. Vi har dock bara 2 granner, en ovanför och en under oss.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2008/09/10 :  13:30:22  Show Profile Send Wizard a Private Message
Har inte startat mina 4:a 12" TC Sounds basar än men därefter får man väl reda hur lyhört det är Lägenheten är byggd 91.

Wizard
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/09/10 :  18:34:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad ESL ger inte så mycket stomljud. Rekommenderas.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:02:16  Show Profile Send Digger a Private Message
Skulle precis komma till det.....
Högtalarnas konstruktion påverkar säkert. Elektrostater, open baffle, sluten resp. basreflex.
Vilka funkar bäst, för och nackdelar.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:20:12  Show Profile Send Leif B a Private Message
MÅSTE man spela så högt då?
Välljud är ju underbart även om man inte måste dra på så hemskt mycke eller?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/09/10 :  21:02:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det där med betong kan ju se väldigt olika ut tror jag. Jag bor i en "miljonprogramslägenhet". Den är något lyhörd. Men framförallt besvärlig i basen (resonansbenäget).

I nybygget "i stan" (lägenheter färigbyggda för några år sedan) - så kunde man se att betongväggarna hade ett 10-15 cm tjockt lager i mitten. Jag har pratat med en boende där - denne person menar att det inte är lyhört i dessa kåkar. Hur rumsakustiken är där, vet jag inte.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/09/10 21:03:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000