HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av elektro/magneto-stater sökes...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:16:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Har blivit smått förälskad i Final Sounds högtalare... Och det är ju roligt!

Hursom, det finns ju andra alternativ att kika på och varje tillverkare har ju, enligt dem själva iaf, den bästa produkten och teknologin.

Är det någon här som har haft nöjet att lyssna på exempelvis Magnepan, vidare till Final Sound och vidare till Martin Logan?

Det bör ju vara av intresse att jämföra dessa tre märken även om det handlar om lite olika tekniska lösningar (som de själva tycker är överlägsna sina konkurrenter)...

Enda intrycken jag fått av Martin Logan var under en tre timmars lyssning i en lägenhet med en rätt gammal modell (typ slutet 90-tal början 00-talet). Det lät väldigt, väldigt illa. Försteg var Audion och slutsteg NAD 218THX om jag inte minns fel. Meridian stod för CD-spinnandet. Det lät platt, kallt, odynamskit och oengagerande.

Nu vet jag att ML har blivit bättre, samt att förutsättningarna för välljud kanske inte var de bästa under min lyssning.

ML är ju notoriskt trögdrivna, vilket Final inte är. Det funkar utmärkt att driva dem med en mindre Marantz tex...

Maggisar har jag ingen aning om de är trögdrivna eller ej...

Nåväl, ni som har lite input angående nuvarande sortiment hos dessa tillverkare, eller tips på andra märken, får gärna skriva några rader!

Prisklass? Tja max 30k plus subb till de paneler som behöver en.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:17:08  Show Profile Send Sceptic a Private Message
I den prisklassen tror jag Magnepan 1.6QR blir svårslagen men kolla självklart upp de andra också.
Planarerna kräver en förstärkare med kraft för att spela ut med den dynamik de är kapabla till.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:34:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är också mest förtjust i Magneplanar. Jag tycker de har ett "köttigare" ljud än elektrostaterna normalt har.
Quads elektrostater ska väl också nämnas i de här sammanhangen, mycket trevliga de också.

Styrkan är stort och maffigt ljud. En annan fördel är att de ställer till mindre problem med rumsakustiken, i och med att de är dipoler.
Svagheten med den här sortens högtalare är dynamiken tycker jag, de behöver stå en bit in i rummet, en nackdel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  06:27:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Magnepans Tympani var en upplevelse utan dess like, jag har aldrig hört ett par "panel" högtalare spela med en sådan punsch i botten som dessa gjorde. Men det är en gaaamal modell idag så dessa går bort.

Magnepan annars är väldigt trevliga o Bernts beskrivning stämmer bra.
Martin Logan gillar jag inte alls fast jag har aldrig hört dom under ordnade förhållande (!)

Quad Esl - inte mycket att orda om vill man ha mer bas så köper man sig en Gradient eller bygger en sub själv.

Final - även dessa talare är mumma !!

En av dom få saker jag har emot ovanstående är mangelfaktorn o att spridningsegenskaperna enbart är till godo.

*edit*
quote:
Prisklass? Tja max 30k plus subb till de paneler som behöver en

Beg ESL 63 i bättre skick

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/09/02 06:28:52
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:35:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ibland känns forumlivet väldigt förvirrande.

Oca:

"ML är ju notoriskt trögdrivna, vilket Final inte är. Det funkar utmärkt att driva dem med en mindre Marantz tex..."

Man måste ju på något sätt börja i en riktig ända... Ovanstående stämmer inte t ex.

Sen hur man kan säga att Final är mumma medan ML (förmodligen) inte gillas alls...

Inte många nötter i påsen som blev rätt här Johan, kom till Hificonsult så skall jag spela på flera par ML som både är inspelade och som det är ordning på.

Jag gillar för övrigt magnepan också, även om jag inte säljer dem.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:42:36  Show Profile Send EmilH a Private Message
Har för mig att jag sett några siffror på att Final har jättelåg impedans, typ nära noll, lite högre upp i frekvenserna... så helt lättdrivna tror jag inte de är.
Nu har jag inte några källor på rak hand när det gäller detta påstående, men kontrollera gärna innan köp så att det inte blir några eventuella problem med kraftkällan :-)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  10:21:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Sen hur man kan säga att Final är mumma medan ML (förmodligen) inte gillas alls...

Inte många nötter i påsen som blev rätt här Johan, kom till Hificonsult så skall jag spela på flera par ML som både är inspelade och som det är ordning på

Du såg väl att jag skrev att jag aldrig har hört ML under ordnade förhållande (butik - mässa) Den enda jag har hört i hemmiljö är den lilla aktiva som iof inte lät dåligt.
Så inget ont om ML

*edit*
Enligt Final går dom större modellerna aldrig under 3 ohm o dom mindre aldrig under 4 ohm. Vill minnas att Quad ESL 63 heller inte går speciellt lågt men däremot flexar impedansen kraftigt. Antagligen så ligger väll ML snarlikt ovanstånde.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2008/09/02 10:32:34
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/02 :  10:43:18  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Prisklass? Tja max 30k plus subb till de paneler som behöver en.
Det finns ett par Supernova på Hifimagasinet för 35000kr, det tycker jag låter roligare, men det är ju jag det

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/09/02 :  12:15:00  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Har hatt ML Sequel II , Quad ESL 63, Audiostatic ES 100 og SoundLab A3, og har hatt samme erfaringer med alle utenom Quadene: De er tungdrevne! Impedanse i mine Soundlaber går vel ned i <1 Ohm oppe i diskanten, og krever store strømreserver.
Til gjengjeld er det mulig å plassere dem tett ved sidevegg.
I forhold til vanlige dynamiske høyttalere presterer alle et stooort lydbilde i sweetspot, og alle elektrostater jeg hittil har hørt mangler det siste lille av dynamikk i forhold til en god dynamisk høyttaler.
mvh
PS: Du burde kanskje se litt på Audiostatic også. Meget høy WAF!

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:15:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Johan:

Jo, jag såg. men jag sökte på "martin logan" och läste i en tråd från 2005 att du i en diskussion om elektrostater berättade att du inte gillade ML något vidare och föreslog magnepan och Quad.

Alltså verkar det vara ett mångårigt mönster och sådana är vi villiga att försöka få rätsida på

Final och Martin Logan har säkert liknande data. ca 4-6 ohm impedans i det mesta av frekvensregistret och så dyker det djupt vid 15 Khz för att vara vid 1 ohm i 20 Khz.
En last som i de allra flesta fall är lättare att dra än en magnetostat som är trög i alla frekvenser.

Informationen uppe i 15 - 20 Khz och uppåt är synnerligen begränsad så några stora strömresurser krävs inte. Är bara förstärkaren väl ihopskruvad (inte själv producerar en massa högfrekbent skräp med dito övertoner) räcker det med en mycket mindre förstärkare än till en dynamisk eller till en magnestostat.

Fördel ML således. Siffror är svåra.

(För övrigt är Goldfingers idé utmärkt. Den där högtalaren har det gått troll i. Jag har själv sålt nya Supernova under tiden den legat ute och den är i princip oanvänd. Har varit där och mätt rummet och konstaterat att den är 100% OK samt repfri.)

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:34:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Se där, jag gillar inte ML helt enkelt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:37:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Nu blir det snart hämtningspatrull

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:52:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

Jag kör utan socker - mjölk i kaffet

Skämt o sido
Under ordnade förhållande så hade ML med all säkerhet hoppat upp ett par pinhål. Och det är inte ärligt att bedömma något utan att ha testat i lugn o ro

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/02 :  15:28:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Angående Final och impedans så går de inte under 4 ohm på de mindre och inte under 3 ohm på de större, precis som Johan skriver. Att de skulle dippa ner till runt 1 ohm i översta diskanten är fel. Allt detta står att läsa på Finals hemsida, eller prata med Lefflers som också har bra koll på dem.

Magnepan står nu högt på listan över vad jag ska lyssna på.

ML måste också få sig en lyssning när man ändå är igång.

Mitt rum kommer vara på runt 40-50 kvadrat, så plats har jag gott om...

Drivning är nog heller inga problem med mina slutsteg som är rätt potenta.

Har fastnat stenhårt för panelljudet och har väldigt svårt att gå tillbaka till konhögtalare nu. Dessutom gillar frugan panelerna bättre - lycka!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/09/02 :  16:00:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror jag har lyssnat till Final och upplevde en otrolig riktningskänslighet! Kan det vara dessa högtalare?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/02 :  16:45:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tyckte inte det var några jätteproblem med sweetspot osv med de Final jag lyssnat på, kändes som vilken högtalare som helst.
Det var betydligt värre med de ML jag lyssnade på för ett antal år sedan. Ljudet kollapsade fullkomligt när man flyttade på huvudet...

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:12:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det visar ju hur man upplever saker och ting olika. En böjd panel har både i teori och praktik bättre spridning i sidled, dvs en mer okomplicerad sweetspot.

Inga värderingar i övrigt på hur Final presterar, det är säkert en bra högtalare.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:17:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Antagligen var dessa exemplar av ML jag lyssnade på inga höjdarexemplar och dessutom rätt gamla... Matchningen var kanske inte helt rätt heller, likaså rummet...

En nackdel med välvda paneler är ju att man kan få fasfel i stället, så alla tekniker har ju sina för och nackdelar.

Tyvärr är det lite långt till västkusten för min del, så jag får ta en tripp till Sthlm för att kolla ML och Maggies.

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:35:30  Show Profile Send educk a Private Message
tycker verkligen du ska kolla in ML. hade dåliga erfarenheter av dem innan genom mässor . men nu sitter jag med ett par Vista å jag är rätt såld . tycker sweetspotten är stor är inga problem å sitta långt åt nått håll å ändå ha rätt stor ljudbild. men de skönaste är trycket, kanske inte i basen (enkel åtta i varje) men i övriga register. underbart när man spelar musik med spända trummskinn.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:44:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
ML är snygga!
(En inte oviktig faktor i sammanhanget...)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/04 :  00:36:29  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Fick mina Martin Logan Aerius idag och det va en tokbesvikelse till en början.
Det lät kantigt och vasst och perspektivet va helt galet. Kändes som om jag hade lock för ena örat.
Höll på att ge upp helt men dom hade ju trots allt åkt buss från Umeå till Borås så lite uppvärmning vore nog på sin plats tänkte jag.

C:a en timma senare lät det betydligt bättre men fortfarande fanns känslan av lock för örat. Jag tog mina två täcken och vek dom dubbelt. Sen spikade jag upp dom så att dom sitter bakom panelerna på sidoväggarna, det borde dämpa den värsta dipoleffekten lite och endå hålla kvar effekten rakt bakom panelen.

Lock för örat försvann men då märkte jag att det va lite snett i perspektivet beroende på om jag lutade mej mot ryggstödet eller satte mej rakt upp. Satt jag rakt va sångaren mitt mellan högtalarna, lutade jag mej bakåt blev det aningens vandrande och inte direkt någon styrsel alls.

Har läst mängder om placering och gick naturligtvis på det som jag läst och körde en hyffsat grov toe-in.
Man kan säga att jag lyssnade på yttre mitt av panelerna. Bara genom att vrida dom så att dom bara har någon grad toe-in så låter det nu så otroligt precist och med all den upplösning som jag upplevde första gången jag lyssnade på ML.

Bara att flytta den cenitimeter det rörde sig om stadgade upp basen också, och det va ingen liten förändring heller.
Galet vad lite pill kan göra, tidigare idag ville jag slita mitt 5mm långa hår och nu nio timmar senare sitter jag bara och ler .

Tack för mej!

EDIT:
Behöver jag nämna att jag sover utan täcke i natt?

Edited by - widescreen4 on 2008/09/04 00:40:31
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/04 :  19:00:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Snart kommer det loss lite kulor från en lgh-försäljning och då ska det provlyssnas!

Listan i korthet:

Maggies 1.6 och MG 12
Martin Logan Source
Final Sound 300 och 400

Subbar:

Final Sound 110 (årets fynd om ni frågar mig)
Velodyne SPL800
REL Stampede (har redan haft en, men kan ge den en chans till)

Vill gärna ha två subbar och dela så lågt jag bara kan.

Blir nog en resa till Sthlm nån helg så jag kan provlyssna dessa pjäser rejält.

Tyvärr spräcker Final 400 budgeten med runt 5-10k om vi ska räkna in subbarna, men det kanske man kan leva med i det långa loppet...

Frågan är om ML behöver en sub? Vad jag läst ger de inte mycket till lågbas, så man kanske bör fylla på från 40hz och neråt i vilket fall?

Angående placeringsproblem så var det hur enkelt som helst när jag lånade hem Final 150 och S110 härom helgen. Jag bara parkerade panelerna en meter ut i rummet, lite toe-in, ställde subben i linje med panelerna och bara körde. Lät kanon!
Vissa högtalare är ju petigare än andra, men jag var aldrig framme och pillade med placeringen på hela helgen...

Lite intressant är att Final 150 spelar ner till runt 130hz, medan ML Source spelar "bara" ner till 450hz trots att panelerna är ungefär lika stora... Men, men, finns säkert en tanke bakom det.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/04 :  19:29:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Är det inte en Purity du söker?

Helt aktiv, tillsätt en källa som har volymkontroll och sen är det bara att åka. Bas är de högtalarens minsta problem

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/04 :  19:47:35  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
quote:
Lite intressant är att Final 150 spelar ner till runt 130hz, medan ML Source spelar "bara" ner till 450hz trots att panelerna är ungefär lika stora... Men, men, finns säkert en tanke bakom det.

Enligt ML spelar 8" i mina Aerius upp till 2000hz, dom menar att den kritiska nivån för panelen ligger runt 300-500hz.
Varför vet jag inte exakt.

ML har nog lite fler grejor att ha i åtanke än Final när det gäller placering´. T.ex lutning av högtalare osv.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/04 :  20:26:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, att få en konhögtalare och en panel att lira ihop samtidigt som man delar i ett rätt kritiskt område är nog inte alldeles enkelt, men de vet ju vad de gör...

Purity vore fint, men ligger lite utanför budget. Annars gillar jag tanken helt klar. Bara att koppla på försteget och åka!
Men Source och Purity är väl samma högtalare, bara att Purity har aktiv drivning, eller har jag fattat helt tokigt då?

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/09/04 :  20:52:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Purity kostar 35 och behöver ingen sub. Verkar rymmas i din budget verkar det som. Om du gillar den vill säga, du gör helt rätt som avverkar hela gänget!

Source är - i jämförelse med Purity - en mer "snäll" högtalare. man får lägga en potent förstärkare bakom för att komma upp i dynamik, bas och slagkraften i Purity. Så ekonomiskt är det ett enkelt val.

En gammal S1 och en Purity är en skön och slimmad match.

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000