Author |
Topic |
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:54:36
|
De nya kablarna är över 500% dyrare och det borde ju innebära en liten ljudförbättring tycker man... Och visst... Nu lyfts anläggningens alla problem fram med en härligt pondus. Det låter kliniskt, tråkit och vasst. Basen är torr och ointressant. Ett brus som inte hördes nämvärt innan återges nu på ett mycket detaljerat sätt.
Jag som nästan började bli nöjd med ljudet.
Nu är det bara att kuta till närmsta HiFi-shop och jaga efter ny, dyr elektronik i jakten på det acceptabla ljudet. Skam den som ger sig... |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:56:57
|
får man fråga vilken kabel?? |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:58:54
|
Spela in kablarna kanske?
Mina Eichmann Express Six lät hårt och vasst i början... |
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:04:56
|
Kablarna är av märket QED och har namnet Qunex 4S http://www.qed.co.uk/cables/incon/qunex_4s.html
De kanske blir lite bättre efter att ha spelat in dem ett tag...
Jag blev bara så butter över att alla brister i min anläggning uppenbarades så tydligt - Hade ju hoppats på en liten förbättring. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:05:16
|
Ljudförbättring. En mycket svår konst. Inte nödvändigtvis dyr men som sagt svår. Jag har prövat dyra signalkablar. Ljudet blev annorlunda. Diskanten blev högre och basen torrare men ljudet blev inte bättre. Det är svårt att veta om anläggningens problem därvidlag har blottlagts. För att veta det måste man veta om kabeln är fullständigt transparent eller om den färgar ljudet så det blir just. |
Hifiarkeologen |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:07:01
|
Ajj faen. Ljust! |
Hifiarkeologen |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:08:35
|
Inspelning påverkar ganska mycket.
Lägg i en inspelningsskiva och låt den snurra i några dygn(minst 4 kontinuerligt.....) så skall du se att det blir bättre.
Mvh, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:10:52
|
quote: Originally posted by PAC
Inspelning påverkar ganska mycket.
Lägg i en inspelningsskiva och låt den snurra i några dygn(minst 4 kontinuerligt.....) så skall du se att det blir bättre.
Mvh, P
Har ingen inspelningsskiva i min samling. (mig veteligen) Var hittar man en sådan? |
Edited by - TinituZ on 2002/12/26 20:11:21 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:17:00
|
quote:
Har ingen inspelningsskiva i min samling.
En tom cd-r ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2002/12/26 20:17:23 |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 20:37:38
|
Menar Du Densens De-Magic ? mvh |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 21:11:04
|
Hej igen,
det finns alla möjliga skivor som man kan använda tex Densen DeMagic, Purist Audio, XLO, ........
De verkar alla vara uppbyggda runt bredbandigt brus eller någon variant av det. Förutom det bredbandiga bruset så använder de olika typer av "frekvensskurar"
Hyffsat bredbandigt brus får man ur en tuner som inte har tunat på någon kanal, det har jag också använt. Men just nu är min favorit Purist Audio's inbränningsskiva.
Vänligen, P
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 21:29:32
|
Signal och högtalarkablar blir oftast bättre efter inspelning. Vissa kan behöva rätt många timmar. 4 dygn är vad jag också skulle rekomendera. Men vissa kablar behöver ännu längre tid. Nätkablar behöver också sitta i ett tag. Minst ett dygns med anläggningen igång skulle jag vilja rekomendera. Björn hade haft mina JPC2.5 i 3 månader, då jag åkte över i våras med ett par kablar av exakt samma sort som hade gått ett dygn. Jag ville veta vad som händer efter ett tags användning. Med Björns kablar blev ljudet en bit bättre. Så bra kablar blir bättre med tiden. Och dom kan låta gräsligt illa i början. Men det är olika på olika kablar beroende på hur dom är byggda. Signal och högtalarkablar med pvc i isoleringen blir inte bättre av inspelning. Dom blir sämre med tiden.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 21:31:23
|
I alla fall så säger inte Densen att skivan är avsedd för inbränning och om man använder den så får man nog ta in på hotell under tiden. Det låter för djävligt men spåret tar bara tre minuter om man använder den som avsett och kan ge en viss förbättring av ljudet (som dock inte har med inbränning att göra). Purist Audios skiva är avsedd för inbränning men är är oförskämt dyr. Men det går också bra med helt vanliga skivor, kanske helst sådana som täcker hela frekvensspektrumet.
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 21:52:30
|
quote: Originally posted by Anders47
I alla fall så säger inte Densen att skivan är avsedd för inbränning och om man använder den så får man nog ta in på hotell under tiden. Det låter för djävligt men spåret tar bara tre minuter om man använder den som avsett och kan ge en viss förbättring av ljudet (som dock inte har med inbränning att göra). Purist Audios skiva är avsedd för inbränning men är är oförskämt dyr. Men det går också bra med helt vanliga skivor, kanske helst sådana som täcker hela frekvensspektrumet.
Det går snabbare med Purists skiva, men det finns skivor med elektronisk tät musik som täcker hela registret. Om man vill slippa höra ljudet, så kan man koppla i högtalarkablarna på ett effekttåligt motstånd istället för högtalarna. Jag använder keramiska 500 watts motstånd som jag hänger i en krok i taket. Ett dyrare och ännu bättre alternativ är en kabelbrännare. Kablarna blir bättre och snabbare inkörda med en sådan än i anläggningen. Tom. kablar som har använts länge blir förbättrade med en sådan. Jag har beställt hem en Nordost kabelbrännare. För att slippa ha motstånden hängande i vardagsrumstaket. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 22:20:23
|
Jag tror att det kan gå snabbare och kanske till och med bli litet bättre resultat med en kabelbrännare. Jag känner till Nordosts brännare men tycker att den är litet för dyr för mig. I ditt fall förstår jag att du har beställt den eftersom du själv tillverkar kablar och inbränningen blir väldigt opraktisk om man skall testa olika försöksversioner. Affärerna borde ha Nordosts brännare. Säg att man lånar hem tre kablar, oinbrända eller med varierande inbränning. Inte så lätt att klara av inbränning och testning om man får låna dem en vecka. Men för en affär är en investering i en kabelbrännare ingen dramatisk kostnad och snarast vad man skulle kunna kräva med tanke på marginalerna på kablarna.
Sedan tycker jag att det ibland går litet mystik i det, att man MÅSTE ha speciella skivor för inbränning. Inbränningen sker ju av sig själv, fast visst kan det bli stressigt om man är osäker på om den nya kabeln är dålig eller inte inbränd.
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 22:22:03
|
Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla! |
|
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 10:50:02
|
quote: Originally posted by DHT
Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla!
Du anar inte vad det var för sladd innan... Det stod "biltema" på, och den var rosa.
Kan det vara så att jag måste spela in mig själv lite också? Det kanske tar ett tag att vänja sig? |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 11:17:17
|
quote: Originally posted by TinituZ
quote: Originally posted by DHT
Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla!
Du anar inte vad det var för sladd innan... Det stod "biltema" på, och den var rosa.
Kan det vara så att jag måste spela in mig själv lite också? Det kanske tar ett tag att vänja sig?
Hej Tinituz!
Om du har den rosa highend kabeln från Biltema så är det väl inte så konstigt att den dyrare kabeln lät illa! Jag har rekomenderat Biltemas "rosa" under lång tid både på detta forum samt fler andra forum, har själv fått över 100 mail från nöjda "hifinördar". Även i Norge så har flera av mina vänner köpt Biltemas kabel och de är mycket nöjda med den. visst finns det kanske bättre kablar än denna, dessa kostar dock säkerligen över 10 ggr så mycket som den "rosa". Behåll din kabel och satsa pengarna på några nya vinylplattor eller i värsta fall nya cd-skivor. Mvh Kenth
|
|
|
Peder B
Member
528 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 12:26:51
|
TinituZ: Basen är torr och (ointressant). Basen stramas upp och blir mer detaljerad = nyanserad, distorisionen förvinner delvis med en mer högupplöst kabel. Den basmatta som har funnits där förvinner men basen ska finnas där när den finns med på inspelningen. Jag tror personligen att det är en vanesak att lyssna på en mer högupplöst annläggning! mvh // Peder B
|
"A man got to now his limitations" |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 13:37:31
|
Qed 4s hette kabeln sa du. S=Silver? Inte alltid så bra om diskanten är lite piffig. Vad kör du i övrigt? Det måste ju vara helt centralt i sammanhanget. |
Hifiarkeologen |
|
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 14:01:57
|
quote: Originally posted by brumel
Qed 4s hette kabeln sa du. S=Silver? Inte alltid så bra om diskanten är lite piffig. Vad kör du i övrigt? Det måste ju vara helt centralt i sammanhanget.
"Silver Plated 99.999% OFC"
NAD C521i ('02) YAMAHA A-760 II (sent 80-tal) KEF reference model 104 (sent 70-tal) QED Original högtalarsnören |
Edited by - TinituZ on 2002/12/27 14:03:11 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 20:58:21
|
Hej TinituZ, din beskrivning ger mig tankar av hörselintryck som man kan få av kablar som är dåligt skärmade och släpper in RF-instrålning i kedjan. Då kan ljudet bli såsom du beskriver. Det kan mycket väl vara så att de nya kablarna är sämre än dina gamla. Priset på en kabel (och även andra musikförmedlande apparater) har ofta mycket liten korrelation till dess ljudliga (och fysikaliska) egenskaper.
God fortsättning, Johan |
|
|
|
Topic |
|