HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bytte till nya signalkablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:54:36  Show Profile Send TinituZ a Private Message
De nya kablarna är över 500% dyrare och det borde ju innebära en liten ljudförbättring tycker man...
Och visst... Nu lyfts anläggningens alla problem fram med en härligt pondus. Det låter kliniskt, tråkit och vasst. Basen är torr och ointressant.
Ett brus som inte hördes nämvärt innan återges nu på ett mycket detaljerat sätt.

Jag som nästan började bli nöjd med ljudet.

Nu är det bara att kuta till närmsta HiFi-shop och jaga efter ny, dyr elektronik i jakten på det acceptabla ljudet.
Skam den som ger sig...

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:56:57  Show Profile Send ekman a Private Message
får man fråga vilken kabel??
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:58:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Spela in kablarna kanske?

Mina Eichmann Express Six lät hårt och vasst i början...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:04:56  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Kablarna är av märket QED och har namnet Qunex 4S
http://www.qed.co.uk/cables/incon/qunex_4s.html

De kanske blir lite bättre efter att ha spelat in dem ett tag...

Jag blev bara så butter över att alla brister i min anläggning uppenbarades så tydligt - Hade ju hoppats på en liten förbättring.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:05:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Ljudförbättring. En mycket svår konst. Inte nödvändigtvis dyr men som sagt svår. Jag har prövat dyra signalkablar. Ljudet blev annorlunda.
Diskanten blev högre och basen torrare men ljudet blev inte bättre. Det är svårt att veta om anläggningens problem därvidlag har blottlagts.
För att veta det måste man veta om kabeln är fullständigt transparent eller om den färgar ljudet så det blir just.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:07:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Ajj faen. Ljust!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:08:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Inspelning påverkar ganska mycket.

Lägg i en inspelningsskiva och låt den snurra i några dygn(minst 4 kontinuerligt.....) så skall du se att det blir bättre.

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:10:52  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

Inspelning påverkar ganska mycket.

Lägg i en inspelningsskiva och låt den snurra i några dygn(minst 4 kontinuerligt.....) så skall du se att det blir bättre.

Mvh, P



Har ingen inspelningsskiva i min samling. (mig veteligen)
Var hittar man en sådan?

Edited by - TinituZ on 2002/12/26 20:11:21
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:17:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message




quote:

Har ingen inspelningsskiva i min samling.



En tom cd-r ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2002/12/26 20:17:23
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/26 :  20:37:38  Show Profile Send Niclas a Private Message
Menar Du Densens De-Magic ?
mvh
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:11:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej igen,

det finns alla möjliga skivor som man kan använda tex Densen DeMagic, Purist Audio, XLO, ........

De verkar alla vara uppbyggda runt bredbandigt brus eller någon variant av det. Förutom det bredbandiga bruset så använder de olika typer av "frekvensskurar"

Hyffsat bredbandigt brus får man ur en tuner som inte har tunat på någon kanal, det har jag också använt. Men just nu är min favorit Purist Audio's inbränningsskiva.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:29:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Signal och högtalarkablar blir oftast bättre efter inspelning.
Vissa kan behöva rätt många timmar. 4 dygn är vad jag också skulle rekomendera. Men vissa kablar behöver ännu längre tid.
Nätkablar behöver också sitta i ett tag. Minst ett dygns med anläggningen igång skulle jag vilja rekomendera.
Björn hade haft mina JPC2.5 i 3 månader, då jag åkte över i våras med ett par kablar av exakt samma sort som hade gått ett dygn.
Jag ville veta vad som händer efter ett tags användning.
Med Björns kablar blev ljudet en bit bättre. Så bra kablar blir bättre med tiden. Och dom kan låta gräsligt illa i början.
Men det är olika på olika kablar beroende på hur dom är byggda.
Signal och högtalarkablar med pvc i isoleringen blir inte bättre av inspelning. Dom blir sämre med tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:31:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
I alla fall så säger inte Densen att skivan är avsedd för inbränning och om man använder den så får man nog ta in på hotell under tiden. Det låter för djävligt men spåret tar bara tre minuter om man använder den som avsett och kan ge en viss förbättring av ljudet (som dock inte har med inbränning att göra).
Purist Audios skiva är avsedd för inbränning men är är oförskämt dyr. Men det går också bra med helt vanliga skivor, kanske helst sådana som täcker hela frekvensspektrumet.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/26 :  21:52:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

I alla fall så säger inte Densen att skivan är avsedd för inbränning och om man använder den så får man nog ta in på hotell under tiden. Det låter för djävligt men spåret tar bara tre minuter om man använder den som avsett och kan ge en viss förbättring av ljudet (som dock inte har med inbränning att göra).
Purist Audios skiva är avsedd för inbränning men är är oförskämt dyr. Men det går också bra med helt vanliga skivor, kanske helst sådana som täcker hela frekvensspektrumet.





Det går snabbare med Purists skiva, men det finns skivor med elektronisk tät musik som täcker hela registret. Om man vill slippa höra ljudet, så kan man koppla i högtalarkablarna på ett effekttåligt motstånd istället för högtalarna. Jag använder keramiska 500 watts motstånd som jag hänger i en krok i taket. Ett dyrare och ännu bättre alternativ är en kabelbrännare. Kablarna blir bättre och snabbare inkörda med en sådan än i anläggningen. Tom. kablar som har använts länge blir förbättrade med en sådan. Jag har beställt hem en Nordost kabelbrännare. För att slippa ha motstånden hängande i vardagsrumstaket.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/26 :  22:20:23  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tror att det kan gå snabbare och kanske till och med bli litet bättre resultat med en kabelbrännare. Jag känner till Nordosts brännare men tycker att den är litet för dyr för mig. I ditt fall förstår jag att du har beställt den eftersom du själv tillverkar kablar och inbränningen blir väldigt opraktisk om man skall testa olika försöksversioner.
Affärerna borde ha Nordosts brännare. Säg att man lånar hem tre kablar, oinbrända eller med varierande inbränning. Inte så lätt att klara av inbränning och testning om man får låna dem en vecka. Men för en affär är en investering i en kabelbrännare ingen dramatisk kostnad och snarast vad man skulle kunna kräva med tanke på marginalerna på kablarna.

Sedan tycker jag att det ibland går litet mystik i det, att man MÅSTE ha speciella skivor för inbränning. Inbränningen sker ju av sig själv, fast visst kan det bli stressigt om man är osäker på om den nya kabeln är dålig eller inte inbränd.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/26 :  22:22:03  Show Profile Send DHT a Private Message
Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla!
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:50:02  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla!



Du anar inte vad det var för sladd innan...
Det stod "biltema" på, och den var rosa.

Kan det vara så att jag måste spela in mig själv lite också?
Det kanske tar ett tag att vänja sig?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/27 :  11:17:17  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by TinituZ

quote:
Originally posted by DHT

Tinituz, innan du börjar jaga ny, dyr elektronik som du säger, prova ett par andra kablar. Möjligheten finns ju faktiskt att dina nya kablar är sämre än de gamla!



Du anar inte vad det var för sladd innan...
Det stod "biltema" på, och den var rosa.

Kan det vara så att jag måste spela in mig själv lite också?
Det kanske tar ett tag att vänja sig?



Hej Tinituz!

Om du har den rosa highend kabeln från Biltema så är det väl inte så konstigt att den dyrare kabeln lät illa!
Jag har rekomenderat Biltemas "rosa" under lång tid både på detta forum samt fler andra forum, har själv fått över 100 mail från nöjda "hifinördar". Även i Norge så har flera av mina vänner köpt Biltemas kabel och de är mycket nöjda med den.
visst finns det kanske bättre kablar än denna, dessa kostar dock säkerligen över 10 ggr så mycket som den "rosa".
Behåll din kabel och satsa pengarna på några nya vinylplattor eller i värsta fall nya cd-skivor.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/12/27 :  12:26:51  Show Profile Send Peder B a Private Message
TinituZ: Basen är torr och (ointressant). Basen stramas upp och blir mer detaljerad = nyanserad, distorisionen förvinner delvis med en mer högupplöst kabel. Den basmatta som har funnits där förvinner men basen ska finnas där när den finns med på inspelningen. Jag tror personligen att det är en vanesak att lyssna på en mer högupplöst annläggning! mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:37:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Qed 4s hette kabeln sa du. S=Silver? Inte alltid så bra om diskanten är lite piffig. Vad kör du i övrigt? Det måste ju vara helt centralt i sammanhanget.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:01:57  Show Profile Send TinituZ a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Qed 4s hette kabeln sa du. S=Silver? Inte alltid så bra om diskanten är lite piffig. Vad kör du i övrigt? Det måste ju vara helt centralt i sammanhanget.



"Silver Plated 99.999% OFC"

NAD C521i ('02)
YAMAHA A-760 II (sent 80-tal)
KEF reference model 104 (sent 70-tal)
QED Original högtalarsnören

Edited by - TinituZ on 2002/12/27 14:03:11
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:58:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej TinituZ,
din beskrivning ger mig tankar av hörselintryck som man kan få av kablar som är dåligt skärmade och släpper in RF-instrålning i kedjan. Då kan ljudet bli såsom du beskriver. Det kan mycket väl vara så att de nya kablarna är sämre än dina gamla. Priset på en kabel (och även andra musikförmedlande apparater) har ofta mycket liten korrelation till dess ljudliga (och fysikaliska) egenskaper.

God fortsättning, Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000