HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudtema slutar sälja ARCAM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:54:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
All marknadsföring från HiFiKlubben är inte bra det kan jag bara hålla med om. Personligen tycker jag man ska passa sig lite för vad man använder för retorik. Det är väldigt lätt att det går för långt. Det man bör ha i åtanke är dock att den breda målgruppen för dessa produkter knappast är lika insatta i hur branschen ser ut som forumets medlemmar i gemen. Därav tror jag inte att reaktionen blir riktigt densamma som den blir här på den här typen av text.
quote:
Tycker inte man får känsla av fackhandel när man besöker dem. Mera stormakrnadsvibbar.

Det där beror väldigt mycket på vilken butik det är, och jag håller med om att en del verkligen liknar en stormarknad. Ingen är väl något HiFiStället eller AudioConcept men det är väl inte riktigt att vänta heller. Målgruppen är knappast densamma överlag.
quote:
BTW, undrar vilka märken på "B" man åsyftar i sin reklam? Jag kommer inte på det...

Säkert de vanliga slagpåsarna Bose samt Bang & Olufsen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:03:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Att vara snärtig och vitsig i sin reklam och marknadsföring gillar jag. Att hacka på och förlöjliga konkurrenter är däremot INTE ok. Tror inte det är helt lagligt heller om man tittar i marknadsföringslagen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/09/01 :  22:55:43  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Att vara snärtig och vitsig i sin reklam och marknadsföring gillar jag. Att hacka på och förlöjliga konkurrenter är däremot INTE ok. Tror inte det är helt lagligt heller om man tittar i marknadsföringslagen?

Håller med. Har själv tyckt att priserna har legat lite högt ibland på Arcam, men sådant här är inte snyggt och ingen vidare bra reklam för klubben.

Ps Om de nu sänker priserna med upp till 20% på Arcam och säger att den den gamla återförsäljaren har tjänat storkovan på Arcam så lär alla återförsäljare för alla märken i detta landet göra samma sak, dvs tjäna storkovan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/09/01 22:58:22
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2008/09/02 :  00:19:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tycker hifiklubben har ett oförtjänt dåligt rykte i hifikretsar!

Okej att personalen inte alltid kan eller har lust att svara på introverta frågor ställda av hifi-geeks, och att produkterna inte alltid demonstreras under optimala omständigheter. Ngt gör dem ju rätt eftersom dem har lyckats bli såpass stora...

Det är som att fråga bilhandlaren vad det sitter för tändstift i motorn. Kan han svara på det? -Knappast. däremot kanske garagetrimmaren kan det.

En teori kan vara att hfk säljer kommersiellt gångbara produkter som inte anses "fina" nog för hifinissen..?

En annan teori är att hfk når "vanliga" kunder, såna som bara vill ha en bra ljudanläggning och inte undrar vilken typ av motstånd som sitter i delningsfiltret. Sen att produkterna inte presterar optimalt i butiken gör att kunden blir positivt överraskad när han/hon plockar upp grejorna hemma.(!)..

Nu kanske jag är lite fräck men jag omfattas ju inte av marknadsföringslagen, som tur är

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/09/02 :  00:42:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag upptäckte själv när jag skulle köpa stärkare hur högt Arcam låg i pris, detta var visserligen 4 år sedan men ändå. Köpte annat istället.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/09/02 :  11:17:10  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tycker hifiklubben har ett oförtjänt dåligt rykte i hifikretsar!

Okej att personalen inte alltid kan eller har lust att svara på introverta frågor ställda av hifi-geeks, och att produkterna inte alltid demonstreras under optimala omständigheter. Ngt gör dem ju rätt eftersom dem har lyckats bli såpass stora...

Det är som att fråga bilhandlaren vad det sitter för tändstift i motorn. Kan han svara på det? -Knappast. däremot kanske garagetrimmaren kan det.

En teori kan vara att hfk säljer kommersiellt gångbara produkter som inte anses "fina" nog för hifinissen..?

En annan teori är att hfk når "vanliga" kunder, såna som bara vill ha en bra ljudanläggning och inte undrar vilken typ av motstånd som sitter i delningsfiltret. Sen att produkterna inte presterar optimalt i butiken gör att kunden blir positivt överraskad när han/hon plockar upp grejorna hemma.(!)..

Nu kanske jag är lite fräck men jag omfattas ju inte av marknadsföringslagen, som tur är

Jag känner inte igen det här med att vi "hifi-geeks" är sååå besvärliga med knasiga frågor,utan det viktigaste är att produkterna demonstreras under hyffsade förhållanden utan en massa andra kunder springande runt en och det föredrar säkerligen 99.99% av oss "hifi-geeks" Och Hifi-klubben på Sveavägen är inte rätt ställe om man vill få en lugn lyssning, men det finns andra butiker i Stockholm som det inte är samma "spring i" och som det inte är det minsta problem att få lyssna i lugn och ro.

Och angående att produkterna inte presterar optimalt i butik och att kunden blir positivt överraskad hemma, kan lika väl vara tvärtom och det säkerligen ofta. För nu när akustiken har kommit upp rejält på dagordningen så har ju snart varenda butik ett special byggt ljudrum där "allt låter bra" och sedan när man kommer hem så låter det helt annorlunda...... För egen del så föredrar jag ljudrum i butik där akustiken är mer "lagom" fixad så att ljudet är mer likt som det är hemma hos de flesta med lite akustikfix, blir lite lättare att bedömma produkter under sådan förhållanden än i super rum som de allra flesta av oss ändå aldrig kommer att ha hemma även om vi skulle vilja ha det, men få har den möjlighetet som sagt.

Sedan angående teorin att klubben kanske inte säljer kommersiellt gångbara produkter som inte anses "fina" nog för hifinissen blir jag förvånad över
Jag skulle aldrig tacka ner till lite pryttlar ifrån Dali Euphonia serien eller B&Ws D-serien tillsammans med Classe elektronik och nog är dessa grejer fina nog

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/09/02 :  11:53:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ngt gör dem ju rätt eftersom dem har lyckats bli såpass stora...

Dom av mina polare som inte är Hifinerdar kan bara stava till en hifibutik o det är HF klubben. Och dom flesta som har velat ha "rikitig Stereo" har handlat sina prylar där.
Sen har ju klubben ett dyrare exklusivare sortiment för oss galningar med.
Summa - Bra business

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/02 :  11:53:59  Show Profile Send educk a Private Message
det jag har stört mig mest på är hur ovilliga de är på hemlån. var ute efter ett försteg å för att få rovlyssna var jag tvungen att köpa en nästan dubbelt så dyr integrerad. när man var student så var inte detta så kul.

MEN som sagt helt olika från butik till butik verkar de som. den butiken jag har nära nu får jag låna hem allt utom högtalare utan att köpa på öppet köp. så nu är jag mer vän med hifiklubben

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/09/02 :  12:06:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
jag blev bekant med personal på en Hifi-klubb i norrland på den tiden jag bodde där, efter stängning satt vi ofta och utvärderade sortimentet, ibland tog jag även emot vissa kunder då man visste det mesta om allt som fanns där inne(i alla fall på 2-kanals sidan).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/09/02 :  12:14:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
det jag har stört mig mest på är hur ovilliga de är på hemlån

Ja och även det faktum att de åtminstone när det gällde Hifi Klubben i Göteborg inte kunde tänka sig ens öppet köp. Det här fick i varje fall mig att dra öronen åt mig och ana ugglor i mossen eftersom detta torde höra till god affärsstil hos de andra handlare som jag besökt.MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000