HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 YAMAHA NS-1000M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/09 :  12:01:15  Show Profile Send Leif B a Private Message
En gammal klassiker i studiosammanhang.
Hur står sig dessa högtalare med sina beryllium element mot dagens?
Någon som haft några eller lyssnat på dem?

Mvh

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:47:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Har lyssnat på dem i studio som inspelningsmonitorer och de är skoningslöst avslöjande, hyperneutrala, snabba och aningens kyliga i klangen. Bra bas, men extremt torr och konturskarp. Ingen "pumpa" bas direkt, utan väldigt precis. Kan uppfattas som blodfattig och själlös kanske, men som analysinstrument är de kanon.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:48:22  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla in www.audioasylum.com eller www.audioreview.com. Dom står sig lika bra som ESL-63 verkar det som. Hänsynslösa mot källan.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:53:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är enligt vad jag läst svåra att driva. Kräver mycket kompetent och kraftfullt slutsteg. Har man det funkar det säkert mycket bra.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2008/08/09 :  18:25:57  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
drev mina med min sugden a21, och det funkade riktigt bra.
futtiga 20 watt, så tröga vet jag inte.

köre en cellopassage på kvällen med ljuset släckt.
mamma mia !!!!!!!!!!

hörde hur fibrerna brast i stråken och cellisten spottade o fräste :o)

men visst, mycket av skivorna föll på det analytiska.
men det var kul att prova.

hämtade mina på svt.

janne
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/09 :  18:26:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
de är skoningslöst avslöjande, hyperneutrala, snabba och aningens kyliga i klangen.

Det här går inte ihop! Något som är neutralt kan varken vara varmt eller kyligt.

Den som lyssnat på verkligheten (!) kan också konstatera att den ingalunda är "kylig" i klangen, snarare tvärtom jämfört med vad som är normen för inte så få högtalare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:51:10  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Minns 1000M från sent 70-tal/tidigt 80-tal när HiFi-Huset i Uppsala (då granne med ofvandals konditori) hade dessa högtalare. På den tiden framsod de som oöverkomliga, men att de skulle stå sig mot ESL-63 kan jag inte ställa upp på Använder fortfarane Sveriges Radio 1000M
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:11:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Då kanske jag uppfattar hyperneutralitet som kyligt då?

Tycker visst verkligt ljud kan vara kyligt. En Fender Strata genom en gammal Fenderstärk med massa reverb låter allt annat en varmt i mina öron...

Att de lät kyliga i sammahanget jag lyssnat på dem kan bero på hur vi valde att spela in våra instrument och de mickar vi använde. Som sagt, skoningslöst avslöjande är de. När vi körde CD-skivor för att jämföra vår slutmix tyckte jag dock inte de lät varken varma eller kalla, de bara lät liksom. Allt lät bra, men på ett väldigt torrt och akademiskt sätt. Det här är nog den mest svårbeskrivna högtalaren jag lyssnat på iom att de inte besitter någon egentlig karaktär alls...

Men allt beror väl på vad man har för preferenser och hur man väljer att tolka ljudet med sina egna öron.
Att det kanske är motsägelsefullt att de är extremt neutrala, men samtidigt kan låta en anings kalla tycker jag inte är särskillt motsägelsefullt alls och det beror nog mest på att vi är vana vid att lyssna genom rätt tillrättalagda högtalare hemma. En hifi-högtalare som ska vara neutral bör nog framstå som rena bomullstäcket jämfört med NS 1000...

Sen finns det ju två varianter av 1000 modellen. En gjord för studio och en för hemmabruk. De har lite olika tonkurva där studiomodellen är mer linjär medan hemma-modellen gjorts mer "hifi-aktig" i brist på bättre ord.
Vad som skiljer är prefixet bakom 1000. Nu kommer jag ej ihåg vad det var, men det finns säkert att hitta på nätet...

Edit: SR använder fortfarande NS 1000 i ett antal studios så vitt jag vet. Var där senast 2002 och då fanns de överallt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/08/09 22:24:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/10 :  10:22:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En beskrivning som neutralt är ju helt meningslös om den inte refererar till något. Neutralt måste ju vara något som låter som verkligheten klangmässigt, det kan ju inte vara variabelt efter vad man spelar för något. Att verkliga ljud kan upplevas kyliga eller varma hör inte riktigt hit.

Tillrättalagda högtalare hemma? Det är ju meningslöst att ha andra högtalare som referens för hur något låter relativt verkligheten. Då tappar man snabbt bort sig. Gå och lyssna på en symfoniorkester, akustisk jazz, acappella eller något liknande om du verkligen vill ha en referens. Bygg upp en "minnesbank".
Sedan betyder inte det att man nödvändigtvis behöver eftersträva precis neutral återgivning,, det är upp till var och en.

För övrigt så undrar jag vad hyperneutralitet är för något? Kan något vara mer än neutralt?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/10 :  11:11:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den som lyssnat på verkligheten (!) kan också konstatera att den ingalunda är "kylig" i klangen, snarare tvärtom jämfört med vad som är normen för inte så få högtalare.

Exakt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:52:36  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tack för alla svar och kommentarer.
Vet någon om dem har en förmåga att måla upp en stor ljudbid och djup o.s.v.?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/10 :  14:27:08  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
förmåga att måla upp en stor ljudbild och djup
Jag tyckte aldrig det. Högtalaren kunde inte förmå den djupbas som jag gillar. Nu är det flera tio år sedan jag använde den men jag minns att jag lyckades spräcka åtminstone tre diskanter på dom åren. Jag gillade för övrigt ljudmässigt Yamaha´s mellan register och diskant. Det kan tänkas att anledningen till att för mig så pass många diskanter for till himlen berodde på ett taskigt slutsteg som kanske var lite för lätt att överstyra. Jag kan ändå förstå att många gillar NS1000 och jag skulle idag vilja testa dom igen, men då med elektronisk delning och bättre slutsteg. Då du!!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/08/10 :  20:15:22  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har ett par är du i Halmstad så får du gärna komma och lyssna.

Halmstad
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/11 :  09:52:00  Show Profile Send Leif B a Private Message
Inte omöjigt... bor i sölvesborg.

mvh
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:18:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter alla neutrala högtalare likadant? Nej...
Låter verkligheten alltid likadant? Nej...

Är neutralt ett rätt uselt begrepp? Förmodligen...

Jag förstår vad ni menar dock och håller med i det ni skriver. Inte alltid man lyckas pricka in 10 poäng när man skriver saker sent på kvällen...

Står dock fast vid att NS 1000 är en bra högtalare, men jag tycker den är väl korrekt bara... Inte så mycket sväng och musikalitet i den.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/11 :  13:17:33  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Inte så mycket sväng och musikalitet i den.

Det är väl mer en känsla....eller kan är högtlaren stampa takten fel, eller är det jag som är fel. Vad menas egentligen med musikalitet när man talar högtalare?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/11 :  13:46:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Tycker det är otroligt svårt att beskriva det i ord, men det är mer en känsla jag fått när jag lyssnat på dem precis som du säger, gcs. De gör allt jättebra, men det blir liksom inget sväng på nåt vänster... Naim, Rega och andra fabrikanter har en förmåga att få in det där med svänget i sina grejer... Vet ej hur de gör eller vad som gör att det blir mer sväng i ljudet med vissa grejer...

Hursom är NS1000 en bra högtalare om man gillar det soundet. Vill man ha en romantisk högtlare som spelar vackert snarare än korrekt så kanske det inte är det optimala köpet.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/11 :  14:06:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Den har alltså ett korrekt ljud men lite väl analytiskt på gränsen till kall?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/11 :  14:18:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Leif B -> Enligt min uppfattning, ja. Sedan kan säkert kringutrustning påverka en del samt kablar (om man tror på sånt).

Föreslår, som alltid, att du lyssnar noga före ett eventuellt köp.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/08/12 :  06:30:56  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag lyssnade en gång på NS1000 med någon slutbokstav som jag inte minns.
Vi lyssnade på 3 högtalare vid det tillfället.
- NS1000
- Renässans
- Quad elektrostat (minns faktiskt inte vilken)

Med akustisk musik, mest piano, var Renässans oslagbar!
har troligtvis aldrig hört ett så nära exakt ljud ur en
högtalare vare sig tidigare eller senare.
De andra två kom inte långt efter. Quad var mjukare och
aningen mörkare än NS1000.
När vi sedan lyssnade på blandad rockmusik tog Quad'en över
ledartröjan och behöll den på resten av kvällen.

NS1000 och Renässans hade linande ljud med den skillnaden
att Renässansens bas var djupare och varmare på något sätt.

Jag minns NS1000 mer som ett mätinstrument där man kan "mäta"
av andra högtalare då karraktären är den samma oavsett musiktyp.
Den är sannolikt ett mycktet bra studioval.

Detta var längesedan så jag kan ha missat något.

Beträffande ordval när man beskriver musik så efterlyser jag en
ordlista för detta. Naturligtvis är en ljudbeskrivningen induvidiell
men om alla använder samma ord för samma upplevelse så blir det mindre
missförstånd.
Jag håller med OcA att man kan använda fel ord i hastigheten eller tycker
sig använda rätt ord medan någon annan tycker det ordvalet är helt fel.

För mig betyder "neutralt" ett ljud som inte sticker ut någonstans. Alltså
tycker inte jag att det är likatydande med exakt ljud. För exakt ljud finns
bara ett ord (enligt mig) och det är "exakt ljud".
Sedan kan diskusionen dra iväg med vad exakt ljud är men det är en annan historia.

EDIT:
Sedan kan man ju kolla sin stafning innan man börjar
tjafsa om ords betydelse. Det är en detalj jag brukar missa
så och denna gång .

Edited by - linnar on 2008/08/12 06:34:30
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/08/12 :  06:36:59  Show Profile Send linnar a Private Message

På tal om Renässans. Om jag inte minns helt fel är den kontruerad för att
endast spela akustisk musik. Har för mig att någon musikhögskola använde den
i sin undervisning.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:12:56  Show Profile Send OcA a Private Message
linnar -> Mkt bra skrivet! Du satte fingret på vad jag letade efter, nämligen att NS 1000 är ett mätinstrument! Klockrent!

Håller med dig i din beskrivning av NS 1000 helt och hållet.

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/08/12 :  09:15:21  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja det kan man nog hålla med om till viss del i allafall. De spelar vad som finns på skivan och inget annat. Hur som helst är det en fröjd att spela Yello med dem, ja de funkar rätt bra till det mesta faktiskt. Ser man till hur billigt man kan hitta dem nu så är de ju ett fynd men man ska vara medveten om att det inte går att få tag i reservdelar till dem.

M

Halmstad
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/12 :  10:21:25  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Har för mig att någon musikhögskola använde den
i sin undervisning.
Det behöver ju inte betyda att dom här så himla bra. Utan det är nog snarare så att alla statliga institutioner tittar på vad SR använder i sina kontrollrum. Idag så tror jag att dom mest använder högtalare från Adam.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/08/12 :  11:22:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Aldrig lyssnat på NS1000 men dock jublieums utgåvan NS2000 med kolfiberelement.
Dom är otroligt analytiska, som en del skrev när på kalla i ljudet.
Kompisen köpte det par som LjudShopen i Malmö hade 1988, han drev dom med en gammal fin Denon uppsättning.
Kan ju säga att det var inte min musik direkt men passade utmärkt åt den musik han lyssna på.
Tror han gav 25 000:- då för dom, och då saknades frontarna. Han har dom säkert kvar...*s*

http://en.wikipedia.org/wiki/NS-2000

Edit:länk

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/08/12 11:27:25
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2008/08/12 :  19:24:59  Show Profile Send poppop a Private Message
SR (åtminstone radiohuset i Sthlm)bytte ut NS1000 för ca 10 år sedan. Möjligen finns de kvar i grammofonarkivet, men de är moddade. Delningsfiltret har bytts ut då originalet var av undermålig kvalitet. Modellen som ersatte NS1000 var i huvudsak Genelec 1030A, närfältsmonitorer som fungerade bra i studiolokalerna som inte hade renoverats sedan de byggdes på 60-talet. Idag har lokalerna byggts om akustiskt, och Genelecarna återanvänds i dessa lokaler eller ersätts med Genelec 8030A. Eftersom det mesta idag görs av reportrar och programledare själva så lyssnas det mest i lurar...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000