HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 YAMAHA NS-1000M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/16 :  18:19:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tycker ni dem är värda 4000 kronor?
Får man då mycke för pengarna?

Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/16 :  18:48:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle nog inte vilja betala så mycket med tanke på att det inte går att skaffa nya element vid ett haveri.
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2008/08/16 :  19:17:06  Show Profile Send ThinMan a Private Message
De är klart värda 4000:- Och ja, man får *mycket* för pengarna, men det är en monitor i ordets rätta bemärkelse, dvs. korrekt och absolut neutral återgivning, om det är ditt ideal så köp.

Bop til you drop
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/16 :  19:25:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Äntligen kom det; Monitor="avslöjande"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/08/17 :  17:59:17  Show Profile Send Melker a Private Message
De brukar ligga på 4-5000:- och jag tycker att de låter fantastiskt för de pengarna. Men som redan är nämnt det är kört att hitta reservdelar.

M

Halmstad
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:41:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Kan dem vara för kliniska i sitt sätt att avge musik? Monitorer är väl korrekta i sin avbildning.

mvh
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/08/19 :  07:17:49  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
quote:
Har för mig att någon musikhögskola använde den
i sin undervisning.

Det behöver ju inte betyda att dom här så himla bra. Utan det är nog snarare så att alla statliga institutioner tittar på vad SR använder i sina kontrollrum. Idag så tror jag att dom mest använder högtalare från Adam.

Det var nog en missuppfattning..
Jag menade att man använder Renässans inte NS1000.
Renässans har troligtvis aldrig letat sig in i en studio.

Renässans användes av musikskolor för att återge elevernas spelningar. Antagligen för att kunna peka på fel man gör osv.

Jag tror ingen rekommenderat Renässans som studiohögtalare helt enkelt för att de inte passar som sådana. Renässans är en återgivare av akustisk musik på ett ett sätt som jag aldrig hör någon högtalare göra. Den är dock inte bra till annat än just akustisk musik.

Jag glömde naturligtvis talåtergivningen där den tom slår Quad'arna.

Edited by - linnar on 2008/08/19 07:24:03
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/08/19 :  07:24:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag glömde naturligtvis talåtergivningen där den tom slår Quad'arna.

Då stod nog Quad'arna felplacerade (för nära väggen).
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/08/20 :  13:37:17  Show Profile Send linnar a Private Message
MatsT:
"Då stod nog Quad'arna felplacerade (för nära väggen)."

Nja, jo, kanske!
Det var på radiolagret som jag hörde båda med samma musik/tal-stycke.
Om jag inte minns fel så stod Quad'en vinkelrätt nära en bakvägg kanske 1m ifrån.
Ärligt talat så är det svårt att minnas detaljer för så länge sedan,
det kanske var mindre än 1 m.

När jag ändå är igång:
Dom hade också Dahlquist högtalarna som var nästan identiskt med de äldre Quad'arna med
den skillnaden att det var dynamiska element i Dahlquist som satt på
var sin baffel. En av elementen var placerad i baffeln som en
dipol. Basen hade en sluten låda.
De lät gudomligt med den stråkmusik de spelade i den. Men tyvärr var Dahlquist'arna av
vädigt dålig kvalite, det skramlade och pyste lite här och var när man spelade
lite mer bastyngd musik i dem. Utan fronttyg såg dom ut ungefär som när man byggde
högtalare hemma i köket i början av 70-talet.

Radiolagret var en bra hifiaffär med den brasklappen att dom spelade utvald musik i de dyrare högtalarna.
Jag bad dem spela en rocklåt med Renässans men det gick inte för sig...

I övrigt slår Quad'arna Renässans i det mesta utom just akustisk
gles musik och i synnerhet pianostycken.
Körmusik eller en stråkoerkester finns det dock ingen högtalare som slår Quad.

Tycker jag.

Vad det gäller Yamaha NS-1000M så tycker jag att det är en mycket
exakt återgivare precis som vilken voltmeter som helst visar volt, men lika
lite som jag vill ha en voltmeter i rummet vill jag ha NS-1000 där.
Hade jag haft en studio skulle de få vara kvar så länge de fungerar
men jag hade inte skaffat andra likadana om de skulle gå sönder.

Mitt val hemma skulle falla på en Quad (men det tycker inte frugan)!

Edited by - linnar on 2008/08/20 13:58:37
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/20 :  15:48:31  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vad det gäller Yamaha NS-1000M så tycker jag att det är en mycket
exakt återgivare precis som vilken voltmeter som helst visar volt, men lika
lite som jag vill ha en voltmeter i rummet vill jag ha NS-1000 där
Med exakt återgivare menar du ofärgande då?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2008/08/26 :  19:15:35  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Hej,

Jag har (bl a) NS1000M.

Min uppfattning är att dom hänger ut signalkällor och förstärkare till allmän beskådning. Har man en trist förstärkare kan det vara osmart att ha en högtalare som inte kan dölja det. Om man inte vill byta... Å andra sidan kanske man inte vet att den är trist innan man lyssnat på den via ns1000 och jämfört den med något mindre trist.

Filterförändringarna som togs fram av SR för några år sedan togs fram för att det var dags att byta ut de gamla elektrolyter som troligtvis torkat ut (sedan länge). Jag hade torra lytar och fick en ny högtalare i och med bytet. Lyssnar man på ett par nu ska man förhöra sig om detta är gjort eller inte. Det kostar väl ca en tusenlapp, drygt, att köpa de komponenter som krävs. Om bytet inte gjorts är lyssningstiden bortkastad. Nånstans på faktiskt.se/vintage ska det finnas en länk till komponentlista och kopplingsschema.

En egenhet den här högtalaren har är att den låter bättre och bättre ju mer den får jobba. Låt den skvala ett par timmar innan finlyssning så märker man att det hänt rätt mycket. Jag tycker att det går i steg, 20min, 1 timme och 2 timmar. Kan man spela mycket högt, vilket jag inte kan, kanske tiderna blir annorlunda.

Har använt välgjorda rörslutsteg av Blomman (från 2.5W) och en hel drös med transistorförstärkare upp mot 500w. Allt låter olika, det enda jag kan säga är att man inte ska döma ut något innan man testat. 2.5W kan räcka långt om de är av rätta virket. Glöm inte bort att högtalarna måste upp en bit från golvet men är i övrigt tämligen okänsliga i förhållande till bakväggar och hörn (hos mig).

Här i Sverige bedrivs det något slags kampanjande om att detta är en riktigt dålig högtalare i hifisammanhang (kalla, trögdrivna och ack så lika ns10 som i allt väsentligt är något helt annat) och jag fattar inte riktigt varför men det har ju det goda med sig att priserna inte är så höga, till skillnad mot tillgängligheten.

Att det skulle vara kört att hitta delar tror jag inte men det kostar säkert en del. Har ett dunkelt minne av att någon fick punga ut 2.700:- för en diskant från Japan.

Det frågades om ljudbilds storlek. Det handlar om kringutrustningen mer än högtalaren, tycker jag, men något större djup får inte jag hemma i mitt lilla rum (oasett andra komponenter).

a21 och ns1000 hade varit kul att höra!

Rock on

Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2008/08/29 :  21:28:02  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Så sant, A21 och ns1000 var ball, alldrig har sugden haft sådann speed och exacthet, som dag o natt mot när den drev mina snell eIII.

på gott o ont.

men om man vill ha ytterligheter så kom man rätt långt med en riktigt bra inspelning på ns1000, det var liksom där, läckert ofta.
men med dålig inspelning riktigt tråkigt och grått, allt kom ju fram för beskådning (behörning ??)

har nu musicalfidelity a1 och carlsson oa51.3 och det är en mera plastisk högtalare (plastisk???) mera kött på ljudet, ytan att vara fläskig, nåja, ingen ide att föklara för mej som inte kann.

haha....
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2008/08/30 :  12:46:56  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Man ska inte alltid dra slutsatser utan att ha lyssnat men detta kanske kan vara av intresse att läsa,

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/YamahaNS10.pdf

Har inte hört dem så jag dömmer dem inte alls men men kanske har de lite släktskap med varandra?

Mvh, Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/08/30 :  13:42:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
sonic: NS10 är en klart sämre högtalare än NS1000.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/08/31 :  12:51:39  Show Profile Send linnar a Private Message
Goldfinger:
quote:
Med exakt återgivare menar du ofärgande då?

Exakt är exakt, alltså inte färgade. Den inmatade signalen skall transformeras i rummet exakt som den kommer in i högtalaren.

Nu finns det ett litet aber här, ingen högtalare träffar exakt mitt i prick. Låt oss säga att exakt ljud är mitten av en pricktavla. Om man träffar på 9:an är man nära exakt ljud om 10:an är mitten. Men alla som träffar 9:an behöver inte låta lika. Man kan ju träffa på 9:ans ovasida eller liknade. Alla olika platser inom 9:an återskapar signalen på olika sätt. Jag vill påstå att ex.vis Quad också träffar 9:an men på en helt annan plats än NS-1000. De låter lika exakt båda utan att nå fram till helt exakt och däför finns det utrymme för lite färg som skapar de olika karaktärerna. För NS-1000 träffar dom på den plats där det återges ett analytiskaktid ljud medan Quad träffar där det är mer "musikaliskt".

Ljud är inte bara svart eller vitt.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/09/01 :  21:03:05  Show Profile Send esl a Private Message
Har många års erfarenhet av Esl-63 och jag brukar inte koncenterara mig på att lyssna efter något speciellt utom möjligen om det jag hör är trovärdigt. Jag vill att högtalarna skall försvinna i ljudbilden.
Alltså jag vill bara ha musikerna inne i mitt eget rum.

Och det är lustigt att jag i prinsip aldrig upplever just detta om man inte spelar på dessa högtalarna eller på Esl 988 eller 989 eller 2905 där alla är av samma konstruktion. Jag tror att man skulle kunna få NS-1000 att låta bra om man hade en bättre låda där elementen satt närmare varandra samt med fronten klädd med tjock filt. Filtret vet jag att folk moddar, har dock ej hört moddade.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000