Author |
Topic |
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 16:45:44
|
Idag är sista dagen som Ljudtema distribuerar Arcam i Sverige. Enligt Arcam själva så tar Audionord i Danmark över för Sverige. Detta är en del av kedjan Hifi-Klubben och Hifi-Klubben säger själva att de kan leverera allt, men kommer enbart att ha Solo-serien i lager. Solo-serien är deras style-minisystem.
Vad tycker ni om detta? För min del så känns det tråkigt eftersom man krymper märket i Sverige. För HIFI-Klubbens säljare kommer ARCAM att vara ett sekundärmärke, och man kommer inte att kunna lika mycket om märket som om t.ex. NAD och DENON. Hoppas att man åtminstone kan krympa prislapparna som plåster på såren. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 16:54:08
|
lite märkligt val tycker jag. Upplever det som att Arcam är konkurrent mot både Cambridge och Denon... Om nu inte planen är att ta över märket för att kväva det. Tidigare tycker jag märken har vunnit på att tas över av hifiklubben, så det finns ju inget som pekar på att det finns någon lömsk plan bakom, men som sagt, lite märkligt val. |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 17:05:42
|
tråkigast är ju att folk inte kommer att få annat än solo systemet demat också |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 20:58:24
|
Speciellt tråkigt är det att de kväver de fina FMJ-stärkarna (A28 & A38)nu när de äntligen kommit ner i en anständig prisnivå. Tidigare hade vanligt folk bara råd med DiVA-stärkarna... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2008/08/29 21:50:14 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/29 : 23:06:00
|
quote: Speciellt tråkigt är det att de kväver de fina FMJ-stärkarna (A28 & A38)nu när de äntligen kommit ner i en anständig prisnivå. Tidigare hade vanligt folk bara råd med DiVA-stärkarna...
Fast A38 kostar väl ändå närmare 20000kr och den känns ju inte direkt dyrproducerad med liten nätdel och plastigt yttre, ett pris mellan 12-15000kr vore mer rimligt tycker jag. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 02:10:56
|
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=288729
Den kostar bara 13.300 kr! |
|
|
lusse
Member
317 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 07:53:34
|
Detta är för mig en tråkig historia. Arcam är ju ett riktigt hifi märke. Hoppas att alla kommer att fråga efter de dyrare apparaterna. Detta är typiskt för en stor kedja. Bara sälja det billigaste för att sälja mycket. De kör över konsumenterna så mycket det går. Hifi klubben är för mig en dålig affär. De säger att de har sänkt priserna med detaljistens påslag. Då skulle ju deras apparater alltid vinna i tester pga priset var bättre. Men de vinner inte många tester.
MVH Göran |
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 09:54:32
|
quote: Den kostar bara 13.300 kr!
Oj! Ligger den så lågt, det har gått mig förbi. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 09:59:04
|
quote: Då skulle ju deras apparater alltid vinna i tester pga priset var bättre. Men de vinner inte många tester.
Såna tester är i vilket fall inga sanningar då de mestadels bygger på högst subjektiva åsikter. |
Edited by - Goldfinger on 2008/08/30 10:35:19 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 10:41:41
|
Jag förstår inte varför ni ororar er för att det blir en ny säljare av produkten. Förändringar i distributionskedjan förkommer ofta utan några som helst problem för konsumenten. Med den skillnaden att köparen kanske måste gå till en annan butik för att hitta den aktuella varan.
Historiskt har priserna sjunkigt när hifi-klubben "tagit över" märken. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 11:22:50
|
Läs denna tråden Vox och även övriga. Det är större förändringar än att Klubben "bara" tar över... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70136 quote: Historiskt har priserna sjunkigt när hifi-klubben "tagit över" märken.
Sedan det här med att priserna sjunker när klubben tar över, stämmer till en början... Men sedan några modelserier senare om några år så är de på samma nivåer som om de hade sålts genom en återförsäljare. Om man tittar på märken som lämnat klubben så har det knappt varit några prishöjningar när de har lämnat och sedan sålt genom vanliga återförsäljare. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/08/30 11:24:47 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 12:38:46
|
quote: Om man tittar på märken som lämnat klubben så har det knappt varit några prishöjningar när de har lämnat och sedan sålt genom vanliga återförsäljare.
Jag minns i alla fall att Marantz sköt i höjden när de lämnade klubben. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 17:22:40
|
quote: Läs denna tråden Vox och även övriga. Det är större förändringar än att Klubben "bara" tar över...
Som jag ser det är det bara en massa rykten som du hänvisar till. Vad är det som säger att det inte kommer att bli bra med Arcam hos hifi-klubben? Avvakta och se innan ni drar era slutsatser. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 18:26:39
|
Vox! Nja.. jag ser det inte som rykten när någon ringer Hifi-klubben och frågar om detta och får det här svaret. Ringde HIFI-klubben idag och fick bekräftat att de de bara kommer ta in SOLO-apparaterna. Resten kan endast köpas på beställning...dvs kommer vara omöjligt att få DiVA/FMJ-produkter demade.
Visst hoppas jag att jag har fel,men man får utgå ifrån att det blir så här när de ger det svaret. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 11:47:58
|
quote: Ringde HIFI-klubben idag och fick bekräftat att de de bara kommer ta in SOLO-apparaterna. Resten kan endast köpas på beställning...dvs kommer vara omöjligt att få DiVA/FMJ-produkter demade.
Ringde du till huvudkontoret eller till en butik? Det är en viss skillnad då butikerna i mångt och mycket själva bestämmer vad de ska ha i butiken. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 11:55:36
|
Skälet skulle vara att Arcam var missnöjda med försäljningen, framför allt i Norge. Lite konstigt då att de låter Hifi Klubben ta över när de inte tänker skicka ut produkterna till butikerna. Den inställningen kommer väl knappast att öka försäljningen? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 11:59:21
|
Jag tycker det verkar vara mycket jantelag över det här. Det ska alltid hackas på HiFiKlubben oavsett vad de gör nästan.
Uppgifterna kommer ifrån HiFiKlubben på Sveavägen i Stockholm enligt tråden på component.se. Den butiken skulle jag ju inte sätta så stor tilltro till i det här fallet. De få gånger jag varit inne har den verkligen inte lämpat sig för någon provlyssning ändå. Verkar i huvudsak vara ett stort showroom även om det finns någon eller några provlyssningsskrubbar.
Vänta och se vad som händer. Jag skulle nog tro att vissa butiker kommer ta in Arcam i sinom tid. Alla kan nog knappast göra det för det lär det varken finnas marknad eller fysiskt utrymme för. Någon som tror att alla butiker har alla produkter från de märken de redan representerar? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 12:12:00
|
Nej, så är det ju inte viket är lite trist. Om folk ska få upp ögonen (öronen) för kvalitet så måste de ju få chansen att lyssna på bra produkter. Lika gärna som produkten ligger i en hylla i ett centrallager så kan den väl stå på en butikshylla. Tyvärr så är ju Hifiklubben omgjord till ett franchisingföretag vilket väl innebär att de olika butikerna måste köpa de prylar de vill ha på hyllorna av moderbolaget. Det kan ju leda till en viss försiktighet. |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 14:12:33
|
quote: Nej, så är det ju inte viket är lite trist. Om folk ska få upp ögonen (öronen) för kvalitet så måste de ju få chansen att lyssna på bra produkter. Lika gärna som produkten ligger i en hylla i ett centrallager så kan den väl stå på en butikshylla. Tyvärr så är ju Hifiklubben omgjord till ett franchisingföretag vilket väl innebär att de olika butikerna måste köpa de prylar de vill ha på hyllorna av moderbolaget. Det kan ju leda till en viss försiktighet.
FEL. Hifiklubben är inte omgjord till franschisekedja men vissa butiker i mindre städer bedrivs i franschise-form. Klart att det kommer tas in övriga Arcamprodukter OM det visar sig att efterfrågan finns. Vi får vänta och se helt enkelt. |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 14:16:56
|
Javisst, vi ska inte måla fan på väggen. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 19:14:55
|
quote: vissa butiker i mindre städer bedrivs i franschise-form
Om jag inte har fel så är det endast butikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö som inte är (eller kommer att bli) franschisebutiker. Med andra ord är de flesta butikerna baserade på fransching. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 12:02:42
|
quote: Ringde du till huvudkontoret eller till en butik? Det är en viss skillnad då butikerna i mångt och mycket själva bestämmer vad de ska ha i butiken.
Var inte jag som ringde. Och sedan så får vi hoppas på det bästa naturligtsvis. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 18:13:55
|
quote: Jag tycker det verkar vara mycket jantelag över det här. Det ska alltid hackas på HiFiKlubben oavsett vad de gör nästan.
Känner inte riktigt igen det här med jante, men jag kan förstå om det hackas när de gör så här... http://www.hifiklubben.se/nyheter/hi-fi_klubben/2241.htm |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 19:26:40
|
Dags att se över pr-avdelningen? ..samt ringa brandkåren.. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 20:24:02
|
HFK har väl alltid haft en rätt kaxig attityd? Tycker det är rätt uppfriskande ändå, eftersom ingen i hifi-sverige vågar sticka ut hakan ordentligt utan allt är väldigt kamratligt hela tiden...
Dock är det rätt kul att de märken klubben har alltid är bäst enligt dem själva. Ända tills de blir av med agenturen och då är produkterna skit (gäller givetvis åt andra hållet med).
Tyvärr är kunskapsnivån på en del säljare hos HFK inte bättre än på Onoff eller Expert... Det är riktigt synd, eftersom de har en hel del grejer som faktiskt är jättebra och värda ett betydligt bättre öde än att stå där de står...
För mig är HFK bara ett par pinnhål högre på statusstegen än våra stora elektronikkedjor. Tycker inte man får känsla av fackhandel när man besöker dem. Mera stormakrnadsvibbar.
Sedan får vi väl se hur de behandlar Arcam. När man börjar sälja något nytt brukar man ta det lite lugnt i bötjan för att kolla responsen. Tror inte det kommer stanna vid att man bara tar in Solo-prylarna.
Sedan om butikerna är franschise eller ej har väl inte så mycket med saken att göra. Våra "vanliga" handlare äger också sina butiker själva och får stå med lagerkostnader osv...
BTW, undrar vilka märken på "B" man åsyftar i sin reklam? Jag kommer inte på det... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 20:39:08
|
Kan ju vara värt att nämna att Diva/FMJ inte är sådär väldigt vanliga i butik här i London heller. De finns naturligtvis att få tag på men butikerna som tillhör de lite större hifi-kedjerna (Sevenoaks etc) har såvitt jag förstår bara Solo hemma som standard; däremot kan de ta hem de andra apparater om man är intresserad.
Det KAN ju faktiskt vara så att det är Arcam som vill "bredda" sig lite, gissningvis så ligger Solo-produkterna i en prisklass där de kan sälja relativt mycket vilket ju knappast FMJ gör.
|
|
|
Topic |
|