HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/07/14 :  16:05:58  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Om man har ett slutsteg som Arcam P85 kan man ha det påslaget hela tiden då? Utan att det på något sätt tar skada av det? För det vore ju trevligt om man bara behövde slå på försteget när man ska lyssna på musik (det kan man ju göra med fjärren)....
Mvh:
Wilderwein

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/07/14 :  16:21:59  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Det är inte så att försteget har en 12v trigger då?
Många försteg har en sådan som automatiskt slår på slutsteget när man slår på försteget, kika runt lite på baksidan av försteget (jag är säker på att P85 har en trigger ingång).

Annars går det bra att ha slutsteget igång hela tiden, visst kortar du ner livstiden något, men du slipper också att lyssna på kall elektronik. Arcams slutsteg brukar låta rätt vassa första 45 min innan dom fått upp värmen. (Har en A85'a själv).


-
Say's who
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/14 :  17:23:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I det läget där förförstärkaren "startar" effektförstärkaren så krävs det att effektförstärkaren står i standby vilket gör att det ändå flyter en liten spänning över steget.

Det här sparar på kretsarna i effektförstärkaren genom att de redan är "igång".

En stor del av den senare elektroniken står i standby av denna anledning. T.ex cdspelare.Så det bästa fallet är att ha en effektförstärkaren som står i Standby.

MvhKristofer
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/07/14 :  17:35:59  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Tillåt mig spekulera lite här.

Jag tror nog att slutsteget kan stå helt avsängt och ej behöver stå i standby. 12v (som de flesta trigger ligger på) räcker ju rätt långt, t.ex. så kan man ju lätt sluta en elektromagnet som drar igång resten av elektroniken.

Givetvis kan det ju skilja på olika tillverkare och serier men jag har för mig det går till på det sättet i Arcams DiVA produkter.

Dock vet jag att Gryphon-slutsteg är helt beroende av att stå i standby för att gå igång via försteget.

-
Say's who
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000