HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/07 :  15:19:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som de som varit inne på min hemsida kunnat läsa så har jag börjat fundera på att uppgradera min Hifi/hemmabio-anläggning. Den del som jag funderar på att uppgradera är förstärkningen.

Jag har tänkt mig att kolla upp är förförstärkaren Primare P30.2 ,effektförstärkaren A30.5 ,A30.2 samt även A30.3. Dessa delar verkar både klangligt och prestandamässigt vara mycket lämpliga.De här skall jag försöka att få tillfälle till att lyssna särskilt på under mässan.

Nu till saken jag skulle uppskatta förslag även på andra kombinationer i samma prisklass alternativ strax under och strax över.

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:17:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I det förra inlägget avses kombinationer som skall kunna låte bra även i tvåkanalshänseende. Detta medför att t.ex receivers går bort.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:23:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

I det förra inlägget avses kombinationer som skall kunna låte bra även i tvåkanalshänseende. Detta medför att t.ex receivers går bort.



Kristofer: Du påstår alltså att det inte finns någon femkanalsreceiver som låter bra i två kanaler, vad grundar du detta påstående på?

En fråga till moderatorerna: Är det okej att diskutera hemmabio här eller beror det på vem som gör det, hur man gör det, eller när man gör det Frågan känns relevant och är inte avsedd att provocera någon...

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/07 :  17:49:52  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej Whiskyman!

Har kikat lite på din hemsida så jag vet ungefär vad du har för prylar idag...

Jag antar att du har för avsikt att fortfarande använda din Vantas påhängsprocessor..? Hade det inte varit bättre att satsa på ett hembioförsteg med bra tvåkanalsprestanda istället..?? Det finns faktiskt idag.
Nya Primarekombinationen har jag förvisso inte hört, men High Fidelity ansåg iallafall dess tvåkanal vara av mycket hög klass...med ett sådant försteg får du ju dessutom tillgång till alla nya(re) format såsom DTS ES, DPL II osv...Vantas har väl bara AC3 om jag inte minns fel..
Sen har ju Bladelius fingrarna i Primare prylarna titt som tätt...ett klart plus..
Har faktiskt själv tänkt låna hem nya Primaren för att se vad, om något, jag tappar gentemot HTS:en...?!?


Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/07 :  18:02:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är inte säker, men har inte Quad ett flerkanalsförsteg nu? Har för mig det, och jag är inte förvånad om mjukvaran går att uppgradera med tiden, som med deras CD-spelare. Ett tips som kanske är värt att kolla upp.


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/07 :  18:54:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Kristofer: Du påstår alltså att det inte finns någon femkanalsreceiver som låter bra i två kanaler, vad grundar du detta påstående på?

En fråga till moderatorerna: Är det okej att diskutera hemmabio här eller beror det på vem som gör det, hur man gör det, eller när man gör det Frågan känns relevant och är inte avsedd att provocera någon...

>>>Bara döda fiskar flyter med strömmen<<<




Stefan, jag tror vi har sagt det ett antal gånger nu, men jag säger det igen, på detta forum kan man diskutera hembio i ett ljudperspektiv/tvåkanalsperspektiv precis som Whiskyman ställde frågan "I det förra inlägget avses kombinationer som skall kunna låte bra även i tvåkanalshänseende. Detta medför att t.ex receivers går bort."

Till Whiskyman kan jag säga att jag håller med, jag har hört många recivers i prisklasser upp till 45.000:- och ingen är i närheten av att prestera ett bra tvåkanalsljud. Jag tror precis som CH skriver att det bästa är nog att sattsa på en schysst processor/försteg typ Primare, eller något i en prisklass man nu mäktar med, och sen bygga på med slutsteg...



----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



Edited by - Pjotre on 2002/07/07 18:56:2
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/08 :  08:26:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det är just detta som är tanken. Att skaffa en förförstärkare och separat förstärkning.Vantas har mycket riktigt inte stöd för vare sig flerkanaligt ljud eller stöd för Dolby Prologic 2. Detta blev jag varse efter att min Pioneer Dv-747 skulle implementeras i hemmabion för att få tillgång till SACD och DVD Audio.Det bäsdta valet som det synes mig just nu är ett försteg Primare P30.2 men det kan ju somsagt komma att ändra sig.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/09 :  18:31:40  Show Profile Send mag a Private Message
Thule skulle jag testa om jag var dig, fast jag vet ej om dom har fått med dom senaste formaten. Det var nån av dom större Amrekanska tidningarna som testade den med några andra tungviktare, Thulen och Theta Casanovan tyckte dom var bäst på 2 kanaler. Har även hört av andra att Thulen ska vara väldigt bra på 2 kanalers biten.

hmm glömde nämna att testet som refereras till gjordes för ett par år sen.

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/09 18:32:4
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  08:57:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tackar, Magnus skall även kolla upp denna.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:16:43  Show Profile Send gromit a Private Message
Varför inte köra med en receiver till filmljudet? Kör ut frontkanalerna via pre out till en bra tvåkanalsförstärkare som har en sådan passande ingång. Några integrerade i olika prisklasser som har denna finess (tror jag) är t ex Amplifix, Naim NAIT 5 och Krell KAV-300i.

Själv tycker jag inte kraven på filmljudet är tillnärmelsevis så höga som kraven på tvåkanalsljudet. Med denna lösning blir receivern även kraftigt avlastad då dess effektsteg endast driver effektkanalerna (center och bak).

Har man högre krav på multikanalsljudet än så kan man ju uppgradera genom att koppla in extra effektsteg även för övriga kanaler.
Go to Top of Page

jotak
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:20:26  Show Profile Send jotak a Private Message
Anthem AVM 20, kan det vara något, har fått bra kritik på
både 2 och flerkanalsljud.
http://www.audioreview.com/A-V,Preamplifier/Anthem,AVM,20/PRD_129351_2719crx.aspx

mvh
Tomas



Edited by - jotak on 2002/07/10 12:18:4
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:29:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Varför inte köra med en receiver till filmljudet? Kör ut frontkanalerna via pre out till en bra tvåkanalsförstärkare som har en sådan passande ingång. Några integrerade i olika prisklasser som har denna finess (tror jag) är t ex Amplifix, Naim NAIT 5 och Krell KAV-300i.

Själv tycker jag inte kraven på filmljudet är tillnärmelsevis så höga som kraven på tvåkanalsljudet. Med denna lösning blir receivern även kraftigt avlastad då dess effektsteg endast driver effektkanalerna (center och bak).

Har man högre krav på multikanalsljudet än så kan man ju uppgradera genom att koppla in extra effektsteg även för övriga kanaler.





Man kan t o m använda vilket försteg eller integrerad förstärkare som helst, bara den har en volym som kan ställas i ett specificerat läge. Sedan kalibrerar man hela rasket och använder hembioavkodarens volymkontroll till kompletta volymen.


Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:42:19  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Man kan t o m använda vilket försteg eller integrerad förstärkare som helst, bara den har en volym som kan ställas i ett specificerat läge. Sedan kalibrerar man hela rasket och använder hembioavkodarens volymkontroll till kompletta volymen.



I det fallet ska man ju helst använda maxläget på tvåkanalaren. I vilket fall som helst blir det inte roligt den dag man glömmer vrida ner volymen när man byter från receiveringången till t ex cd-ingången på tvåkanalsförstärkaren. Jag tycker inte detta är en så bra idé om det inte är så att man fastnat väldigt mycket för en speciell förstärkare.

Jag menar ju förstås att endast DVD-spelare och video ska vara inkopplade till receivern, övriga signalkällor ska gå direkt till tvåkanalaren eftersom det försteget troligtvis är bättre.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  11:49:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om jag inte läste helt fel så har chefsredaktören för Hifi&Musik just gjort så. Men jag är ute efter något som skall låta bättre än mitt nuvarande. För tillfället så använder jag en tvåkanalig förstärkare Primare A30.1 och en påhängsprocessor Vantas DPA-s50i.

Till saken hör väl också att jag inte så där särskilt gärna vi ändra klangen i min Hifi/Hemmabio-anläggning.

Och då faller ju en del märken bort urvalet och det ser ut som att Primare är det bästa valet för mig. Fick i går deras produktkatalog.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:21:10  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Om jag inte läste helt fel så har chefsredaktören för Hifi&Musik just gjort så. Men jag är ute efter något som skall låta bättre än mitt nuvarande. För tillfället så använder jag en tvåkanalig förstärkare Primare A30.1 och en påhängsprocessor Vantas DPA-s50i.

Till saken hör väl också att jag inte så där särskilt gärna vi ändra klangen i min Hifi/Hemmabio-anläggning.

Och då faller ju en del märken bort urvalet och det ser ut som att Primare är det bästa valet för mig. Fick i går deras produktkatalog.Mvh Kristofer





Hej Kristoffer!

Vet du om Primare har de nya ES/EX formaten i sin processor än?? Är det ballade in/utgångar på den??

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:31:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad jag vet så har de inte stöd för DTS Es eller Dolby Digital EX. De tandra skalljag kolla upp.Men jag tycker att de nya formaten som har 6.1 kalaer verkar mycket vara till för att högtalartillverkaren skall kunna få sälja ytterligare ett par högtalare. Varför jag tycker det här beror på att det blir så stor placeringsproblem när man dessutom skall ha en högtalare för att återge center i bakkanalen.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:35:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad jag vet så har de inte stöd för DTS Es eller Dolby Digital EX. Det andra skall jag kolla upp.Men jag tycker att de nya formaten som har 6.1 kanaler verkar mycket vara till för att högtalartillverkaren skall kunna få sälja ytterligare en högtalare. Varför jag tycker det här beror på att det blir så stora placeringsproblem när man dessutom skall ha en högtalare för att återge center i bakkanalen.Mvh Kristofer

Det här skrivs efter som det förra gick lite för fort att skriva. MvhKristofer


Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:36:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Vad jag vet så har de inte stöd för DTS Es eller Dolby Digital EX. De tandra skalljag kolla upp.Men jag tycker att de nya formaten som har 6.1 kalaer verkar mycket vara till för att högtalartillverkaren skall kunna få sälja ytterligare ett par högtalare. Varför jag tycker det här beror på att det blir så stor placeringsproblem när man dessutom skall ha en högtalare för att återge center i bakkanalen.Mvh Kristofer





Jag har inte det problemet utan väldigt gott om plats för ett par fullregister även mitt bakom soffan... Kanske man ska köra Saturnus runt om rent utav.... Oki, ska bli spännande och höra din rapport! Är också på g efter en bra processor som ska vara väldigt bra i tvåkanalsljudet... Krell är intressant men dyyyyrt... Primare kan vara ett mycket spännande alternativ... Vet du om processorn är uppgraderingsbar att i framtiden köra EX/ES??

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:37:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men de har stöd för DTS vilket är en klar förbättring jämfört med de som endast har Dolby Digital 5.1 MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:46:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Detta skulle troligtvis innebära en ombyggnad av förförstärkaren. Jag kan kanske föreslå Proceed, som ju tillverkas av Madrigal. De har kommit med en processor som klarar så gott som samtliga format.Den kostar jag tror det var 60 000:- vilket jag anser är i mesta laget.

När jag talade med Ove på HC så tyckte han att det var bättre att skaffa förförstärkare och effektförstärkare från Primare. Det anser jag med, om inte annat så slipper man att man ändrar klangen som våra QRS Saturnus och Callisto har. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/10 :  12:59:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Till Gromit:

quote:

quote:

Man kan t o m använda vilket försteg eller integrerad förstärkare som helst, bara den har en volym som kan ställas i ett specificerat läge. Sedan kalibrerar man hela rasket och använder hembioavkodarens volymkontroll till kompletta volymen.




I det fallet ska man ju helst använda maxläget på tvåkanalaren. I vilket fall som helst blir det inte roligt den dag man glömmer vrida ner volymen när man byter från receiveringången till t ex cd-ingången på tvåkanalsförstärkaren. Jag tycker inte detta är en så bra idé om det inte är så att man fastnat väldigt mycket för en speciell förstärkare.

Jag menar ju förstås att endast DVD-spelare och video ska vara inkopplade till receivern, övriga signalkällor ska gå direkt till tvåkanalaren eftersom det försteget troligtvis är bättre.




Det är inte säkert att maxläget på volymen är bra alls. Det bästa är att ha volymen på försteget på ca 1 ggr förstärkning, dvs samma in som ut. Det kan man lätt kolla med en voltmeter och en sinuston på t ex 1 kHz. Många förförstärkare ger alldeles för mycket vid full volym; över 10, kanske uppåt 20 dB för mycket. Då måste hembioavkodarens volym till frontakanalerna kalibreras mycket lågt. Nu är det inte brusoptimerat på något vis, då kan experiment visa om volymrattarna då ska stå på annat vis, men det kan variera beroende på vilka apparater man har.

Man kan också ha en omkopplare före slutegen och välja vilket försteg man ska köra, så har jag kopplat. Jag har just nu 4 st olika stereoförsteg/hembioprocessorer. Många sladdar blir det...

Håller annars med vad gäller problematiken med hög nivå, det kan bli problem den dag man glömmer volymen på hög nivå. Krasch, oj, måste nog köpa nya högtalarelement...

Håller också med om att endast vissa ljudkällor skall kopplas till hembioavkodaren. I och för sig kom jag på hur jag kopplat hemma, jag har en rec-out på stereoförsteget som kopplas ut till Circle Surroundavkodaren. Det funkar bra. Hit och dit går ljudet, ända tills man själv inte vet varför det plötsligt blev tyst .
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/10 :  15:29:23  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Pjotre,

Jo, nya Primaren ska ha alla nu kända (?) format, ES, EX DPL-II osv..
Den är med i senaste High Fidelity...fick mycket bra kritik...
Och ja, ballat in och ut med äkta analog pass-through.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/10 :  15:34:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tack vare att de konstrueras och byggs i Skandinavien så ligger de ju mycket bra till pris/prestandmässigt.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/10 :  16:41:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Pjotre,

Jo, nya Primaren ska ha alla nu kända (?) format, ES, EX DPL-II osv..
Den är med i senaste High Fidelity...fick mycket bra kritik...
Och ja, ballat in och ut med äkta analog pass-through.





Hmmmm....Då känns den ju som en mycket het kandidat till HTS 7.1... Man kan ju köpa en ny CRT proj för mellanskillnaden...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/10 :  16:46:42  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jepp...just därför jag tänker låna hem den o prova...
Däremot kunde jag inte utröna av testen om den hade analog 7.1 ingång..det är nåt jag önskar mig...?!?
HiFi Consult på fredag...sen vet jag...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/10 :  16:50:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jepp...just därför jag tänker låna hem den o prova...
Däremot kunde jag inte utröna av testen om den hade analog 7.1 ingång..det är nåt jag önskar mig...?!?
HiFi Consult på fredag...sen vet jag...




Ska du ha den under HC:s stängningsveckor?? Analog 7.1?? Är det för flerkanals SACD??

Måste säga att jag är GRYMT nyfiken på vad du kommer fram till... Har du forfarande ingen center? Och Kappa surround??

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000