HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hittat den perfekta placeringen redan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/11 :  19:05:37  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hur många av forumdeltagarna hör till gänget som med jämna mellanrum fortfarande stiger upp från soffan för att flytta högtalare?

Själv höll jag på med finjustering av och till i 5 månader, med de nuvarande högtalarna alltså. Sen en dag var det bara perfekt...

Har försökt flytta lite på dem sedan dess, men det har bara blivit sämre...

Är jag ensam med en (i min tro) optimal högtalarplacering i det egna rummet?

Mvh. RKL

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/11 :  19:22:59  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Tja!

jo jag har flyttat dem en centimeter hit å dit hela tiden sen jag köpte dem=)

men jag tror att jag hittat rätt... får se sen när jag för mitt nya försteg å slutsteg vad det blir av den placeringen..

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/11 :  19:37:20  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


får se sen när jag för mitt nya försteg å slutsteg vad det blir av den placeringen..




Endast som välmenad tips: optimal högtalarplacering har ju relation till rummet och inte till elektroniken. Experimentera hellre med kablage, om du inte skulle vara nöjd med dom nya prylarna - eller - du har vär returrätt?

mvh
Markku

< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/12 :  13:38:12  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
I princip kunde man väl tänka sig att elektroniken också kan påverka ljudet till den grad att man skulle vara tvungen att hitta ny placering för högtalarna för att kompensera. Detta är dock ganska långsökt i förhållande till de stora förändringar som högtalarplaceringen för med sig.

Personligen tycker jag att också den optimala placeringen är beroende av den egna smaken, vet inte om man kan göra några allmängiltiga regler för det. Mera bas-mindre bas etc. Riktgivande råd är ju en annan sak....

Eller sen om man har en uppsättning mätinstrument förstås......

Mvh. RKL
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/14 :  13:47:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Tjo!

Jag e inte sådär enormt bra på dessa saker iom att jag e jätteny inom hifi.. men jag har hittat ett läge på placeringen så det låter kanon..(enligt mig)

så det ändras inte så mkt med annan elektronik?

ja jag ska som sagt testa mig fram...

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/14 :  17:13:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja gör det, rummet har en mycket stor inverkan på musikupplevelsen. Det har de som testat att flytta ut sina högtalare utomhus märkt.

För egen del så blir det lite svårt men har just möblerat om så, får höra hur det låter i denna placeringen. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/07/14 :  17:39:25  Show Profile Send Mattias a Private Message
Högtalarplacering - Oj, här finns det saker att hämta, hos många tror jag dessutom. Rummet har STOR inverkan på hur det låter från prylarna.

I mina senare system har jag hållit på och labbat med placering i ca: 3 år. Inte kontinuerligt men lite då och då när man känt att andan faller på. Skulle tro att högtalarna ofta inte ger sin fulla rätt i sitt rum. Även fast man testat donat och grejat. Detta gäller även i hög grad mig personligen.

Vid mitt senaste stor-omflyttning i hemmet fann jag en helt annan placering. Jag fick än en gång en "ahaupplevelse", bättre har det aldrig låtit hos mig. Men dessutom tror jag mig kunna justera systemet ännu mer, och optimera ljudbilden till en ännu bättre.
Bra när man här på forumet kan få bra tips och trix av folk som har erfarenhet av tex lika högtalare.

Labba på

Mvh Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000