HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur Triodkoppla slutsteg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:04:45  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Har lite funderingar på hur man skulle kunna koppla om ett slutsteg med 6550-rör som i nuläget är kopplat som tetroder till "pseudotriod"
Det sitter ett 100-ohms motstånd mellan det ena gallret och en lindning på utgångstrafon ( lika för det andra röret eftersom det är P-P )kanhända är detta sk " ultralinjärkoppling" ?
Jag har för mig att jag har sett någon koppling där man just använde ett 100 ohm och kopplade gallret till anoden istället, kan detta vara den typ av koppling som jag skall använd mig av ?

/ Tord

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:14:44  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Detta är ju triodkopplat
http://www.audiodesignguide.com/my/pp3.html

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:58:09  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Ja just så menar jag, men där har han använt 1 kohm i stället för de 100 ohm som jag sett på andra ställen, t ex Audio Research använder 100 ohm i sina slutsteg med 6550-rör har jag sett och jag undrar om inte AR har ganska bra koll på vad dom gör...
Men man kanske kan prova olika värden men vad skulle isåfall det kunna bli för ev skillnad tro ?
/ tord
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/26 :  00:27:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
100 ohm är rätt vanligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/08/26 :  06:54:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Som Berndt säger är 100 ohm vanligt, jag har använt 150 och 220 ohm också, det spelar inte så stor roll, en del kör utan motstånd men det är jag motståndare till ;)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2008/08/26 :  19:51:19  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Dåå får de la bli 100 ohmare dårå...
Tackar för hjälpen
/ tord
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/08/27 :  07:33:14  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det aktuella motståndet tjänstgör som stoppmotstånd för att hindra förstärkaren att självsvänga och vara ostabil, vilket är mindre trevligt. Motståndets vara eller inte vara är givetvis beroende på rörets branthet. Men det skadar inte att koppla in det. 100 ohm brukar vara tillräckligt i de flesta fall, för högt värde kan orsaka spänningsfall till skärmgallret med effektminskning som följd. Av samma anledning bör även ett stoppmotstånd på styrgallet inkopplas, där kan man välja ett större värde tex 1kohm, då det inte flyter någon ström att tala om i styrgallerkretsen. Helst bör dessa mostånd anbringas direkt på rörhållaren så att tilledningarna blir så korta som möjligt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2008/08/27 :  17:59:48  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Tack Erik för dina tips, skall ha detta i åtanke när det blir dags.
/ tord
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/27 :  19:16:02  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
I mitt försök med 4 slutrör/ kanal visade det sej viktigt med stoppers.
Det tjöt och pruttade oh svängde hej villt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/08/27 :  20:09:07  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vid fyra slutrör per kanal ökar risken för självsvängning ytterliggare, ibland kan det självsvänga (oscillera) på en frekvens ovanför vår hörbarhetsgräns, med påföljd att diskanthögtalaren tar skada. Studera därför ALLTID förstärkaren i ett oscilloscop!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000