HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa högtalarlåda? (till gitarrförstärkare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/15 :  22:33:17  Show Profile Send crilleman a Private Message
Har en Harley Benton 4x12"-låda som jag inte är nöjd med. Inga fel på elementen, Celestion Vintage 30, de älskar jag. Jag har hört andra lådor som de låter guld i. Det är all jobbig resonans jag stör mig på, vill få den "torrare", mer distinkt och tajtare i ljudet.

Den här lådan är väldigt klent byggd, åtminstone jättetunna väggar och nästan ingen dämpning alls inuti.

Det jag vill åstadkomma med dämpning av lådan är att ta död på den fula resonansen (mest mellanregister), men jag vill även öka och "tajta till" basen - få mer punch i botten. Diskanten är dessutom skrikig och inte sådär go som man vill ha den. Det är liksom inget kött i ljudet från lådan.

Jag har hört andra gitarrister som dämpat sina lådor och lyckats. Så jag tror jag kan få ut mycket bättre ljud ur lådan genom att bara dämpa den på rätt sätt... det behöver inte byggas en ny låda från scratch bara för att jag ska bli hyfsat nöjd.


Hur tycker ni jag ska gå tillväga för att dämpa den? Jag har fått tag på gullfiber jag kan använda.
Jag hade inte tänkt kosta på något nu utan tar vad jag har. Kommer senare bygga en helt ny låda.

Tack på förhand!

Edited by - crilleman on 2008/08/17 21:16:01

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/08/15 :  22:55:33  Show Profile Send acebowler a Private Message
Tror på att staga upp den riktigt, limma fast stag på insidan.
S



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/15 :  23:44:25  Show Profile Send crilleman a Private Message
Okej, hur då menar du? Mellan varje vägg typ? Så det blir som ett kors inuti lådan?

Såhär ser den ut:
http://hem.passagen.se/krakas/hb412_1.jpg
http://hem.passagen.se/krakas/hb412_2.jpg
http://hem.passagen.se/krakas/hb412_3.jpg
http://hem.passagen.se/krakas/hb412_4.jpg
http://hem.passagen.se/krakas/hb412_5.jpg

Det är en sluten låda, bakstycket har jag tagit bort.

Edited by - crilleman on 2008/08/16 17:07:31
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2008/08/16 :  01:01:23  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Klä varje högtalarelement med tyg runt korg och magnet
så att konen får jobba litegrand
Så gjorde man förr i radioapparater och dom
hade öppna bakstycken.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/16 :  12:11:34  Show Profile Send crilleman a Private Message
Imperial: Varför ska jag göra det? På vilket sätt blir det bättre då?
Jag har aldrig hört nåt sånt, detta är ju högtalarlåda för gitarrstärkare. Och vad jag vet så har de inte gjort så på de dyra lådorna som låter perfekt.
Men det där kanske är en bra lösning om man har en dålig låda?

Edited by - crilleman on 2008/08/16 12:12:02
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2008/08/16 :  15:54:44  Show Profile Send Hannes a Private Message
Verkar som att imperial fick för sig att lådan är öppen. Men eftersom det inte är fallet skulle jag rösta på att du lägger krutet på att staga upp lådan och väntar med att dämpa den. Knacka på olika ställen på lådan så hör du ganska fort vart det är mest resonanser.

Men sen får du inte glömma bort inspelningstiden! Gäller lika mycket för gitarrhögtalare som för alla andra element. Speciellt skrikigheten bör avta en del, även om V30 är kända för att ha en "spik" i diskanten. En bra lösning på det är beam-blockers http://www.webervst.com/blocker.html går bra att tillverka själv om man kommer på nån klurig lösning. Rekomenderas STARKT! Förutom att du slipper vassa oljud blir spridningen otroligt mycket bättre! Alltså slut med att ha en sweetspot att stå och spela på.

Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/16 :  17:06:58  Show Profile Send crilleman a Private Message
Tack för svar Hannes. (tack ni andra också förresten!)
Ja, kanske han trodde det. Det är iallafall en sluten låda.

Jo, jag har bestämt mig för att staga upp den. Men jag vet inte riktigt hur exakt. Jag har aldrig gjort det förut, men jag vet ju vad det innebär.
När man knackar på den är det resonans precis överallt tycker jag.
Tycker du det är dumt att staga upp och dämpa på en gång? Hur låter det om man råkar dämpa för mycket? På vilket sätt blir ljudet dåligt då?

Ja, fast dessa bör vara inspelade nu. Har nog spelat uppåt 100 h med den. Jo, beam blockers ska vara en bra grej. Ska nog skaffa det, men det hjälper inte detta. Det är resonansen jag stör mig på. Och vid inspelning bör man inte ha beam blockers.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2008/08/16 :  19:39:04  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jo jag tog för givet att lådan var öppen bakåt men det funkar även på slutna lådor.

Det är en billig mod.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/16 :  20:55:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
crilleman@





quote:
Det är jobbiga resonansen jag stör mig på.



Hur vet Du att det är "lådan" som genererar "den fula resonansen"?

Har Du testat "Imperial:s" förslag?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/17 :  18:36:46  Show Profile Send crilleman a Private Message
Imperial: Skulle du kunna förklara lite närmare hur det där funkar och exakt hur jag ska klä dem? Ska det sitta åt osv? Gärna bilder på exempel, då jag aldrig hört om detta tidigare.


Gubben i Kalmar: Vad skulle det annars vara? Jag kan höra hur dålig resonans lådan har, tycker jag iallafall. Normala (bra) lådor av denna typ har mycket tjockare väggar och är betydligt mer rejält byggda. Denna är tunnare och klenare så det är inte konstigt att det låter såhär. Jag vill ha den mer stum, så staga upp den kanske är det bästa.

Jag har inte testat Imperials förslag, jag funderar på om det räcker med att staga och dämpa.

Edited by - crilleman on 2008/08/17 18:37:55
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/17 :  19:56:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Vad skulle det annars vara?


Intrumenter i sig bygger på "engensvägningar". Jag har en jazzgitarr som funkar utmärkt ihop med Polytone MiniBrut och Feder Twin Reverb med inte min Marhall. G på tunna e trängen "skär igenom" något helt otroligt.

Imperials förslag funka om det är lådan. Det vet jag för jag har testat.
Om det är en elgitarr Du spelar på är ett stalltips att justera pickupen på h-strängen. Men som sagt, jag vet inte vilken ton som stör,


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:12:11  Show Profile Send Hannes a Private Message
Det eventuella problemet med att dämpa är att du helt enkelt tar död på tonen. En gitarrlåda till skillnad från en "vanlig" högtalarlåda ska ha en del resonanser. Om du skruvar upp valfri välljudande 4x12a från något fint märke kommer du aldrig att hitta något dämpmaterial i den. Men det är självklart inte fel att testa! Du kanske kan hitta någon avvägning där du får bort de värsta resonanserna. Tror att det gjordes på vissa fender-lådor på 60-70talet för att kunna snåla in på material- och tillverkningskostnader.

Slänger in en bild på en 6x12 som jag och en polare byggde. Vi gjorde baffel med inbyggda beamblockers på 5 av 6 element, för att kunna micka upp det 6:e som vanligt vid inspelning.



Byggd i 18mm byggplywood med lister skruvade och limmade efter alla kanter och ordentliga stag mellan båda sidorna och baffel och backstycke. Har även byggt en 2x12 på samma sätt fast med 18mm furu-hyllplan, båda låter riktigt bra. Så din idé om att bygga en ny låda är helt rätt!

En fråga som jag är lite nyfiken på är hurvida gullfiber påverkar basen? Min spontana reaktion är att det inte kommer att påverka basen över huvudtaget. Vad säger akustik-expertisen?
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/17 :  21:10:21  Show Profile Send crilleman a Private Message
Gubben i Kalmar: Det är inte alls så det är. Det handlar om att hela lådan låter för mycket, för mycket resonans på allt. Det är ett annat ljud jag vill ha, sånt ljud som de dyra lådorna har (med tjockare väggar). De är allmänt tightare och torrare i ljudet. Den här "oo:ar" nästan, den sjunger med på ett dovt sätt eller hur man ska säga. Lådan ska ju ge tryck i ljudet, inte göra det otydligt och bumligt som min.
Jag spelar metal och rock om det har nån betydelse.

Hannes: Ja, precis, jag vill döda tonen lite. Göra lådan stummare. Få tightare attack i ljudet, snabbare respons (?).
Nej precis, en MESA Boogie Rectifier 4x12" låter klockrent och den är inte direkt dämpad. Jag tror det sitter lite dämpning på bakstycket men det är inget märkvärt. Den stora skillnaden mellan den och min låda är att den är byggd i mycket bättre material och dessutom är tjockare, grövre och större.
Snyggt bygge! Ser go ut!

Ja, hur gullfiber påverkar ljudet är jag också intresserad av att veta...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/17 :  21:33:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Eftersom lådan är byggd i så tunt material skulle jag rekommendera "open back" mao samma typ av bakstycken som på combos.

Jag bygger mina förstärkare (www.revintage.se) med backstycke i 7mm ply, baffel i 10mm ply och resten av kabinettet i 16mm furu. Inga problem med resonanser.

Bygg annars ny låda om du vill få det att fungera. Vintage30 funkar alltid så jag blir fundersam när säger dig ha skrikig diskant, det kan ju bero på vad du skickar in i lådan!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/17 :  21:40:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Kör utan bakstycke!
Regla upp insidan!

Jag missföstod Dig en aning.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/17 21:41:59
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:09:19  Show Profile Send crilleman a Private Message
reVintage: Tror inte det blir bra, då tappar jag ju bas. Det är inga "problem med resonanser", det är bara att jag vill ha en stummare låda med mindre ton.

Jo, jag ska bygga en ny låda, men det blir ett senare projekt. Jag behöver fixa till denna nu för jag ska ha den till inspelning så snart som möjligt.
Ja, inga fel på elementen. Hmm, skrikig diskant kanske inte stämmer. Det är när jag mickat upp jag reagerat på det.

Gubben i Kalmar: Jag vill nog ha kvar bakstycket eftersom de lådor som låter bra har bakstycke. Har hört av andra gitarrister att det inte blir lika mycket bas, och att den inte blir lika tajt, om man kör öppet.
Hur tycker du jag ska regla?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:42:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Crilleman!

quote:
då tappar jag ju bas.


Har ni ingen basist!

quote:
Det är inga "problem med resonanser"


Så sa du i din första post:
quote:
Det är all jobbig resonans jag stör mig på









mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/17 22:47:37
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/18 :  00:45:49  Show Profile Send crilleman a Private Message
reVintage: Jo, men basisten sköter sjukt mycket lägre frekvenser. Gitarr ska ha botten för att det ska låta gött. Sen blir basen också "lösare" med öppet bakstycke. Jag vill ha en tajt och fast basrespons.

Ja, sorry, jag formulerade mig dåligt. Med "inga problem med resonanser" menade jag att det inte var några speciella frekvenser som strulade, utan det är hela lådans resonans som det är för mycket utav.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/18 :  06:21:05  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kollade Thomanns spec. Du har 16mm ply i lådan nu. Limma in 7mm på alla fria ytor på insidan så är du hemma. Men det blir tungt......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2008/08/18 :  13:28:47  Show Profile Send Hannes a Private Message
Kanske blyfoliematta kan fungera? Har inte testat själv, men den är ju just gjord för att ta död på resonanser. finns bla. på hifikit för 175:- 4st 400x500x4mm bitar.
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/18 :  14:15:35  Show Profile Send crilleman a Private Message
reVintage: Jasså? Är specsen så? Där ser man. Men när jag mätte med digitalt skjutmått igår visade den ~18 mm. Men det varierar väl. Den kanske är tunnare på andra ställen.
Varför just 7 mm? :)
Men ja, det skulle nog få lådan att bli mer som jag vill ha den, ljudmässigt sett!
Att det blir tungt är inget problem för mig, den är ju redan 8 kg lättare än en låda som låter bra.
Problemet är att jag inte har tillgång till plywood, har bara små träbitar och gullfiber. Jag ska ju ändå bygga en helt ny låda sen så det känns lite dumt att inhandla plywood till denna, eller vad säger ni?

Hannes: Kanske det? Lät vettigt. Vad säger ni andra om det?

Edited by - crilleman on 2008/08/18 14:16:57
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/18 :  23:11:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Du har väl mätt inkl. vinylen.

Tänk lite själv så inser du nog att 7mm är vettigt att sikta på. Att du inte har plywood hemma är en sak, men det finns ju att köpa och inte är det särskilt dyrt heller.

Tror att "ljudbojen" egentligen är ett bättre forum för den här typen av frågor, kolla in sajten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/19 :  01:25:40  Show Profile Send crilleman a Private Message
reVintage: Nej, inkl vinylen var det något på 19 mm.

"tänk lite själv"? Var det där nån slags idiotförklaring, eller?
Tror du inte jag tänker..?
Jag undrade bara varför du sa just 7mm. MESA Boogie verkar ha runt 27mm tjocka väggar, och deras lådor vill jag eftersträva. Så då är ju 7mm extra för lite.

Jag är medlem på Ljudbojen, kanske ska fråga där också. Men jag tänkte att detta forum var experter på akustik, resonans, dämpning osv - allt som har med ljud att göra. Därför frågade jag här.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/19 :  09:19:26  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ingen idiotförklaring, men ett flertal lådor som är erkänt bra är byggda av 22mm björkplywood, 16+7=23mm. Om du dessutom limmar med DGA2 så har du en riktgt stum låda. Mesa har tagit i rejält.

Sedan är det ju en fråga om vilket material man väljer i plywooden och vilket material det är i lådan.

Eftersom Thomannlådan med fyra Vintage30 kostar mindre än fyra lösa Vintage30 så kan men nog räkna med att materialet i lådan inte är av högsta kvalitet.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

crilleman
Starting Member

23 Posts

Posted - 2008/08/19 :  12:50:22  Show Profile Send crilleman a Private Message
reVintage: Okej. Jag är kass på sånt här med trämaterial, är björkplywood samma sak som björkplyfa?
Vad är "Marine Grade Baltic Birch" och "Russian Birch Plywood"? Är båda björkplywood?

Jaja, det stämmer, den var skitbillig. Jag räknade inte med någon kvalitet alls när jag köpte den, jag visste ju att jag fick fyra svinbra element (smaksak såklart) med.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/19 :  14:17:30  Show Profile Send reVintage a Private Message
Alla du nämner är björkplywood, det kvittar nog vad man väljer. Kultigast av allt är väl finsk d:o!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000