HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förslag på breddning av stereobilden.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen.M
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/08/17 :  16:55:02  Show Profile Send Jörgen.M a Private Message
Hej!

Jag skulle vilja ha förslag på något enkelt bygge allra helst med passiva komponenter,(detta satt före försteget)för breddning av stereobilden mellan högtalarna.
Detta pga att jag har ett litet radhus och därmed ett litet rum där jag har min stereoanläggning uppställd.

Bästa hifihälsningar
Jörgen

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/17 :  17:05:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hur har du det med diffusion av första sidoreflexen?
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2008/08/17 :  17:46:04  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Du skulle kunna placera ett par diskanter ovanpå högtalarna som spelar uppåt.
Det behöver inte vara några märkvärdiga skrikor åsså en konding.
Ljudbilden kommer lite större.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/17 :  18:25:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Nä jag har ett mycket enklare smartare sätt. Behringer säljer en burk som heter Ultrafex II och är en stereobreddare som faktiskt är mycket bra trots ett lågt pris. Den bygger på att man delar upp musiken i en lågpass och en högpass del som man sedan delejar på ett sätt som man tycker låter bra.

http://www.behringer.se/EX3200/?lang=ENG
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:07:31  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hitta en skiva som du vet kan låta brett. T ex Amused to Death med Roger Waters. (Mitt rum har 4,10 i längd och 3,70 i bredd, bredd och djup i ljudbilden finns men det blir mer avslappnat ljud i ett större rum)

Flytta högtalarna någon decimeter i taget och lyssna efter skillnader i ljudbilden.

Så här skrev LeoArietis i en tidigare tråd:
"En "tumregel" brukar vara lyssningsavståndet skall vara ungefär 1,2 gånger avstånd mellan högtalarna för att uppnå bästa stereoperspektiv.

OBS att det bara är en tumregel och inte gäller för alla högtalare/konstruktioner! Sedan spelar ju rummet roll också. "


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:12:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Smal ljudbild kan vara många saker men vanligast är nog för mycket reflexer från väggarna. Felfasade kablar och högtalarplacering är andra vanliga orsaker.

Mitt tips är att läsa min kokbok och fundera lite om du kan göra enkla och gratisprylarna först.

Sedan skulle jag pröva om inte akustiken fixar problemet. Testa först med vad du har hemma (tyger, madrasser) innan du köper något.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jörgen.M
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:32:29  Show Profile Send Jörgen.M a Private Message
Hej igen!

Det måste finnas något vettigt som går att bygga för att bredda stereoljudet.
Att köpa färdigt är uteslutet för min del,det är bara att göra det lätt för sej.

MVH
Jörgen
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/08/17 :  22:37:46  Show Profile Send time a Private Message
En lite kul grej är att mata ut skillnaden mellan kanalerna i bak med ett par små högtalare. Man tar signalen från de bägge plusterminalerna, var dock tvärsäker på att de negativa terminalerna är gemensam...
Detta ger en ambienskänsla, ganska kul.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/17 :  23:24:20  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hitta en skiva som du vet kan låta brett. T ex Amused to Death med Roger Waters.
Ja det är precis det man kan göra med burken från Behringer med t.ex ett färdig mixat program. Anledningen till att Amused to Death låter som den gör är att man har mixat vissa inslag i musiken med överbredd, ja nästan urfas. Sådant kan man se med en goniometer eller vi kan kalla det för ett stereo fas instrument och som vanligen bör finnas i en bra studio.
Jag tror nog att ni bör lyssna själva på vad Behringer burken kan göra innan ni snackar om andra lösningar. Jag har själv inget problem här med min stereobredd. Ändå så har jag en Ultrafex som jag kan koppla in vid dom tillfällen då jag spelar äldre stereo skivor som ibland nästan är som mono.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/08/18 :  12:38:50  Show Profile Send Sundström a Private Message
gcs: Kan den göra skillnad i djupet i ljudbilden också?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/08/18 :  12:52:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Roger Waters "Amused to Death" är gjord med Qsound.

Lite läsning om teknikerna finns här:
http://www.qsound.com/technology/3d-audio.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/18 :  13:14:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.tubecad.com/articles_2002/Missing_Sonic_Controls/page5.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/18 :  15:43:08  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Kan den göra skillnad i djupet i ljudbilden också?

Ja i den mån det finns något djup i inspelningen. Man kan säga att Ultrafex´en är en vad man i studio världen kallar Virtualizer eller en ljudförskönare som också kan bredda stereobilden genom att man delejar låg och högpass med en liten ratt. Med den här ratten kan vrida till stereoljudet så att bredden blir så stor att den t.o.m hamnar utanför högtalarna. Virtualizer delen är en typ av EQ som man inte alls behöver använda om man kan nöja sig med surround kontrollen, alltså den lilla ratten som sitter i mitten på Ultrafexen. Det finns andra liknande apparater och en som jag också tittat på och användt är från SPL. Qsound är ytterligare ett annat varumärke som gör ungefär samma sak.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:46:18  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Jag testade en mycket enkel grej där jag med ett par OP-förstärkare och en potentiometer kunde öka stereobredden genom att korsmata skillnadssignalen i motfas. Då tyckte jag att det var ganska kul, men kanske inget seriöst direkt. Om det finns intresse så kanske jag kan åstadkomma en ritning och lägga upp det på lämplig server. Det var i alla fall en billig och enkel grej.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/08/18 :  17:00:46  Show Profile Send Sundström a Private Message
gcs: Jag måste kanske göra ett stereobreddvridtest på min Behringer dcx 2496. Jag upptäckte förut att basgitarrer flyttade bakåt i ljudbilden när jag bytte mellan olika sorters filter i delningen 80hz (fasvridning antar jag). Egentligen vill jag inte ha så mycket påverkan av signalen, men det är kul att lära sig om ljud.

Edit: Fasförskjutning kanske det heter; Att basljudet blir mer eller mindre försenat (eller om det är den övre delningen som jag försenar). Kanske gav det skillnad i stereobredd också, ska lyssna...

Edited by - Sundström on 2008/08/18 17:27:32
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/26 :  01:42:17  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jörgen.M: Är du nöjd med svaret? Varför vill du konstruera något? Är det för att du redan gjort allt som går att göra med tex diffusorer, högtalarplacering etc? Eller vill du löda ihop nåt, så du kan skippa det?

Jag anser själv att man inte kan ta bort "the basics", och fixa det med elektronik. Men det är klart att olika högtalare kräver olika arrangemang. Vilken typ har du? Basreflex? Placering av röret?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Jörgen.M
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/08/26 :  20:32:19  Show Profile Send Jörgen.M a Private Message
Hej Andy!

Rummet där jag har hifiprylarna är litet och därför behövs det åtgärder som breddning av stereobilden mellan högtalarna.
Jag har fått ett bra svar,stereoexpandern,men jag behöver modifiera
den ytterligare för bättre resultat,läs ännu mera breddning.
Annars består min anläggning av följande saker:batteridriven entakts
klass A förstärkare,Audion rörförstärkare Silver Night 2 och
öppna bafflar med 6,5 tums element.
Allra helst föredrar jag att lyssna på förstnämda förstärkaren framför Silver Night 2:an.

MVH
Jörgen
Huskvarna
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/26 :  20:42:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Med det systemet borde du ha väldigt bred ljudbild redan nu. Skulle föreslå att du istället jobbar med högtalarplaceringen ordentligt. Jag misstänker att det är där det ligger eller i någon felvänd kabel någonstans.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/26 :  22:17:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Om en kabel är felvänd, ja då får man ännu bredare ljudbild om än odistingt. Det är detta som kallas för fasfel.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/26 :  23:43:46  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
quote:
Rummet där jag har hifiprylarna är litet... öppna bafflar med 6,5 tums element.

Jag är absolut ingen expert på det här, men hur funkar OB med litet rum? Du ska väl ha ut högtalarna MINST 1 m, så du får första reflexen efter >6ms. Har du gjort det? Annars spelar OB inte alls bra. Om du inte har plats att offra till detta föreslår faktiskt jag att du skaffar helt nya högtalare. De kan nog göra bättre jobb enligt förutsättningarna. Men nu vet jag ju förstås inte HUR litet rummet är. Du kanske redan fixat allt detta?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.53 sekunder. Snitz Forums 2000