Author |
Topic |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 08:59:23
|
Vad skapar en låg ingångsimpedans för några problem med ett slutsteg? Alltså hur påverkas ljudet eller andra saker? |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 11:56:32
|
Vad jag vet innebär det att försteget får det jobba hårdare med att lämna signal till slutsteget. Om försteget inte klarar detta blir det troligen mer distortion -> sämre ljud i slutändan. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 12:24:45
|
Ett tips är ju att prova ett buffertsteg? Musical Fidelity har ett som fått bra kritik som jag tyvärr helt glömt namnet på...
Edit: X-10D heter den. Produceras inte längre tydligen... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/08/19 15:15:42 |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 12:39:31
|
Intressant fråga! Fick en gång förklarat för mig att det finns korrelationsmått för impendansen mellan för - och slutstegen. Förklaringen var för invecklat för att jag ska kunna komma ihåg den men vill minnas att rörförsteg kan ha problem med att driva transistor slutsteg med hög impendans, eller var det tvärtom!? Kan ngn förklara detta för oss? Är mkt nyfiken |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 16:46:59
|
Försteg med hög utgångsimpedans får problem med slutsteg med låg inimpedans. Jämför att cykla uppför brant backe med högsta växeln, går inget vidare...
Vad som händer? Studera diagrammen över frekvensgången här t.ex: http://stereophile.com/tubepreamps/906cary/index4.html Just det här försteget låter säkert kanon, men inte med vilket slutsteg som helst! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 19:33:33
|
Låg inimpedans är väl egentligen samma sak som hög känslighet på ingången och hög utimpedans är väl likvärdigt med låg nivå på utsignalen eller tänker jag fel? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 20:12:59
|
Nej Godfinger den kopplingen kan man inte göra.
Ingångsimpedans är en sak, förstärkning en annan. De går att para ihop oberoende av varandra. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 20:28:40
|
Aha, det börjar ljusna lite! |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 20:44:19
|
Men vad skiljer då utsignalerna om man tex jämför ett försteg med hög respektive låg utimpedans, och likadant vad skiljer i signalbehandling när en signal går in i ett slutsteg med hög resp låg ingångsimpedans, det har jag inte riktigt grepp på. utnivåer och ingångskänsligheter har jag alltid trott att det handlat om vid hoppassning av olika för/slutsteg. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 22:35:43
|
quote: utnivåer och ingångskänsligheter har jag alltid trott att det handlat om vid hoppassning av olika för/slutsteg.
Utnivåer från ex cdspelara kan varigera beroende på vikla utgångssteg man valt kanske, det vill säga vilken åtekoppling man ev kanske tycker är nödvändig eftersom det flesta tittar så mycket på siffror och inte på det analoga örat nu mera Ja det kan ju inte slutas dikuteras här och nu, det beror ju säkert lite på hur man bor och hur känsligehet man nu har på sitt slutsteg, ja det gäller ingångskännslighet. Visst brusar det mera om slutsteg med större känlighet, kanske i allra högsta grad om man bor i en storstad där alla störningar härjar fritt och hänsynslöst om man gillar massiv silver och oskärmat pga MMM. FN vilken bakfylla mitt staiv kommer att få i morgon |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
|
Topic |
|