HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är problemet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/19 :  08:59:23  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vad skapar en låg ingångsimpedans för några problem med ett slutsteg?
Alltså hur påverkas ljudet eller andra saker?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:56:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad jag vet innebär det att försteget får det jobba hårdare med att lämna signal till slutsteget. Om försteget inte klarar detta blir det troligen mer distortion -> sämre ljud i slutändan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/19 :  12:24:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett tips är ju att prova ett buffertsteg? Musical Fidelity har ett som fått bra kritik som jag tyvärr helt glömt namnet på...

Edit: X-10D heter den. Produceras inte längre tydligen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/08/19 15:15:42
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/19 :  12:39:31  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Intressant fråga! Fick en gång förklarat för mig att det finns korrelationsmått för impendansen mellan för - och slutstegen. Förklaringen var för invecklat för att jag ska kunna komma ihåg den men vill minnas att rörförsteg kan ha problem med att driva transistor slutsteg med hög impendans, eller var det tvärtom!? Kan ngn förklara detta för oss? Är mkt nyfiken

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/19 :  16:46:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Försteg med hög utgångsimpedans får problem med slutsteg med låg inimpedans. Jämför att cykla uppför brant backe med högsta växeln, går inget vidare...

Vad som händer? Studera diagrammen över frekvensgången här t.ex:
http://stereophile.com/tubepreamps/906cary/index4.html
Just det här försteget låter säkert kanon, men inte med vilket slutsteg som helst!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/19 :  19:33:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Låg inimpedans är väl egentligen samma sak som hög känslighet på ingången och hög utimpedans är väl likvärdigt med låg nivå på utsignalen eller tänker jag fel?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/08/19 :  20:12:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej Godfinger den kopplingen kan man inte göra.

Ingångsimpedans är en sak, förstärkning en annan. De går att para ihop oberoende av varandra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/19 :  20:28:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Aha, det börjar ljusna lite!

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/19 :  20:44:19  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Men vad skiljer då utsignalerna om man tex jämför ett försteg med hög respektive låg utimpedans, och likadant vad skiljer i signalbehandling när en signal går in i ett slutsteg med hög resp låg ingångsimpedans, det har jag inte riktigt grepp på. utnivåer och ingångskänsligheter har jag alltid trott att det handlat om vid hoppassning av olika för/slutsteg.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/08/19 :  22:35:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
utnivåer och ingångskänsligheter har jag alltid trott att det handlat om vid hoppassning av olika för/slutsteg.

Utnivåer från ex cdspelara kan varigera beroende på vikla utgångssteg man valt kanske, det vill säga vilken åtekoppling man ev kanske tycker är nödvändig eftersom det flesta tittar så mycket på siffror och inte på det analoga örat nu mera
Ja det kan ju inte slutas dikuteras här och nu, det beror ju säkert lite på hur man bor och hur känsligehet man nu har på sitt slutsteg, ja det gäller ingångskännslighet.
Visst brusar det mera om slutsteg med större känlighet, kanske i allra högsta grad om man bor i en storstad där alla störningar härjar fritt och hänsynslöst om man gillar massiv silver och oskärmat pga MMM.
FN vilken bakfylla mitt staiv kommer att få i morgon

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000