HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/19 :  10:34:05  Show Profile Send gcs a Private Message
När man kollar runt på olika tillverkare av CD-spelare. Då kan man se en del av dom riktigit dyra spelarna ofta har en och ibland två digitala ingångar....varför dä? Det är en sak om man har en synk-ingång. Kan det möjligen vara samma sak?

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:16:40  Show Profile Send educk a Private Message
vet inte om jag har missuppfattat frågan. men har inte endel cd spelare digitala ingångar för att du ska kunna använda dennes dac till andra apparater? de vad jag skulle vilja dem till, koppla in datorn tex.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:28:00  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Visst är det så att vissa CD-spelar har en förstegsdel så att du kan koppla den direkt till en förstärkare utan att använda ett försteg och då justerar ju volymen direkt i spelaren. I vissa fall hittar du liksom educk säger ingångar så att du kan nyttja spelarens inbyggda försteg så till fler källkomponenter utan att addera ett fristående försteg.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:35:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Aha är det så. Då kan man ju undra lite över vad man ska koppla in för något eftersom det är en digital ingång och inte analog. Annars kan man ju använda en separata D/A, om man har någon alltså.

Edited by - gcs on 2008/08/19 11:35:31
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:44:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag tror att om du kommit i läget att du anser att du har en DAC som är "bättre" och vill använda den även för andra digitala källor så väljer du nog att köra även CD-spelaren över denna och inte använda CDn's DAC för CD och en andra DAC för resternade komponenter.

Ta en spelare som Audio Aero Capitole Reference CD så har den alla möjliga ingångar, digitala som analoga.

quote:
Analog inputs: single-ended RCA and balanced XLR
Digital inputs: BNC, RCA, AES/EBU, AT&T, TOSLINK

/Jonas

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/19 :  13:29:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Det blir en sorts D/A omvandlare och kanske rent utav en förförstärkare om den har en volykontroll. Finns det någon CD med den här möjligheten att kunna regelera nivån/volymen ut till ett slutsteg?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:14:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Audio Aero Capitole Reference CD

...är ett lysande exempel på en sådan Men smakar det så kostar det...

/Jonas

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:46:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo du där har dom tänkt till på allt. Men vad kostar den och finns den i Sverige? Hur många utgångar finns det på deras SACD spelare, antagligen bara två som det brukar vara på high end SACD´n. Varför kan man fråga sig.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:49:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Då kan man ju undra lite över vad man ska koppla in för något eftersom det är en digital ingång och inte analog.

Varför inte en nätverkspelare som Squeezebox?
Då blir det betydligt bättre ljud från Squeezeboxen än om du använder Squeezeboxens interna DA-omvandlare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000