HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 DSLR funderingar ( byta ut kitoptik) ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/18 :  21:05:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Funderar på en Sony Alpha A-300....eller motsvarande prisklass.

Är det klokt att skippa kit-optiken (-600:-) och investera (+2.800:-)ex.vis på en sån, eller måste man upp mer i kvalitet?

Sigma 17-70 / 2,8-4,5 DC Macro

Hurpass snabbt minneskort behöver man till en sådan kamera egentligen? Hur långt kommer man med 20Mbit/s? ( Betyder det att man kan max ta 2 bps vid 10Mpix?)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/18 :  21:19:15  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mja, du kan inte bara titta på minneskortets hastighet. Kameran har en egen buffer som sitter emellan så hastigheten är även beroende av den samt hur fort kameran kan hantera informationen och skriva till minneskortet. Kolla om dpreview.com har testat kameran, de brukar mäta serietagningshastigheten.

Bättre optik lönar sig ju alltid men vad som är bättre i det här fallet vet jag inte. Sony har jag noll-koll på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/18 :  21:28:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Citat från dpreview ang. kit-optiken..."Personally I'd suggest anyone buying a new Alpha DSLR should look elsewhere for a better performing lens."....ord och inga visor.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/08/18 :  22:02:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nu har inte heller jag någon erfarenhet av Sony DSLR-kameror. Har emellertid nyligen köpt Nikon D60 testade både med kitoptiken och deras 16-85-glugg i butiken innan köp. Skillnaden var himmelsvid!

Tyvärr blev inköpet nödvändigt på grund av akut kamerabehov när jag kände att jag inte kunde motivera de extra pengarna (ca 5 papp) för gluggen jag egentligen ville ha. Visst är kitgluggen OK - men inte alls i den klass jag önskar.

Så jag är helt övertygad om att du kommer att ångra dig om du inte köper en bättre glugg. Huruvida Sigma 17-70 är ett bra köp har jag emellertid ingen uppfattning om. Därtill har jag provat den allt för lite.

Jörgen G

PS
Det finns en del bra fotoaffärer i stan (Stockholm) De har i stort setta samma priser som på Internet. Jag skulle gå till butikerna och titta, klämma och känna på A200 tillsammans med olika optik innan köp och handla övre disk där jag får den bästa affären. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/08/18 22:06:39
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/08/19 :  06:57:14  Show Profile Send coldcut a Private Message
Med tanke på att kostnaden för kitgluggen endast är 600kr, skulle jag köpa den i första läget. Sedan skulle jag lära mig och utvärdera kameran för att sedan med tiden skaffa något annat om behovet känns stort. Ofta kan testerna ge intrycket av att skillnaden är så stor mellan olika objektiv att det knappt går att använda bildresultatet med kitzoomarna. Så är det naturligtvis inte. Dessutom kan det vara bra att jha en billig "reserv" zoom för resor, och andra tillfällen där man vill spara vikt t.ex.

-
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2008/08/21 :  11:47:45  Show Profile Send plind a Private Message
Har du råd så skulle jag satsa på det här:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750M

(Har ett själv)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000