HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 elpiano - vilket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/10 :  11:06:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tycker det är dags att låta min 6 åriga dotter att spela piano. Har börjat lite lätt att kolla blocket. Jag vet inte mycket om de som finns på marknaden, men rent instinktivt dras jag åt Yamaha Clavinova. Dock vet jag inte modell!? MEN, det finns ju Korg, Casio, Roland också....tipps/råd please. Hade tänkt en maxbudget på 10' begagnat.

Artphotography

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/10 :  11:10:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
http://www.blocket.se/vi/17445525.htm?ca=23_11_s

Schysst....eller?

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/10 :  11:49:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Som jag rankar dem så är det:

1 Yamaha
2 Roland
3 Övriga

Framförallt kan man säga att Yamaha förmodligen har det bästa ljudet i samplingarna. Ofta flera samplingar för varje ton, svagt/mellan/starkt.

Casio har ju kommit lite på senare år, men de är annars starka på enklare keyboards, även där i kraftig konkurrens med Yamaha.

Att tänka på med elpianon är som sagt hur det låter med de inbyggda högtalarna. Har det snålats där blir det inte så kul. Mitt stagepiano har inbyggda "nödhögtalare" som dock inte kommer i närheten av Clavinova.

Ytterligare en viktig sak är att tangenterna ska vara "vägda". Clavinova har väl endast vägda tangenter. Det betyder att de är i trä och ger samma känsla som ett riktigt piano och inte är lika lättspelat som ett plastklaviatur vilket är nödvändigt om man ska lära sig spela "på riktigt" med rätt motstånd.

CLP-300 verkar juste, det har ju även 88 tangenter vilket är fullt klaviatur. Det finns ju snålvarianter med 76 vilket jag avråder från.

Åk och lyssna, om inte säljaren kan/vill spela för er, så brukar det finnas någon demo i maskinen.

EDIT: Har för mig det är en äldre modell, kolla med säljaren hur gammalt det är för ev. prutmån. Blir sen tjejen duktig kan ni alltid fundera om 5-8 år att köpa ett nyare, alternativt en mer avancerad med inspelningsfunktioner etc, men jag tror ni gör rätt i att skippa de funktionerna i första läget.

Edited by - huzze on 2008/08/10 12:03:44
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:23:31  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag har varit runt och plinkat på pianon och siktat på såna för under 7000:-.
Är inget proffs på det hela, men tycker då absolut bäst om Korg SP-300, SP-250 (dlx music på fridhemsplan) och Yamaha P70 (4-sound(s?) folkungagatan).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:38:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack Huzze för väldigt nyttig info

Hade i första hand tänkt utan komp och inspelning etc, för att tjejen ska få mer "pianokänsla". Vägda tangenter tror jag också är ett måste.

Blir hon duktig och tycker det är kul så finns klart många uppgraderingmöjligheter...

Jag spelade själv elorgel som grabb i flera år, så jag hade tänkt att fusk-klinka lite jag med

Artphotography
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/08/10 :  23:30:12  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Bor du i Göteborg kan ju detta vara något för din dotter.
Specialdeal på demo ex.http://www.mug.se/produktdetalj.php?cat=0405&id=440

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/08/12 :  01:18:34  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Varför inte ett riktigt piano?
Kan man ju hitta galet billigt begagnat, samt så låter det galet mycket bättre än vilket elpiano som helst.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:32:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ser bra ut Karnaa!

Varför inte ett riktigt piano? Tja, i första hand för att både höjd och tyngd gör det mer svårhanterligt. Tjejens rum har snedtak och tanken är att trycka in det där, det funkar inte med standardpiano. Dessutom är det andra våningen......

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:40:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
http://www.blocket.se/vi/15814948.htm?ca=23_11_s&last=1

Detta tyckte jag såg kanonfint ut!!

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/12 :  09:04:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Kör hårt!!!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/08/12 :  21:23:39  Show Profile Send acebowler a Private Message
vet inte vad beggade nord electro kostar men det är grejen! Låter suuuuper! se till att ha senaste prog varan i bara.. Fråga alla musiker vad dom kör med!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

manticore_mantra
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/08/19 :  13:04:06  Show Profile Send manticore_mantra a Private Message
Nord electro är en orgel med piano ljud = inga vägda tangenter. Skall man ha ett elpiano från Clavia så är det Nordstage som gäller. Väldigt bra piano, och precis som acebowler skriver så är det det som "alla" musiker använder. Är just nu på turne med Eva Dahlgren och Peter Jöback och vi har inte mindre än 4 st Nordstage på scenen...
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/19 :  14:53:29  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag köpte ett Yamaha till min dotter. Låter bra och priset var rimligt oxå
Det fanns andra märken som hade mer features men lät sämre (i mina öron).

Fundera på om du ska ha ett anslagskänsligt "piano" också. Jag tvekade och prioriterade ljudet och priset.
Kanske var det dumt. Fast å andra sidan är ju barn sådana att de kan tröttna på saker - och då står man där med ett svindyrt piano som man tyckte var en riktig investering och dottern vill bara spela basket istället

Nu i mitt fall blev det lyckat, dottern spelar ganska ofta o tycker det är kul.

Nästa piano blir också ett Yamaha
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:19:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nästa piano blir lätt ett Yamaha,, precis som Stargazer tänker.

Dock funderar jag på ett... GT2 skulle kännas bra...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2008/08/21 :  10:07:26  Show Profile Send biese a Private Message
Vi köpte ett Korg C520 i våras, inget nybörjarpiano men tjejen är grymmt nöjd med det (spelat sen hon var 5år). Men man ska ju vet att man vill spela innan man sattsar på något dyrare.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/08/21 :  15:14:58  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Yamaha är oslagbara,har själv CLP-280 och det är helt fantastiskt.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/08/21 :  17:03:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fick inte tag i säljaren på ett jag bestämt mig för, så jag är fortfarande utan piano.

Skulle gissa att det blir en Clavinova utan att veta modell. Finns inte många som är missbelåtna med dem verkar det som.

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000