HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 "Liggande" PC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/16 :  19:37:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Är inne på att ev. skaffa en PC (förutom de bärbara vi har).
Tanken är att skicka ut Yamaha DVD'n till landet och skaffa en PC med DVD och HDMI som klarar lite spelgrafik (typ Diablo 3 som kommer nästa år?).

Men jag vill inte ha en "tower"-dator. Den ska vara liggande, så att den kan vara som en del av stereon. Har hittat en HP på Inwarehouse, men den är mest tänkt som arbetsdator=dålig grafik.

Tips någon? (förutom bygga själv)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/16 :  20:50:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Nån tipsade om http://www.tvpc.se/ i en annan tråd

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/08/17 :  14:36:01  Show Profile Send Guru a Private Message
Varför inte en färdig htpc ?
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2008/08/17 :  17:09:54  Show Profile Send qvisten a Private Message
Ett förslag från mig:


*Lian Li PC-C32 HTPC/Desktop Case - Black* 1449:- (tar ATX mb o psu så man slipper krångla med mATX och skumma psu storlekar)
*K9N NEO-F V3 MSI K9N NEO-F V3 AM2 Nforce 560 7.1CH* 559:-
*Patriot Extreme Performance DDR2 4GB (2 X 2GB) PC2-6400 KIT* 895:-
*Zalman Power supply 500W APS silent PSU* 879:-
*AMD Athlon 64 X2 5000+ Socket AM2 Black Edition 639:-
*Samsung 500GB SATA-II 7200 RPM 16MB HD502IJ* 695:-
*Arctic Cooling Freezer 64 Pro AMD 754/939/AM2 179:-
*Gecube HD4850 512M PCI-E Retail* 1749:-
*LG BLU-RAY 6X BD-ROM DVDRW CDRW BULK* 1049:-


Sub-total: 8093:-

*ihop byggt, kopierat och klistrat från datorfixarnas hemsida, därav att priserna är med...eftersom att den varken skulle spelas eller klockas hårt så gjorde jag lite av en budget version(tyvärr drar htpc-chassiet, BR spelaren samt graffa kortet upp priset lite), vill du ha mer kraft/oc-möjligheter så är ett byte till intel mitt förslag, en E8400 på ett P35 bord för att komma undan rätt så billigt och en Q6700(alt. en QX9770 om du känner att du har för mycket pengar) på ett X38/X48 bord för mer prestanda(nu är vi dock inne på towers för att ens rymma heatpipe kylaren för att klara en av dessa oc:ade). Och grafikkortet kan ju givetvis uppgraderas till ett 4870/4870x2(nu börjar det bli dyrt på riktigt...speciellt om du ska köra CF(kräver ett X-chipset moderkort), men DIII kommer ju knappast troligt att kräva två 4870x2or i CF direkt)*

PS: köp aldrig en märkesdator, bygg själv <-gott råd till alla som någonsin ska köpa en stationär dator!
(tycker du ska bygga själv Huzze, oavsett vad du själv tycker det tar ju inte mer än MAX en timme och sett till prestanda för pengarna så går det ju som inte att försvara att köpa en märkesdator)

Edited by - qvisten on 2008/08/17 17:13:37
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/08/17 :  19:14:31  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Instämmer helt med att bygga själv! Inänget märklgt alls, dom flesta på detta forum har ju fått för sig att skruva av locket på sina förstärkare, en och annan har också bytt nätbrunn och kanske några kondingar - det är klart svårare än att bygga dator som är rena IKEA. Det svåra är att välja komponenter.

Det finns gott om butiker som bygger ihop efter dina specifikationer, kostar någon tusenlapp och det kan det ju vara värt för att få ett testat och os-installerat system. www.datorbutiken.com kan du få en HTPC byggt enligt dina specifikationer.

Bara att börja läsa vad som är bra www.tomshardware.com

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/17 :  19:50:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack för tipsen. Ska begrundas i veckan (när jag tar pauser från arbetet ).

Bygga själv - har fått de orden idunkat många gånger av min PC-tokiga kamrat. Är väl bara att göra det då.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/20 :  11:46:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag vill varna för att dvd drivar kan vara helt tokigt högljudda. Jag har en plextor dvd drive i min dator, även i ett tyst chassi, antech p182b, så låter disken så mycket att det inte går att använda.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000