HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mätbar påverkan av CD transport & kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/13 :  10:33:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns en väldigt intressant artikel på Stereophile där de går igenom den mätbarapåverkan som finns av olika CD transporter.

De visade också att kablar kan ha en mätbar påverkan på jitternivåer!!

Artikeln tar och död på tron att alla DAC'r (dåtida) input recievers tar bort allt transportjitter.

Läsvärt.

Du kan hitta den här

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/08/13 :  12:00:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mycket intressant!
Egentligen är det inget som förvånar så mycket, vare sig att det går mäta eller att det är hörbart men kul att de har gjort mätningarna.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/14 :  09:29:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag blev själv lite förvånad att det skulle kunna gå att mäta skillnader på kablarna och att den var så stor.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/14 :  09:56:56  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
We've seen what happens with a poorly implemented interface......
(Sid4)

Så frågan är hur mycket av mätresultatet som var kabelns "fel"!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/14 :  10:13:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä visst kan det vara taskiga konstruktioner men det spelar ju inte så stor roll i ditt system hemma för måste du ju göra det bästa av saken.
Lika knepigt är det ju med att riktningen spelade roll för mätresultatet. Hur många har inte sagt att det hört det men blivit slagna i huvudet för de inte kan bevisa det? Sedan var det ju kul att han gissade att det berodde på lödningarna snarare än konstruktionen

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/08/14 12:48:44
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/08/14 :  10:19:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Skillnaden på kabel beroende på riktning är sannolikt orsakad av att yttre skärmen är inkopplad i en ände. Jag har själv provat med en dylik och det gör rätt stor (subjektiv) skillnad om skärmen kopplas till sändare eller mottagare. Kan väl bero på olika grad av störningskänslighet på berörda apparater så det är nog inte kabelns egenskaper som gör skillnaden i någon högre grad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/14 :  10:30:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Borde inte kontakter/terminering inklusive skärmanslutning ingå i begreppet "kabel" i dessa sammanhang, istället för att man diskuterar enskilda delar?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/14 :  13:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det var en intressant länk.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/08/15 :  00:10:26  Show Profile Send esl a Private Message
Så hur ser det ut med transportfrågan idag?
15 år efter det att artikeln skrevs?
Ja förutom att min Pioneer 668 är den spelare med minst fel så undrar jag vad som kommer på andra plats?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2008/08/19 :  11:45:34  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Intressant läsning. Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett den innan, trots att den är från 1993.

Och så börjar man fundera... Vad blir egentligen bäst?
Integrerad CD-spelare, eller kombinationen transport + extern DAC?
Båda fallen har sina respektive för- och nack-delar.

Har det inte funnits tillverkare som gjort transport+DAC med två digitalanslutningar mellan lådorna? En för klocka och en för data.
Någon som lyssnat på en sådan lösning?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/19 :  15:55:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jodå.
Exempelvis Arcam Black Box 500 med tillhörande transport som jag har hemma har denna lösning.
DA-omvandlaren hade många ingångar och kunde fungera som ett digitalt försteg och det var därför jag köpte den. Jag kopplade transporten, minidisk och en cd-växlare till den.
Den kom på mitten av 90-talet men då började det bli ovanligt med separata DA-omvandlare eftersom det tydligen gick lättare att få till ett bra ljud med en integrerad spelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/08/19 :  16:02:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Riktigt bra blir det om man vänder på steken och låter transporten bli styrd av DAC'n. Flera leverantören har gjort sådana konstruktioner.

Sedan har t. ex. Chord & Meridian speciella arrangemang för att frikoppla sig från tranportens jitter (fifo, etc etc)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/19 :  19:56:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Undra hur klock frågan är löst i min Wadia 22/26 combo?
Den är ju från 90-talet och konstruerad av några digitala snillen.
Jag kör med glas optisk kabel,jag har testat en bal.digital kabel typ dyr men kunde inte höra nån skillnad.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/19 :  20:21:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Fifo eliminerar inte nödvändigtvis jitter. Det beror helt och hållet på hur den är byggd och vad den driver, dvs. anpassning


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000