HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mekaniska lågpassfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:21:47  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag gick runt och tänkte på högtalare (som vanligt).

Tanken slog mig att man skulle kunna göra ett lågpass filter med hjälp av tyg/ filt av lämplig tjocklek framför högtalaren. Jag är säkert inte den första som tänkt den tanken. Men jag kan kan inte minnas att jag sett högtalare med tjockare tyg eller dämpning framför elementen... Har nån sätt något sådant?? Kan det vara värt att prova?

?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:24:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjaaa, borde funka. Det händer säkert en hel del med högtalarens känslighet och eventuella avstämning också. Låter som nåt man måste prova sig fram till. Kompressionskammare (på horn) och bandpasslådor är väl också två former av mekaniska/akustiska lågpassfilter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:35:14  Show Profile Send Hasse a Private Message
Tja det förstås. Brantheten på "filtret blir kanske alldeles för flack. Gissning; 2db/oktav så dämpar man hela registret istället...

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/13 :  22:56:43  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag gissar också på att det blir ett ganska flackt filter och att det därför även kommer att påverka oönskade frekvenser.
Kan inte en bandpass-låda vara ett alternativ för att få ett akustiskt rimligt brant filter.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/08/14 :  05:23:23  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har för mig att Svalander hängde tygbitar framför basarna på sina OB.
Hittade länken: översta bilden http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/08/14 :  14:45:59  Show Profile Send John K a Private Message
Har lyssnat på en högtalare (kommer inte ihåg namnet, men tillverkad nån gång på 70-talet) som använde en liten tygbit framför diskanten (snygg liten fästanordning) för att ta bort "ess"-ljud.

Fast känslan var (tyckte jag) att man kompenserade för ett misslyckat filter...

Med tygfiltret blev i alla fall ljudet mycket behagligare. Vet att ägaren till högtalarna bytte ut filtret vid ett senare tillfälle och tog bort "tygfiltret", dock har jag inte lyssnat på den senare lösningen.

Jag hade också ett tunt tyg framför diskanterna i bilen för att ta bort "ess"-ljud, men det kanske man inte ska säga här, för det var högtalare av, hmm, sämre kvalitet...

Men rätt använt blir det användbart



Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/18 :  23:31:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag tror att John K är inne på helt rätt spår. Dvs att man kan kompensera en dålig högtalare med uselt filter en aning på detta sätt. Det kan säkert vara billigare än att bygga rätt från början, men i mina ögon knappast en bra lösning i alla fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000