HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Min son ville bygga en bomb...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/07 :  18:53:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så var det.
För ca 3 veckor sedan ringer min älsta son mig på jobbet och vill veta hur man bygger sprängämnen... Nja säger jag. Jihad i all ära men 6-åringar skall inte lära sig sprängämnen. Vi kan göra en brand och rökbomb kommer vi överens om. Två kryddor lämpliga för ändamålet inköps och blandas omsorgsfullt i rätt blandning. Överst på toppen får sonens egenhändigt målade "bomb" av ett toapappersrör stå. En mördarsnigel får kröna bomben. Det brann rätt vilt. 50 cm hög intensiv extremt het flamma och rök över halva sjövik (nästan).
Ett rekomenderat semesternöje. Kan få nästan vilken vapentokig 6-åring att flippa ur av glädje. glömde tyvärr kameran.


Mvh Johannes Jihad da Pyro.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/07 :  18:58:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hehe, ka.......ter och s....r, är väl receptet? Experimenterade själv med sådant i yngre år, försökte bygga en raket av en HP-rulle....mycke rök, men inte lyfte den inte.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:01:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Såna aktiviteter har jag ägnat en hel del tid åt. Magnesiumbomber är riktigt kul till exempel med dov knall, vit ljusblixt och vitt rökmoln.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:01:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hehe, ka.......ter och s....r, är väl receptet?


Nja... Peter är i salen och ocker saknar ju ess.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:01:48  Show Profile Send B-200 a Private Message
hehe mängden rök justerar man med sockert kul att göra. svårstartat bara men det fixar man med tomtebloss.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:06:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag säger bara en sak, kom inte med några recept på "bomber", för då låses tråden , men upplevelser kan ni ju dela med er av, har egna .

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:25:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag säger bara en sak, kom inte med några recept på "bomber"

Jorå... Recept: 1000 kg Cyklotrimetylentrinitramin pressas med ca 1% finkornigt alupulver i en för ändamålet lämplig form. Initial-laddningen utgörs lämpligen av Pb(N3)2.
allt går att läsa på närmsta bibliotek, men att tillverka militära sprängämnen hemma i köket kräver ju lite mer än nån fånig rad på HF.nu, så det borde ju inte medföra nån låsning av tråd.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:18:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tycker mig märka en viss trotsighet, hur gammal var nu sonen? eller vem var det?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:26:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag tycker mig märka en viss trotsighet, hur gammal var nu sonen? eller vem var det?



NÄÄÄÄ!!! Jag är inte alls trotsig! Dumma dig!!!!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:39:09  Show Profile Send Mey a Private Message
Äntligen fick en mördarsnigel göra lite nytta
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:14:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Varför är jag inte förvånad...?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:50:56  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Det är väl ingen hemlighet att Timothy McVeigh, Oklahoma bombmannen experimenterade med konstgödsel (ammoniumnitrat) och bränsle till vissa typer av bilar inom motorsporten plus en annan vanlig ingrediens. Vet vilket bränsle det gäller men då kanske jag gått lite för långt. Hur som helst det var den informationen dom gav i dokumentären på TV, konstgödsel och "Racing Fuel" Har inte grävt mer än så i ämnet och vad som krävs mer, förutom "stubinen" då som är lite svår att få tag i här men det är det där "Racing Fuel" som gör susen det kan jag lova och som dessutom inte är så där bara att köpa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing

Annars brukar det där tricket med en PET-flaska med lite vatten och sedan pumpa luft in i flaskan med en pump. Första gången man får se resultatet av det hela undrar man nästan om det är lagligt.

Sedan kan jag bara gratulera, det ingår i en liten pojkes (även tjejer) utbildning för livet att skruva isär diverse apparater, skjuta med luftgevär, bygga LEGO och lära sig den hårda vägen varför det här med knivar och andra vassa verktyg är så farligt. När dessa pojkar växer upp väljer många av dom ingenjörsyrket.

Edited by - henrickpettersson on 2008/08/08 01:20:40
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:46:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Personligen tycker jag att det är galet att ens antyda att det är ok att experimentera med dylikt. Det ena leder till det andra och innan man vet ordet av så experimenterar han med bomber på egen hand från recept som han fått från internet, från någon tveksam sida eller nåt.

Personligen har jag aldrig haft den här läggningen och kommer aldrig att acceptera att mina söner prova på dylikt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/08 :  14:07:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Personligen tycker jag att det är galet att ens antyda att det är ok att experimentera med dylikt. Det ena leder till det andra och innan man vet ordet av så experimenterar han med bomber på egen hand från recept som han fått från internet, från någon tveksam sida eller nåt.


Där tycker jag nog exakt motsatsen. Bättre att han lär sig riktiga grejor och att hantera dem, så att han slipper bygga saker som han läst från nån sida på nätet. Inte kommer jag lära honom att tillverka sprängämnen nu vid 6års åldern, men det är inte fel att ha de teoretiska kunskaperna lite senare i livet. Många människor verkar vara rädda för sprängämnen och stjutvapen, nästan som om de var onda. Man skall ha tillräcklig kunskap om dem för att veta vad som är farligt. För ca 80 år sedan så kunde man köpa dynamit och tändhattar på en vanlig järnhandel när man var 15 år gammal, utan licens.
Faktummet att man inte kan det idag säger mer om människor än om sprängämnen. Dynamit är lika farligt idag som då, men människor är mer psykotiska och mindre ansvariga. Bara för att jag har kunkaperna att kunna spränga hela polishuset i göteborg, så innebär ju inte det att jag gör det. Bara för att jag har en kniv så mördar jag ju inte nån, bara för att jag har en lill-johannes som hänger mellan benen och tänker åt mig så våldtar jag inte tjejer. Utrustningen är inte farlig. Den gör inget överilat. Det är användaren, och gnäller ni på mig så skall ni hålla utkik efter en stor nedlastad Van som parkerar i erat kvarter!! Framför allt om den stinker kväveföreningar...

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/08 :  14:32:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Circlo här. Kunskap är en lätt börda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:50:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nja, nog tror jag allt att det var många som också sprängde sig till småbitar, stora som små och säkerligen lektes det med dynamit på den tiden men det var ju förstås inte som nu, att alla händelser når media inom ett ögonblick oavsett om det är i Sverige eller ett eko från andra sidan Atlanten.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/09 :  09:35:44  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag tror media är ett större hot mot mänskligheten än att lära sig och andra hur man handskas med sprängämnen.
Jag läser aldrig tidningen. Och därför känner jag inte till... Ja, vad har jag missat? Krig, död, elände och resultaten från OS.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/08/09 :  10:48:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Förr såldes dynamit mer lättillgängligt för att det användes "i vardagen", av bönder o.s.v.

Vad finns det idag för mening att lära en 6-åring hantera och ännu värre tillverka sprängmedel?

Hoppas ni är lika förstående när er son/dotter kommer hem utan en arm, kraftigt brännskadad och i värsta fall - har tagit död på någon annan!

Kunskap i all ära, men barn är just barn - låt dem vara det!

De kommer att utsättas för grupptryck, utpressning eller skall bara visa sig på styva linan och vad händer kanske då med denna kunskap?

Tycker det är befängt att vuxna människor kan tycka detta är ok!

My 2 cents.....

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/08/09 :  15:51:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad finns det idag för mening att lära en 6-åring hantera och ännu värre tillverka sprängmedel?

Hoppas ni är lika förstående när er son/dotter kommer hem utan en arm, kraftigt brännskadad och i värsta fall - har tagit död på någon annan!



Vill minnas att jag skrev just detta: "Inte kommer jag lära honom att tillverka sprängämnen nu vid 6års åldern, men det är inte fel att ha de teoretiska kunskaperna lite senare i livet."

Så, om han precis som jag, min far och ett stort antal jag känner, kommer till mig en dag och vill tillverka nått som han hittat på nätet så föredrar jag att visa honom det själv. Jag hade ingen att lära mig från som ung (12 - 14 år). Jag fick göra alla misstag själv, och jag är glad att jag var skicklig och säkerhetsmedveten nog då att inte skada mig. Jag har både syn och fingrar kvar. Det som skiljer mig mot andra som inte har syn och/eller fingrar kvar var just kunskap. Jag har läst mycket och är duktig på att ta till mig kunskap. Vill inte att min son skall vara okunnig nog att göra dumheter just pga okunskap. Bättre att få se och prova på under kontrollerade former så att han vet hur farligt det är.
Samma sak som att det är effektivare att koppla in en korv i väggurtaget, så han får se med egna ögon hur farligt det är med 230 volt. Mycket bättre än att bara säga "det är farligt med ström" till ett litet barn.

Benjamin är en mycket intelligent och påhittig liten kille, antingen kan jag visa honom så han lär sig den mjuka vägen eller så kommer han nog med största sannolikhet att just läsa på nätet och prova själv. Vad är bäst??

Det är synd att jag inte kan köpa Dynamit idag, att det är olagligt. Tänk vad kul vi kunde ha en eftermiddag ute i skogen nånstans. Spränga nått gammalt dött träd. Skapa ett JÄTTE-plask mm kul man kan ha med sprängämnen. Att istället skapa egna grejor som är labila och opålitliga är ju jättefarligt i jämförelse. Jag vet folk som har jobbat hela sitt yrkesverksamma liv med sprängämnen och aldrig skadat sig. Medans att köpa hem aceton och två andra vanliga hushållskemikalier är väldigt farligt. Det är känsligt för statisk elektrisitet, friktion, värme och kan spontant sönderfalla av orsaker som endast Allah vet.

Min son skall ju bli en självmordsbombare med heliga Jihad mot oljud och billig siba-elektronik när han blir lite äldre.

Gå in på Siba och skrika "BAT ak Bahr!" för att sedan spränga denna förhatliga lågpriskedja!

Hur skall det gå om han inte kan tillverka sig en fin Semtex-väst???

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2008/08/09 :  16:17:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Måste nästan gratulera Circlo till HF´s mest politiskt inkorrekta inlägg hittills!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/09 :  20:37:52  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message


Håller helt med Circlomanen, det är genom kunskap man lär sig och varför det är så farligt att t ex. tillverka egna sprängmedel.

I helt vanliga vardagssituationer kan det även vara bra att veta vilka typer av blandningar som blir explosiva, jag tänker på batteriladdning och knallgas.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:26:39  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
När jag var 8 år gammal började jag skjuta luftgevär.
Det var ett 7 kg tungt Feinwerkbau som jag knappt orkade lyfta själv.
Jag sköt mitt i prick om och om igen på en 10 meters bana där vi själva fick gå fram och byta tavla. Ingen bana med vev alltså.
Ledarna för skytteklubben förmanade oss att inte sikta när någon var där framme, inte ens med oladdat gevär. Vi skötte oss bra, vi ungdomar i åldern 7-15 år. Det hände aldrig någon incident under deras uppsikt.
Jag lärde mig således att hantera ett skjutvapen när jag var ett barn. Jag använde denna lärdom till att koncentrera mig i lägen där det gäller - som t ex att slå en handvolt i gympan. Inte för ett ögonblick fick jag för mig att gå ut och skjuta småfåglar eller småbröder. (Även om han skulle förtjänat en salva där bak mer än en gång.)
Ledarna lärde mig vapenvett och uppmärksamhet och inplanterade en stor respekt för ett gevär. Jag skjuter hemma på gräsmattan ibland, och respekten den finns kvar. Och detta är ändå nästan 40 år sen!
Med detta ville jag bara säga att faktumet att man lär sig handskas med en farlig sak gör att omdömet om saken ökar.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:51:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det Marina skriver får mig att tänka på när Morfar lät mig skjuta Mauser när jag var runt 8-9 år gammal. Då hade jag varit med på fältskjutning i ganska många år o när jag fick skjuta den första gången så sa Morfar bara - du vet vad som gäller ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:54:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag anser inte att man behöver prova för att ha respekt för något -- jag har aldrig sprängt något men har likväl förnuft nog att inse att det är farligt och att det inte heller finns någon anledning att "spränga" eller prova "spränga" något.

Jag tycker att det är helt fel, faktiskt ett steg i fel riktning, att visa ett barn hur man gör för att göra det säkert. Det är i mina ögon en uppmuntran till ett fortsatt experimenterande...

Observera att jag inte ser några paralleller mellan 230 volt och spängämnen eftersom STRÖM är en del av vardagen och vart i vardagen ser vi sprängämnen? Korkad parallell IMO.

Hade en polare som pratade om gevär, inte luftgevär, jag har själv en jaktintresserad far och har skjutit med luftgevär när jag var liten, men denne ville köpa ett salongsgevär, 22-long till sin 6 år gamle son, så att han kunde jaga fåglar runt ett elljusspår. Samma sak? Lära han skjuta, så att han får respekt för skjutvapen? Ehem...

Respekt för saker och ting kan man lära sig utan att prova på!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:30:31  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
euhmm! knallgas är ganska explosivt, acetylen+syrgas är rätt farligt det med i rätt mängd och blandning, bensin som har förångats i ett stängt utrymme, vilket dom som skulle sätta eld på kiosken i Hjortkvarn fick erfara delar av fönsterkarmarna flög en sisådär 10 meter. Olika typer av partikelblandningar (industridamm) kan bli explosiva. Vanlig komprimerad luft om behållaren den är innesluten i brister(splittret) och ej att förglömma vanliga fyrverkerier för att nämna några saker som kan explodera i vardagen.

Edited by - henrickpettersson on 2008/08/09 22:31:55
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:53:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Jag tycker att det är helt fel, faktiskt ett steg i fel riktning, att visa ett barn hur man gör för att göra det säkert. Det är i mina ögon en uppmuntran till ett fortsatt experimenterande...
Jag förstår och respekterar din åsikt. Vi har olika åsikter och olika erfarenheter.
Personligen har jag märkt att de ting jag är förtrogen med händer det väldigt lite olyckor med. De ting jag inte känner till särskilt bra är främmande och "farliga" för mig. Spisen bränner mig aldrig, men det gör däremot lödpenna och limpistol!
Och så var det det här med barnen... Våra är nu 20 och 19 år gamla. Skötsamma, absolut trygga unga människor som inte verkar rädda för något, och som aldrig ställt till det för sig eller för oss. Och de har fått vara med i kök, verkstad, skog och berg, på sjön, på vägar och i stan på kvällarna. Tösen (Puck) har rest ensam på SveBus till Stockholm och Köpenhamn sen hon var 12. Patrik har fått spela datorspel från morron till kväll - CS, COD, Red Alert, WOW. Alla de hemska spelen. Och vet ni, de är hur goa som helst och kommer inte i bråk och klarar sig väldigt bra i livet med stadiga jobb, etc. Nyckelordet som jag ville komma till är "fått vara med". Barn behöver ingen barnskötare. De behöver föräldrar som engagerar sig och bryr sig om och som kan prata med barna på deras språk och på deras villkor. Det värsta jag vet är "hunduppfostrare" som snäser åt ungen att vara tyst för att de ser på teve. Bläh!
Jag gillar dina tokerier med dina barn, Johannes. De kommer att bli, är redan, trygga människor.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000