HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilka tider kan man spela musik i lägenhet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/08/07 :  22:35:05  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag bor i en lägenhet (BR) som är belägen i ett hus med mestadels yngre förmågor som älskar att spela högt på kvällarna, så frågan är helt enkelt hur sent på kvällen får man spela musik så högt man önskar?

Jag är van vid att 22.00 skall det vara tyst, men några grannar här påstår att 23.00 gäller. Till saken hör att detta är en ny förening som inte har tillräckligt med information och regler om vad som gäller.

Någon som vet hur det funkar på andra ställen?

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:05:43  Show Profile Send B-200 a Private Message
skall stå i kontraktet på lägenheten. 22 är vad jag kör på iaf.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:20:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Där jag bodde tidigare var det också 22.00 som gällde.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PB
Member

127 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:40:33  Show Profile Send PB a Private Message
Jag kollade upp det på nätet för ett tag sedan och man får faktiskt inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Samtidigt så förväntas man acceptera att grannen har fest någon gång ibland eller spelar hög musik osv. Man har ju rätt att leva ett normalt liv också. Man får helt enkelt ge och ta lite.

Sker det däremot regelbundet så kan den som blir störd gå vidare med ärendet och man riskerar i värsta fall att bli vräkt.
Bor man i bostadsrätt så kan tingsrätten besluta om tvångsförsäljning. Kanske lite extremt men fullt möjligt.

Enligt den informationen jag hittade iaf...

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:54:44  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Själv tycker jag det hör till folkvett att inte spela hög musik på en vardag efter kl.21:30...Men däremot på fredag å lördag till 0:00
Sen om man har fest så kan man ju alltid sätta upp en lapp i trappuppgången.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/08 :  06:13:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
PB har rätt. Sedan, om det finns lokala avvikelser som skrivs in i kontraktet måste kan kolla själv.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/08 :  07:04:33  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Allt hänger på vad som är normalt leverne, man har rätt att leva ett normalt liv dvs dammsuga, se på TV, spika upp en och annan tavla, laga mat och även spela musik. Klaga på eventuella ungar som man tycker lever rövare går inte för det anses var normalt att ungar gör så. Spela musik så grannens tavlor ramlar ned från väggarna kanske inte är fullt lika normalt.

Har för mig att det inte finns att hitta någonstans att efter klockan 22 skall det vara tyst, men jag är osäker. Det hela handlar nog om det är normalt eller inte att spela så hög musik just då vid den tidpunkten och om man stör. Regler för uppsägning kan eventuellt skilja sig lite mellan HR och BR, det jag talar om är för HR.

Sedan måste man ha fakta i sådana här fall, det duger inte (vanligtvis) att någon har en uppfattning om att personen i fråga spelar hög musik. Jag tror att det krävs att störningsjouren, eller kanske Polis har varit där och konstaterat det är högljut för att få någon vräkt. Sedan är det klart att upprepade klagomål från flera personer vid många tillfällen kanske funkar det med.

Edited by - henrickpettersson on 2008/08/08 07:10:43
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/08 :  07:24:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det där med före 22 gällde förut. Den regeln är skrotad, nu är det "normalt levende" som räknas.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/08/08 :  11:00:55  Show Profile Send Mey a Private Message
Tackar för svaren,

I detta fall var det en granne 2 trappor upp, i den andra delen av huset (som är L-format) som spelade tills klockan var en bit efter 23.00.

Jag satt själv och lyssnade på lite musik, i en lagom dämpad nivå med hänsyn till tiden på dygnet men grannens bastoner åt upp min musik

Det finns inget skrivet här om vad som gäller på den punkten, därav min osäkerhet
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:28:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Lösning på problemet är ett eget hus.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/08/08 :  14:31:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Eget hur är sämst på så sätt. Du kan inte göra något alls åt dina grannar. De får göra vad de vill. Så, om de festar så du störs, du kan göra inget alls. Risken kanske är mindre att störs, men möjligheten om något händer är noll.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:02:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt så är det 22:00 som gäller!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:02:45  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag kollade upp det på nätet för ett tag sedan och man får faktiskt inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Samtidigt så förväntas man acceptera att grannen har fest någon gång ibland eller spelar hög musik osv. Man har ju rätt att leva ett normalt liv också. Man får helt enkelt ge och ta lite.


Stämmer till 100% enl. vad jag fick veta när jag vittnade i hyresnämnden för ett par veckor sedan.

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:21:11  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Stämmer till 100% enl. vad jag fick veta när jag vittnade i hyresnämnden för ett par veckor sedan.

Grannen ovanpå flickvännen ex kille blev vräkt till slut (efter ca2år) ifrån sin bostadsrätt pga upprepande störning med hög musik,gap,skrik och bankande i väggar på olika tider på dygnet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/08 :  18:00:42  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Hittade detta, på denna länk (se nedan)

http://www.lokaljuridik.se/hyreslagtext_Hyresgastens_anvandning.htm

Sedan kanske det finns ett prejudikat någonstans där någon har blivit vräkt efter att ha spelat musik efter kl. 22

Startsida:

http://www.lokaljuridik.se/

Hyreslagen-Hyresgästens användning av lägenheten

quote:
25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de
som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad
kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras
bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt
iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott
skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn
över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt
24 § första stycket.

Om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge
hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart
upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social-
nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Andra stycket gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet
med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn
till deras art eller omfattning (särskilt allvarliga störningar i
boendet).
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/08/09 :  16:06:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vad gäller lagen, så har jag inget att tillföra diskussionen, så lite OT är jag nog.

Det är termen "normalt leverne" som stör mig. Vad är normalt leverne och vem avgör det? Antar att regeln som vanligt är anpassad efter majoriteten som jobbar måndag-fredag 8-17. Den krympande majoriteten, kanske jag ska säga? Vore väldigt intressant att se en exakt siffra på hur stor del av befolkningen som faktiskt fortfarande arbetar de tiderna. Många av mina vänner jobbar inom vård, restaurang, butik, transport och underhållning. Försök hitta ett enda regelbundet kontorsschema i någon av de branscherna. Existerar såklart inte.

Och visst, jag vet, man är medveten om vad man ger sig in på, när man söker sig till ett sådant yrke. Men ändå, är det inte ganska märkligt att hela vårt samhälle är anpassat efter någon form av "standard-svensson", med attribut som inte alls stämmer in på säkert 30% av befolkningen?

Jag vet folk som helt fått byta yrkesbana, därför att det inte finns några dagisplatser under de tider de arbetade. Jag vet folk som ständigt fått ta emot klagomål från grannar, för att de tar en dusch när de kommer hem från jobbet strax efter midnatt. Jag vet folk som jobbar nattskift och får sin sömn störd av grannar som tycker det är okej väsnas hur mycket som helst klockan 8 på morgonen.

Vad vill jag komma fram till? Det som är normalt för den ene är onormalt för någon annan och därför tycker jag inte vi borde utgå från termen "normal" när vi skapar regler. Det är diskriminerande mot de hundratusentals svenskar som isåfall, per definition skulle klassas som "onormala".

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/08/09 :  16:52:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vox är rätt på det.

Eget hus. Ju färre grannar och ju längre bort desto bättre

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/09 :  17:03:10  Show Profile Send B-200 a Private Message
håller fullt med ILLY här vem definierar vad som är normalt och för vem?
Jättesvårt att hävda att man blivit störd och på vilket sätt då allt är subjektivt, är det då hyresgästen som har stört eller är det hyresvärden som är ansvarig genom dålig isolering i huset som gör att normalt leverne förhindras?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/09 :  18:21:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Klaga är ju lätt, men vad är det ni föreslår istället?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:12:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ett förslag vore ju att hyresvärdarna satte olika tider för olika byggnader och lät gästerna lämna önskemål när de lämnade in sin bostadsansökan. Fast det kanske räknas som segregationsfrämjande att fylla hela hus med snarlika människor. Jag tror iaf att jag skulle uppskattat att ha grannar som jobbade ungefär samma tider som jag själv.

Säg att jag kom från jobbet mitt i natten och gärna ville ta en dusch och varva ner med en skiva i fåtöljen innan jag gick till sängs. Då skulle jag förstås känna mig mycket bättre till mods om jag inte behövde oroa mig över att grannarna blev störda, eller för all del störas av grannarna tidigt nästa morgon.

Enligt ett sådant system skulle ju alla vara normala, i förhållande till sina grannar. Såväl nattugglor som morgonpigga!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:24:08  Show Profile Send B-200 a Private Message
fast inskrivet i hyeskontraktet över gällande regler så ingen dispreptans för tolkning föreligger. Med detta menas inga konsertvolymer efter 22.00 men en snabb dusch eller så kan man ju göra.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/09 :  21:36:17  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Säg att jag kom från jobbet mitt i natten och gärna ville ta en dusch och varva ner med en skiva i fåtöljen innan jag gick till sängs. Då skulle jag förstås känna mig mycket bättre till mods om jag inte behövde oroa mig över att grannarna blev störda, eller för all del störas av grannarna tidigt nästa morgon.

Seismologiska Institutet i Uppsala behöver ju inte veta att du sitter i fotöljen och lyssnar på musik?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:20:34  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Seismologiska Institutet i Uppsala behöver ju inte veta att du sitter i fotöljen och lyssnar på musik?

Givetvis inte, men kommer man från en lång arbetsdag i bullrig miljö, så är det ett rimligt antagande att man har något nedsatt hörsel och därför kanske spelar en aning högre än vad grannarna tycker är rimligt, om man bor i ett lagom lyhört hus?

För övrigt var mitt förra inlägg i första hand ett svar på ztenlunds fråga "Vad föreslår ni istället?". Jag kom med förslag som jag backade upp med argument. Huruvida det är någon god idé att genomföra dem eller ej, tänker jag inte ta ställning till. Det var mest ett spontant svar på frågan. Som en markering att problem alltid kan lösas, så länge viljan finns. Jag tänker då inte vara den som sitter tyst och rådlös när jag anklagas för att klaga utan komma med förslag till lösningar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:57:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Men hur tidigt kan man börja spela

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2008/08/11 00:57:53
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/11 :  02:11:10  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Men hur tidigt kan man börja spela

Det är också en bra fråga. Min flickvän "hämnades" på sin granne dagen efter, halv nio på morgonen. Endel bankade på väggen från grannens sida innan tjejen drog ner volymen, sedan var det i alla fall lugnt på helgerna ett tag efteråt.
Jag tycker om folk som fattar vinken.

Bilister som inte kan hålla avstånd till bilen framför är ett annat kapitel. Men jag hämnas på dem också.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/11 :  02:36:34  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Jättesvårt att hävda att man blivit störd och på vilket sätt då allt är subjektivt, är det då hyresgästen som har stört eller är det hyresvärden som är ansvarig genom dålig isolering i huset som gör att normalt leverne förhindras?


Japp! det är hyresvärden som är ansvarig för att normalt leverne inte skall störa de andra hyresgästerna t ex. genom dålig isolation, ventilations som väsnas eller släpper in matos från andra lägenheter.

Att någon tar en dusch efter klockan 22 lär du aldrig få igenom som en störning.

quote:
Men hur tidigt kan man börja spela


Borde vara när dom flesta börjar jobba dvs. efter klockan 7. Men grejen är den att den enda information man får om detta är: -Man får aldrig spela så högt att man stör någon. Detta gäller hela dygnet oavsett vilken tid på dygnet-

Hittade den här värden som förklarar det på ett lite utförligare sätt de flesta andra säger bara att du inte får störa.

http://www.skebo.nu/templates/SkeBo_FAQ.aspx?id=582
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.33 sekunder. Snitz Forums 2000