HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Internt högtalarkablage??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/07/14 :  12:03:55  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!

Jag har delat hög- och lågpass delarna i högtalaren och har biwire-terminaler. Behöver kablaget från terminalen till resp del i filtret och vidare till resp högtalarelement vara exakt lika långa???

Mvh Stephan

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/14 :  12:15:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nix men de bör gärna vara lika långa i de olika högtalarna så att alling blir symmetriskt mellan höger och vänsterhögtalaren.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/07/14 :  15:09:50  Show Profile Send Stephan O a Private Message
OK, tack!

Jag hade tänkt använda genomgående Supra Ply 3.4 som kablage men såg någon annanstans att det skulle ev vara fördelaktigt att använda en mindre kabelarea till diskanten, pga skinn effekten.

Skulle det vara bättre att använda Supra Ply 3.4 till basen och Ply 2.0 till diskanten??? Eller är 2.0 mm2 fortfarande för stort???

Några andra rekommendationer??? Jag använder Ply 3.4 som externt kablage idag.

Mvh Stephan
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/14 :  18:13:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ja ja ja. Strunta i trams som skineffekten. Det är inte relevant. Dessutom så kan man möjligen säga att en grövre kabel har mer problem med skineffekten i o m sin större diameter men du får ändå en större ledningsarea vid vilken given frekvens som helst om du väljer en grövre kabel. Kör med så grovt som du tycker är lämpligt. Själv så använder jag den trevliga kabeln ekua på 2x0.38mm2. Billig, mekaniskt stabil, låginduktiv och lätt att ha med att göra.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  18:29:52  Show Profile Send Morello a Private Message
Jag har Supra 4.0 i mina högtalare.
Den är svår att löda fast på elementen pga den alltför stora arean.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000