HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Några frågor....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/13 :  00:17:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej
Är lite nyfiken på vem här som tillverkar högtalare professionellt?
Jag som värsta n00bie:n blir ibland lite mörkrädd när man läser om alla era högtalarplaner

Har föressten lagt ner planen på att bygga om mina Adio Pro högtalar efter Micke Högrud (Finnas han hör?) rekommenderat Stefans eminenta hemsida på ett par ProAc 2.5 kloner (TACKAR MANNEN!)
Vekar ruggigt säkra.. *drömmer*
Har kirrat möbelsnickare o allt i Halmstad :)
Nån som har några schysta tips till bygget?

Jag har hela tiden tänkt köpa ny cdspelare innan nya högtalare installeras och har då haft siktet inställt på NADs C541i
Fördelarna är några.. Kan kanske vara vettigt att följa fabrikat? Designen är dräpande.. Också har jag hört att NAD-link ska vara svinbra och då tjänar jag tusingen på signalkabel..
Kan verkligen optisk slå en bra signal?
Hur funkar det eg? Skickar cdn lasern in till förstärkaren där man anv dess D/A?
Inte fan anv man tre D/A?

Martin
- Ju mer man vet, desto desto mer vet man hur lite man vet -

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/13 :  00:23:42  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Hej
Är lite nyfiken på vem här som tillverkar högtalare professionellt?
Jag som värsta n00bie:n blir ibland lite mörkrädd när man läser om alla era högtalarplaner

Har föressten lagt ner planen på att bygga om mina Adio Pro högtalar efter Micke Högrud (Finnas han hör?) rekommenderat Stefans eminenta hemsida på ett par ProAc 2.5 kloner (TACKAR MANNEN!)
Vekar ruggigt säkra.. *drömmer*
Har kirrat möbelsnickare o allt i Halmstad :)
Nån som har några schysta tips till bygget?

Jag har hela tiden tänkt köpa ny cdspelare innan nya högtalare installeras och har då haft siktet inställt på NADs C541i
Fördelarna är några.. Kan kanske vara vettigt att följa fabrikat? Designen är dräpande.. Också har jag hört att NAD-link ska vara svinbra och då tjänar jag tusingen på signalkabel..
Kan verkligen optisk slå en bra signal?
Hur funkar det eg? Skickar cdn lasern in till förstärkaren där man anv dess D/A?
Inte fan anv man tre D/A?

Martin
- Ju mer man vet, desto desto mer vet man hur lite man vet -






ey LEN =)))


jag kommer från halmstad från början =))

jag tror inte att optisk kabel är bättre än en digital (om det var det du undrad) om du använder optisk så måste den omvandla till ljus och skicka iväg sen så får en annan "sak" taimot och omvandla tillbaka ... det slipper man med en ren digital signal.....

nu slutar jag och svammla säkert nån som kan förklara mer ingående.. men ungefär är det så som ja gsa tror jag =)))


//jonas

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  00:39:23  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!

Bra att du kör ProAc-kloner istället! För lite tips kring bygget kan du kolla in Audionova: http://audionova.nu/docs/audionova_frontpage.htm

Sen kan du ställa lite frågor när problemen uppstår.

Nu till Nad!
Nad-link är ingenting som har med audiosignalen att göra, utan "väcker" helt enkelt förstärkaren när du trycker på "play" på din CD. D/A-omvandlingen sker i CD-spelaren, så du behöver vanlig signalkabel mellan CD och förstärkare. Gör egna kablar om du vill spara pengar!
Designmässigt kan jag bara konstatera att alla har olika smak......

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/13 :  10:58:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Henriksson, läs igenom varenda tråd på hifimagasinet,
du kommer garanterat se att det finns massor med
saker att lära, och en massa gnabb också!!


quote:

Hej
Är lite nyfiken på vem här som tillverkar högtalare professionellt?
Jag som värsta n00bie:n blir ibland lite mörkrädd när man läser om alla era högtalarplaner

Har föressten lagt ner planen på att bygga om mina Adio Pro högtalar efter Micke Högrud (Finnas han hör?) rekommenderat Stefans eminenta hemsida på ett par ProAc 2.5 kloner (TACKAR MANNEN!)
Vekar ruggigt säkra.. *drömmer*
Har kirrat möbelsnickare o allt i Halmstad :)
Nån som har några schysta tips till bygget?

Jag har hela tiden tänkt köpa ny cdspelare innan nya högtalare installeras och har då haft siktet inställt på NADs C541i
Fördelarna är några.. Kan kanske vara vettigt att följa fabrikat? Designen är dräpande.. Också har jag hört att NAD-link ska vara svinbra och då tjänar jag tusingen på signalkabel..
Kan verkligen optisk slå en bra signal?
Hur funkar det eg? Skickar cdn lasern in till förstärkaren där man anv dess D/A?
Inte fan anv man tre D/A?

Martin
- Ju mer man vet, desto desto mer vet man hur lite man vet -






---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/13 :  15:31:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag tackar så mycket..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/13 :  16:42:06  Show Profile Send celef a Private Message
Appropå ProAc-kloner, hoppas inte för mkt bara - de mätningar som är gjorda på kloner liknar föga original-högtalarna.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/13 :  16:57:34  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Appropå ProAc-kloner, hoppas inte för mkt bara - de mätningar som är gjorda på kloner liknar föga original-högtalarna.





Det var ju en kille som gjort mätningar på både klonerna och originalen och kommit fram till att de var i princip identiska? Tror det var Micke ("hifi") som postade länken.

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/13 :  17:09:59  Show Profile Send celef a Private Message
OK, jag tar tillbaka min kommentar! (Jag gick tillbaka för att kolla mätningarna igen, de förra mätningarna är utbytta mot nya!! Varför?? Hur som helst, de tidigare mätningarna, som även visade resultaten av vissa "tweaks", var långt ifrån originalen. Mkt skumt!! http://www.geocities.com/diyproac25/jacq.htm)
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/13 :  17:13:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

OK, jag tar tillbaka min kommentar! (Jag gick tillbaka för att kolla mätningarna igen, de förra mätningarna är utbytta mot nya!! Varför?? Hur som helst, de tidigare mätningarna, som även visade resultaten av vissa "tweaks", var långt ifrån originalen. Mkt skumt!! http://www.geocities.com/diyproac25/jacq.htm)





Kanske är dessa nya mätningar gjorda under identiska förhållanden med samma utrustning?

Jag vet att det var en del diskussioner om att mätningarna på klonerna inte stämde överens med Stereophiles (tror jag det var) mätningar.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  17:34:53  Show Profile Send matson a Private Message
Jag såg också att dom hade bytt och nu är dom identiska trots att det inte är samma baselement i originalen som i klonen!!! Hur är det möjligt(eftersom filter+låda är EXAKT(?))???

Han den där Dennis Murphy på MAD hade ju mätt och då såg det HELT annorlunda ut!

Jaja, nog om detta!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/13 :  23:01:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ojoj,, bu började man nästan svettas :)

Enligt "hifi-micke" (Obviously around ) så sa han I quote:
"....Vissa kan ju argumentera att den låter bättre med de komponenterna men alla jag pratat med som jämfört med metalfoliespolar har inte bytt tillbaka har även sett det göras med original lådorna..."

Vidare...

"nej orginalfiltret i proacen är snik snik snik...elyter induktiva motstånd och metalkärnespolar...dont go there......"

Jag har samtalat med micke en hel del kring just 2.5-klonerna och hyser stor respekt för hans idéer & synpunkter..

Om inte elememten, dimensioner & filterbeskrivning skulle stämma ser jag inte någon som helst anledning att ett par kloner skulle understiga orginalet i välljud..
Som micke beskrev filterna med inte allt för påkostade komponenter (jag tänkte anv raimond mundorfs metallfoliekomp. som han rekomenderade,, hur är Burr Browns i jämförelse?)
Logiskt sett så borde klonera låra bättre med väl påkostade filter,, Taylor lär väl inte ha superkunskaper i rent snickeri?

Martinus
- Are Dire Straits the most complete band in the world? I think so.. -

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/13 :  23:06:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
matson: Checkade länken,, hittade nada kring 2.5:orna.. *hjälp* :)

Tacka för alla tips,, appreciate it!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  23:23:48  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

matson: Checkade länken,, hittade nada kring 2.5:orna.. *hjälp* :)

Tacka för alla tips,, appreciate it!





Tjena!
På audionova står väl(?) bara lite allmäna tips om byggen, men inget specifikt för ProAc-klonerna.

Men det finns ju en del som byggt dom redan, och som säkert kan hjälpa dig med vad det nu är som strular....

Det är ju liksom svårt att ge tips när man inte vet vad som är problemet s a s.....




Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/07/14 :  01:49:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ah,, har inte börjat bygga än.. Trodde att det kanske stod pros/cons med olika typer av komponenter


- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000